Vegetariana – pro si contra

Vegetariana – pro si contra

Specialistii spun ca o alimentatie sanatoasa exclude carnea. Sunt insa vegetarienii mai sanatosi decat restul oamenilor?

Daca renunti la carne, nu inseamna automat ca te hranesti mai bine. De fapt, nu te poti lipsi chiar de unele substante nutritive esentiale precum fierul si proteinele, absolut necesare pentru cresterea si regenerarea celulelor. Ca atare, lipsa carnii din alimentatie poate avea efecte negative asupra organismului tau daca nu o suplinesti cu proteine vegetale adecvate.

Pe de alta parte, un regim vegetarian echilibrat are si numeroase avantaje – studiile demonstreaza ca adeptii “hranei verzi” se imbolnavesc mai greu de boli de inima sau de cancer.

“Nu mi-a placut ideea de a omori animale”
Andreea, 29 de ani, secretara la o companie internationala. “Am devenit vegetariana inca din liceu. Atunci, intreaga familie a incercat timp de o luna sa consume mancaruri numai pe baza de legume. Fratele si tatal meu au renuntat destul de repede. Eu insa am ramas vegetariana, mai ales pentru ca imi displace ideea de a omori animale pentru a le manca.

Dimineata nu prea am timp pentru micul dejun si, eventual, beau un pahar cu suc natural de portocale. La pranz, daca sunt la serviciu, mananc fie un ou, fie salata verde, cu branza si rosii. Felul doi este compus dintr-un un cartof copt la cuptor sau cartofi pai, cu branza rasa. Ca desert, mananc un mar.

Daca sunt intr-un local, comand doar o portie de supa. Seara, cand ajung acasa, imi prepar paste cu sos de ciuperci. Uneori gatesc orez prajit cu legume (praz, ceapa sau ardei gras). Pentru ocazii deosebite pregatesc placinta vegetariana cu soia si sos alb cu branza. In mod normal, ziua, beau apa sau suc natural de portocale, iar uneori, ciocolata calda cu lapte. Alcool nu beau aproape niciodata.”

Sfatul medicului…
“Regimul Andreei este cam restrictiv si ea nu acumuleaza cantitatea necesara de proteine vegetale. De asemenea, este posibil sa aiba lipsa de fier si vitamine. Ar trebui sa manance micul dejun in mod regulat si sa renunte la bucata de branza, in favoarea unei paini integrale – care contine mai mult fier, zinc si vitamina B. Si-ar putea imbunatati si nivelul proteinelor daca, la cina, ar manca fasole, linte, nuci, oua sau carne de soia, iar cateva fructe pe zi sunt extrem de importante.”

Hraneste-te sanatos

Daca vrei sa devii vegetariana, pregateste-ti mai intai strategia, pentru a te hrani sanatos. Iata cateva informatii utile:

PROTEINE: Cu totii avem nevoie de proteine ca sa producem aminoacizii esentiali organismului nostru – acestia ajuta la regenerarea celulelor. Vegetarienii trebuie sa-si asigure proteinele din cereale, plante leguminoase, nuci si seminte.

FIER SI ZINC: Carnea este sursa cea mai bogata in aceste doua minerale, insa ele pot fi obtinute si din legume. Verdeturile, plantele leguminoase, fructele uscate si painea integrala sunt surse foarte bune de fier. Zincul se gaseste in arpacas, leguminoase, branza, oua si morcovi.

VITAMINA B12 SI VITAMINA D se gasesc mai ales in produsele animale, dar nici vegetarienii care consuma multe lactate (lapte, unt, branza) nu duc lipsa de ele. S-ar putea totusi ca ei sa fie nevoiti sa-si suplimenteze ratia de astfel de produse, pentru a fi siguri ca retin suficiente vitamine.

Medicul iti raspunde:

Ca vegetariana convinsa inseamna ca renunt de bunavoie la acizii grasi esentiali, care se gasesc in peste?
Iti poti asigura unul dintre acestia din uleiurile de soia si rapita, leguminoase, nuci si legume cu frunze verzi. Un alt acid gras esential este cel linoleic, care se gaseste in uleiul de floarea-soarelui, legume, nuci si cereale.

Este adevarat ca un regim vegetarian produce flatulenta (gaze)?
Plantele leguminoase, painea integrala sau arpacasul iti pot provoca, intr-adevar, balonare. Din acest punct de vedere, unele persoane sunt mai sensibile decat altele. In timp insa, problema se rezolva, intrucat bacteria respectiva se adapteaza noii alimentatii; foarte util in acest caz este consumul sporit de iaurt proaspat.

Este mancarea vegetariana scumpa?
N-ar trebui sa fie, deoarece consta mai ales din paste, orez, fasole, plante leguminoase, paine si legume. Fructele de sezon nu sunt scumpe, la fel si legumele congelate. La randul lor, produsele lactate si cele bogate in proteine vegetale costa mai putin decat carnea proaspata, fara grasime.

5 reguli de baza pentru un regim sanatos:

  1. Mananca mai ales cereale si graunte – paine, paste fainoase, orez si cartofi (alimente bogate in carbohidrati si amidon).
  2. Mananca cel putin cinci portii de fructe sau legume in fiecare zi.
  3. Mananca zilnic doua portii potrivite de produse bogate in proteine – cele mai indicate sunt leguminoasele, nucile sau semintele, produsele lactate sau cele din soia.
  4. Consuma unt, margarina sau uleiuri vegetale in cantitati mici.
  5. Redu, la o singura portie zilnica, dulciurile sau produsele care ingrasa: biscuiti, prajituri, inghetata, maioneza, placinte etc.

Aceste scurte recomandari te vor ajuta sa-ti organizezi dieta asa cum trebuie.

“Este mult mai greu sa cresti un copil vegetarian”
Alina (tehnician dentar), sotul ei, Radu (inginer) si fetita lor (trei ani) sunt vegetarieni de aproape sapte ani. “Este destul de greu sa cresti un copil vegetarian. Dimineata mancam cereale cu lapte.

La pranz, Radu prefera paine graham si branza cu rosii sau sandvisuri cu oua si cartofi pai, iar Maria si cu mine – paine integrala cu branza sau cu felii de sunca din proteine vegetale.

Seara pregatesc musaca de cartofi, spaghete cu soia taiata marunt, cu broccoli, morcov sau pastarnac. Vara mancam tot felul de salate, iar ca desert, mar cu frisca sau inghetata. Deseori, eu beau cate o cafea cu frisca si inghetata sau cu lapte.

Sfatul medicului…
“Alina asigura o alimentatie echilibrata familiei sale. Totusi, ea si sotul ei ar putea reduce putin din consumul produselor lactate, nu insa si Maria, careia ii trebuie mai mult calciu.
In schimb, toti au nevoie de mai multe calorii – Maria, pentru ca este in crestere, iar ea si Radu, din cauza efortului depus la serviciu.”
Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Avantaje.ro