Totul despre frisca si smantana

Totul despre frisca si smantana

hepta_1362411

Frisca este, de fapt, grasimea din laptele integral.
Ea se obtine prin separare din lapte pasteurizat (proces tehnologic de distrugere a bacteriilor daunatoare), iar apoi este omogenizata astfel incat grasimea sa fie distribuita uniform si sa capete o textura specifica.
Grasimea proaspata, dulce, este frisca lichida, iar cea supusa unui proces controlat de fermentatie devine smantana fermentata, usor acrisoara.

Cum se folosesc

Incalzita prea mult, smantana se separa ori devine prea lichida. In sosuri si supe se poate adauga fara probleme orice fel de smantana – inainte insa trebuie sa luati vasul de pe foc.
Smantana dulce (nefermentata), cu continut mare de grasimi, poate fi fiarta in sosuri, carora le da consistenta si finete.

Valoare nutritiva

Cu cat o frisca este mai grasa, cu atat este mai “catifelata” si mai gustoasa, dar grasimile saturate nu sunt tocmai bune pentru inima si solduri!
Partea buna este ca frisca si smantana sunt bogate in vitamina A (buna pentru piele, ochi si sistemul imunitar) si calciu (pentru dinti si oase).
Daca doresti o varianta dietetica, poti alege frisca vegetala, disponibila fie sub forma de spray, fie lichida, si care nu contine grasimi animale.

Frisca sau smantana?

Alege-o pe cea care iti trebuie, in functie de preparatul pe care vrei sa il obtii.

FRISCA BATUTA

Se obtine din frisca lichida dulce, batuta cu telul electric, la care se adauga zahar pudra si esenta de vanilie. Este potrivita pentru a prepara spume de fructe, casata (inghetata cu frisca), umpluturi pentru torturi sau, pur si simplu, pentru a fi servita deasupra unei tarte sau a unei prajituri din ciocolata.

SMANTANA FERMENTATA

Este o smantana groasa, cu un gust usor acrisor. Poate fi servita cu deserturi dulci, cum ar fi tartele, sau chiar cu ciocolata.
Pastrare
Frisca si smantana se pastreaza la rece. Cu cat au un continut mai mare de grasimi, cu atat se pot pastra un timp mai indelungat – nu mai mult insa de patru-cinci zile. Cutiile cu frisca dulce superpasteurizata se pot pastra la temperatura ambientala pana in momentul deschiderii; o data incepute, trebuie pastrate la rece cel mult trei zile.

SMANTANA DULCE (NEFERMENTATA)
Este o frisca lichida, superioara calitativ si ceva mai scumpa. Se poate folosi turnata peste deserturi, fiarta impreuna cu zeama ramasa in tava de friptura pentru a se obtine un sos, adaugata in supe sau chiar batuta, pentru budinci. Nu se taie la fierbere.

SMANTANA FERMENTATA DIETETICA

Se obtine din frisca lichida extrasa din laptele integral; i se adauga apoi fermenti de cultura, care ii dau un gust usor acrisor. Se poate folosi la preparatul Stroganoff (gulas), la prajiturile cu branza de vaci, la aluaturi sau in sosuri, adaugata la sfarsit.

SMANTANA INTEGRALA

Este obtinuta artizanal in gospodariile taranesti; are o culoare galbena ca untul si un gust inconfundabil, de nuca. Este delicioasa in combinatie cu branza telemea si mamaliguta, cu chifle ori tarte calde.

 Cum se obtine frisca batuta

  • Frisca batuta se obtine din smantana dulce (nefermentata), lichida, cu continut mare de grasimi.
  • Bateti frisca doar pana cand incepe sa-si pastreze forma, nu mai mult, caci altfel se separa si devine unt si zer.
  • Bateti frisca cu ajutorul unui tel flexibil sau cu un mixer electric. Cand incepe sa se intareasca, micsorati viteza.
  • Tineti frisca la rece inainte de a o bate ca sa obtineti un volum mai mare.
  • Indulciti frisca batuta cu zahar pudra, cernut; folosind alcool sau esenta de vanilie, ii dati o aroma deosebita.

Constanta Penverne

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
ziareonline.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Avantaje.ro