Singura româncă nominalizată la „Nobel“
:quality(75)/https://www.avantaje.ro/wp-content/uploads/2016/02/manuela-prajea.png)
O profesoară din Drobeta Turnu-Severin e singura româncă, dintre 8000 de candidaţi din 128 de ţări, nominalizată la „Global Teacher, supranumit „Nobelul pentru Educaţie, un premiu de un milion de dolari pentru un dascăl.
Un vis devenit realitate – sunt vorbele care ar rezuma drumul în viață al Manuelei Prajea. Vocaţia, aplecarea aceea de suflet către profesia de dascăl şi către lumea uluitoare a matematicilor înalte, le-a descoperit din gimnaziu şi le-a urmat până azi, ca profesor de excepție.
Olimpică de una singură
Cei din jur au reacţionat la talentul său matematic, la energia cu care muncea, i-au deschis porţi către realizarea idealurilor, iar reperele vieţii şi ale carierei au fost sinonime cu succesul.
Directoare a Colegiului Național „Traian din Drobeta Turnu-Severin, ea face parte dintre profesorii al căror drum la catedră nu este doar drumul zilnic către un loc de muncă, ci unul făcut cu dragoste şi cu înţelegere pentru elevii săi. Nu a devenit nici o secundă marcată de blazarea recunoaşterii meritelor sale, în ciuda faptului că a trăit, practic, doar în lumea școlii și că pe acest „teren a fost mereu prima:
„Am fost un copil cuminte, ascultător, silitor, bolnăvicios. Părinții mei munceau foarte mult și cred că de la ei am deprins munca precum o parte esențială a existenței. Este începutul poveștii oricărei familii din vremea comunismului, care trebuia să supraviețuiască. Matematica de performanță începe pentru mine din clasa a V-a, iar trei ani mai târziu ocupam primul loc la Olimpiada județeană, cu punctaj maxim, iar de aici încolo au venit olimpiadele interjudețene, naționale, unde am obținut premii peste premii.
Au urmat anii de liceu și performanțele mele la matematică de acolo, fără falsă modestie, spectaculoase. Rezultatele erau, însă, ale unui elev autodidact care nu se bucura de îndrumare, așa cum beneficiau elevii pasionați din centrele universitare, încurajați și ajutați să obțină performanțe la cel mai înalt nivel. Un neajuns pe care l-am resimţit groaznic de dureros și pe care mi-am promis să-l depășesc, iar dacă voi ajunge vreodată, la rândul meu, profesor, să nu îmi pun viitorii elevi în aceeași situație.
Mi-am spus că am să fiu alături de ei în pregătirea pentru olimpiade, am să-i încurajez şi am să-i susţin atât în specialitatea matematică, dar şi motivaţional. Şi m-am ţinut de promisiune.
A urmat apoi facultatea, terminată cu 10, la Universitatea de Vest din Timișoara, apoi doctoratul, titlul de profesor doctor în matetmatici, cu profesorul Mihail Megan, o autoritate mondială în analiză matematică, gradele didactice și desigur, drumul greu, de 25 de ani la catedră, presărat de stagii de pregătire, burse şi specializări în matematică aplicată şi STEM (Știinţă Tehnologie Inginerie Matematică), supraspecializări şi proiecte făcute cu resurse financiare de la NASA, distinse ulterior cu Premiul „Claes Nobel Education.
Harvard şi Princeton
În plus, a devenit şi voluntar al Fundaţiei „Leonhard Euler Charitable Foundation for Mathematics în organizarea Olimpiadei Internaţionale de Matematică „Formula of Unity şi a Taberei Internaţionale de matematică „Formulo de Integreco, de la Saint Petersburg.
Au fost ani în care măsura talentului său pedagogic şi matematic s-au regăsit în generaţiile de elevi pe care i-a pregătit cu muncă asiduă şi cu multă dragoste, loturile de olimpici care au acumulat 64 de premii internaţionale, 133 de premii naţionale şi peste 430 de premii judeţene, dar şi mulţi dintre elevii săi care au devenit absolvenţi de Harvard şi Princeton.
Peste ani, visul Manuelei Prajea a devenit realitate, o realitate în care trăiește și pe care o iubește şi căreia i se adaugă recunoaşterea unică de acum, a nominalizării la cel mai important premiu din educaţie.
„Fundația Varkey a lansat, în 2014, Premiul Global pentru Educație, un fel de premiu Nobel în învățământ, destinat să pună în valoare meseria de cadru didactic, competiție deschisă profesorilor din toate țările. Prima ediție a reunit 1300 de candidaturi provenite din 127 de țări. Fundaţia este creată de miliardarul Sunny Varkey, membru al convenției filantropice inițiată de Bill Gates și Warren Buffet, prin care unii dintre cei mai bogați oameni din lume se angajează să doneze cel puțin jumătate din averea lor în scopuri caritabile.
Între primii 50 din lume
Câștigătoarea primei ediții a fost o profesoară din SUA, Nancie Atwell, care predă într-o școală din statul Maine după o metodă inovatoare pentru a încuraja elevii să citească și să-și amelioreze exprimarea în scris. Ea a donat școlii sale premiul primit, în valoare de un milion de dolari, care i-a fost înmânat de fostul preşedinte american Bill Clinton.
La a doua ediție, ai cărei finaliști vor fi anunțați în februarie 2016, s-au înscris peste 8000 de profesori din 128 de țări ale lumii, iar Manuela Prajea a fost singura româncă nominalizată printre primii 50 de profesori ai lumii, cu mari şanse să obţină premiul. Din juriu fac parte, printre alţii, decanul Harvard School of Education, actorul Kevin Spacey sau fondatoarea Teach for All, Wendy Kopp.
La cei 48 de ani ai săi, evoluția profesoarei Manuela Prajea nu a fost deloc una simplă sau ușoară, cu toate că așa pare. A consumat energie uriaşă, a însemnat nervi tociţi, studiu pe rupte, uneori lacrimi, căderi – un drum plătit din greu, cu pierderi personale și sufletești, cu dureri, insomnii și căsnicii destrămate, cu opțiunea unui copil de crescut de una singură dintr-un salariu de profesor debutant, și cea a renunțării la visurile de cercetare matematică universitară.
„Am amânat inițial doctoratul pentru că nu aveam posibilități financiare să mă întrețin pentru studii aprofundate ca proaspăt absolvent de facultate și recent devenită mamă singură, așa că am ales să fiu profesor. A fost propria-mi decizie.
Și fiindcă îmi știam potențialul, mi-am spus că voi deveni cel mai bun profesor, dar și că la un moment dat mă voi întoarce la cariera universitară și voi obține titlul de doctor în matematică, fiindcă eu cred că profesoratul este o vocație, iar matematica o delectare intelectuală. Era ceea ce îmi doream din suflet și ceea ce știam că pot face.
Tehnici inedite de predare
La catedră, credinţa Manuelei Prajea este că un profesor foarte bun trebuie să aibă o pregătire științifică foarte solidă, la care să adauge obligatoriu talent pedagogic și deschiderea către elevi.
„E nevoie nu doar de cunoaștere științifică, ci și de tact, metodă, motivare, de capacitatea de a fi foarte explicit și de o deschidere extrem de mare către nou. Să predai, relaxat, fără patimă, natural şi firesc. Astfel, am căutat să introduc tehnici inedite de predare care pot schimba prejudecăţile elevilor despre matematică și care să le stârnească interesul și curiozitatea, să îi incite la descoperirea tainelor matematicii.
Căutând mereu căi speciale de comunicare cu elevii ei, Manuela Prajea a descoperit că aplicarea unor noi tehnici de predare – interactive, dinamice, centrate pe elevi şi care le dezvoltă abilităţile de a lucra în echipă – ar putea da roade în orice şcoală din România şi spune că nominalizarea sa la „Nobelul pentru educaţie este un semnal că activitatea și proiectele sale pot avea un impact semnificativ asupra sistemului educaţional din România.
Nu a fost un drum ușor, fără îndoială, dar întotdeauna munca și dăruirea sunt cele care aduc reușitele, în ciuda tuturor necunoscutelor şi variabilelor acestei ecuaţii numite viaţă, pe care o trăim cu toţii. Și atunci când toate astea vin din suflet, când lucrezi cu plăcere și niciodată nu spui că este prea mult, că te dai bătut sau că te vei opri, rezultatele apar negreșit.
La ora închiderii acestei ediţii, nu ştim care este rezultatul votului de la „Global Teacher Prize, dar indiferent de acesta, Manuela Prajea este un profesor de aplaudat.
Autor: Adrian Cîlțan
Foto: arhiva personală a Manuelei Prajea