Sfatul avocatului: Ce drepturi ai ca angajat în vremuri de criză?

Manageri 2019 eJobs
În vreme de criză, statutul angajatului este unul dintre cele mai instabile. Sigur, situația este valabilă numai în cazul celor care nu-și cunosc drepturile.

Ne interesează să-ți livrăm cele mai corecte și concrete informații, de aceea am ales să stăm de vorbă cu profesioniști în domeniu care ne-au explicat exact care sunt drepturile pe care le ai ca și angajat în vremuri de criză.

Din păcate, mulți dintre angajatorii din România vor încerca să „scape' de o parte dintre angajați invocând această stare de urgență. Sigur, există situații legale care le permit acest lucru, dar și situații pe care le împing la limita legii doar pentru a-și păzi business-urile.

„Legea îi permite angajatorului să-mi suspende contractul de muncă pe perioada în care a fost decretată stare de urgență?' este o întrebare car răsare cu siguranță în gândurile noastre ale tuturor.

Joburi remote eJobs

Joburi remote eJobs

Codul muncii spune așa: Contractul individual de muncă se suspendă de drept în următoarele situații:
a) concediu de maternitate;
b) concediu pentru incapacitate temporară de muncă;
c) carantină;
d) exercitarea unei funcții în cadrul unei autorități executive, legislative ori judecătorești, pe toată durata mandatului, dacă legea nu prevede altfel;
e) îndeplinirea unei funcții de conducere salarizate în sindicat;
f) forță majoră;
g) în cazul în care salariatul este arestat preventiv, în condițiile Codului de procedură penală;
h) de la data expirării perioadei pentru care au fost emise avizele, autorizațiile ori atestările necesare pentru exercitarea profesiei. Dacă în termen de 6 luni salariatul nu și-a reînnoit avizele, autorizațiile ori atestările necesare pentru exercitarea profesiei, contractul individual de muncă încetează de drept;
i) în alte cazuri expres prevăzute de lege.

„Există bunăoară situația de forță majoră pe care deocamdată, în România, nu avem de ce să o folosim ca și motivație a încheierii unui contract de muncă', spun specialiștii în dreptul muncii.

Ce se poate întâmpla, însă, acum în România poate aduce firmele în situația de a reduce programul angajaților. Care sunt drepturile lor în această situație?

„Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 52 alin. (3)', conform legii stipulate în Codul Muncii.

Pe toată perioada în care contractul de muncă este redus sau întrerupt, angajatul se află la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.

Important de reținut este faptul că angajații nu pot fi concediați în situația în care se întâmplă reducerea activității companiei în care lucrează. De asemenea, angajații nu pot fi obligați să semneze acte prin care sunt de acord să nu mai primească salariu. De asemenea, angajatorul nu-și poate concedia angajatul din motive ce țin de angajat. Concedierea poate apărea în condițiile unei restructurări a societății și cu plata de salarii compensatorii sau dacă angajatul săvârșește o abatere disciplinară.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Huff
VIVA!
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera