Proiectul „Literatură & Transmedia” încurajează elevii să creeze folosind noile tehnologii

Sunt numiți Generația Z. Sunt tinerii care au avut acces la tehnologiile digitale de la vârste foarte mici – sunt prima generație de „nativi digital” – și au o viziune relaxată asupra acestora, privindu-le ca pe un instrument esențial, valorizând latura lor practică.

Sunt independenți, pun preț pe personalizare, au o oarecare doză de cinism și se apără de informația nesolicitată.

În cadrul grupurilor proprii, au o tendință mare de a colabora. Sunt date care rezultă din studii și cercetări.

Estimările spun că, de-a lungul vieții, acești tineri își vor schimba de 5 ori direcția în carieră, de 17 ori locul de muncă și de 15 ori domiciliul.

Dominanta prezentului lor este suprasolicitarea, iar cea a viitorului va fi ultramobilitatea.

Fotografii cu proiectele elevilor în GALERIA FOTO!

Ce spun statisticile?

Conform barometrelor de consum cultural, accesează zilnic internetul și au acces larg la tehnologia smart.

86% dintre acești tineri au obișnuința de a viziona filme online. 75% dintre ei folosesc minim o dată pe săptămână serviciile de videosharing de tip YouTube.

Filmul și fotografia sunt cele mai consumate produse culturale. O orientare majoră a lor către lectură nu este relevată de studii.

Acestor tineri li s-a propus programul „Literatură & Transmedia”. Am pornit de la practici intens accesate, cele situate în zona folosirii noilor tehnologii și cele din zona consumului de fotografie și video pentru a ajunge la practici văzute cu reticență, cele de lectură.

Ce a presupus proiectul?

Le-am încredințat rolul de „creativi' și sarcina de a realiza proiecte filmice sau fotografice pornind de la texte literare.

Am abordat împreună genuri noi de exprimare creativă: imagini pentru copertă de carte, grafică pentru afiș de lansare a cărților, book trailer pentru promovarea unor volume, sau poeme cinematice construite în jurul unor fragmente literare.

Programul a încurajat abordarea textelor literare în afara etichetărilor și a canoanelor. Fiecare proiect individual a însemnat dezvoltarea unei interpretări personale a textului și tot acest joc a stat sub semnul devizei „dacă poți să vezi mai mult”.

Au lucrat cu „Interior zero” al Laviniei Braniște și și-au asumat trăirile personajului, translând sensurile spre ei înșiși. Au luat teme ca „singurătate” și „teamă” din textele lui Augustin Buzura și le-au mutat în cotidianul lor, creând noi personaje și noi fire narative subsumate temelor.

Au citit versurile Ilenei Mălăncioiu și le-au interpretat în zona romantismului german, adăugând un filtru dark imaginilor din realitatea imediată. S-au jucat cu poezia lui Yigru Zeltil în tușe suprarealiste.

Cine a participat?

Au participat la program peste 60 de tineri din patru licee bucureștene: Colegiul Național Elena Cuza, Colegiul Național Iulia Hasdeu, Colegiul Național Octav Onicescu și Liceul Teoretic Tudor Vladimirescu.

Invitați, mentori și consilieri: prozatoarea Lavinia Braniște, poetul Yigru Zeltil, regizoarea multimedia Carmen Lidia Vidu, regizorul de film Daniel Sandu, Cătălin D.

Constantin de la Facultatea de Litere Universitatea București, Viorel Agheană de la Facultatea de Psihopedagogie și Științele Educației.

„Literatură & Transmedia” a fost un proiect implementat de Fundația Culturală Augustin Buzura și a fost co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie