(P) Uleiurile de motor: tipuri și aplicații

Uleiul de motor este un lichid tehnic care se folosește pentru lubrifierea sistemelor din motoarele autovehiculelor. Principalul scop al uleiului este reducere frecării dintre piesele din metal și curățarea lor și protejarea împotriva ruginii.
În afară de uleiuri de bază, uleiul de motor mai conține și anumiți aditivi cum ar fi detergenți, dispersanți,  amelioratori de viscozitate și inhibitori de corodare și oxidare. Există câteva tipuri de clasificări ale uleiului de motor, pe baza caracteristicilor de viscozitate, demonstrate la temperaturi diferite:
SAE (Societatea inginerilor auto), API (Institutul american al petrolului) și ACEA (Asociația producătorilor de automobile din Europa).  În funcție de primul tip, toate uleiurile de motor se împart in uleiuri de vară, all-seasons și uleiuri de iarnă. Clasificarea SAE presupune un sistem de coduri numerice.

De exemplu, un ulei de motor poate avea marca SAE 10W40, unde W indică „winter' – iarna, iar numărul de dinaintea lui indică debitul de ulei -17.8 grade Celsius (cu cât mai mică este cifra, cu atât mai puțin se va îngroșa uleiul la frig), numărul de după litera W reprezintă cât de repede se subțiază uleiul la temperaturi mari. Astfel, uleiul de motor 10W40 se recomandă pentru temperaturile dintre -25 – +40 grade Celsius.

Clasificarea API descrie standardele de minimă performanță pentru uleiuri, unde  categoriile de funcționare SJ, SL, SM și SN, CK-4 și FA-4 sunt ultimele. În funcție de această clasificare, grupa S este pentru motoarele pe benzină iar C și F pentru diesel.  Clasificarea ACEA distinge 3 grupe pentru uleiurile de motor:
A/B – pentru motoare pe benzină și diesel;
C – pentru motoare cu catalizatori și filtre de particule;
E – pentru motoare diesel de mare tonaj.
Uleiurile de motor mai sunt diferite și prin compoziție. In general, uleiurile pot fi minerale, sintetice (integral sintetice) si semi-sintetice. Au la bază fie petrol brut rafinat sau compuși polimerici. Uleiurile sintetice sunt create într-un proces controlat cu mare grijă pentru a îndeplini caracteristicile specifice, asigurând o lubrifiere mai bună, o curățare mai îmbunătățită, stabilitate și potențial crescut pentru o economie mai mare de combustibil.

Articolul a fost furnizat de Euautopiese.ro

Recomandari
Publicitate
Libertatea
VIVA!
Unica.ro
Retete
Baby
ELLE
CSID
Ego.ro
Descopera.ro
Diva Hair
TV Mania
Trending news
Mai multe din Advertorial