(P) Cum te înregistrezi ca plătitor de TVA: 4 etape

(P) Cum te înregistrezi ca plătitor de TVA: 4 etape

Taxa pe valoare adăugată este una dintre cele mai importante taxe colectate de companiile din țara noastră. Aceasta reprezintă un impozit indirect, prevăzut în Codul Fiscal, pe care îl datorează firmele și alte entități care desfășoară activități economice pentru livrările de bunuri și prestările de servicii. TVA-ul este aplicat consumatorului final, apoi colectat de societăți și „vărsat la bugetul de stat. Pentru majoritatea bunurilor și serviciilor, cota de TVA este de 19%, însă, există și cazuri în care se aplică valori de 9% și 5%.

Înregistrarea în scopuri de TVA nu se realizează automat, la înmatricularea unei firme, ci poate fi efectuată prin opțiunea contribuabilului sau la depășirea plafonului stabilit prin lege, de 300.000 de lei anual. Legislația din domeniul TVA este dintre cele mai complexe, așa că orice antreprenor trebuie să cunoască anumite aspecte ce au impact asupra întregii sale activități.

Ce înseamnă să fii plătitor de TVA

TVA este o taxă întâlnită la nivel mondial, însă nivelul său diferă de la un stat la altul. În România, există mai multe cote de TVA, iar acestea depind de natura serviciilor sau a bunurilor impozitate. Atunci când ești plătitor de TVA, toate facturile și bonurile fiscale pe care le emiți la vânzarea produselor ori a serviciilor prestate trebuie să conțină această taxă. Totodată, în momentul în care achiziționezi bunuri sau servicii de la alți agenți economici plătitori de TVA, vei plăti un preț care include și taxă pe valoarea adăugată. Diferența dintre TVA-ul colectat de la consumatorii finali și cel achitat furnizorilor, cel deductibil, reprezintă suma pe care o datorează o societate statului și care trebuie plătită la ANAF lunar sau trimestrial.

Ce etape parcurgi ca să te înregistrezi ca plătitor de TVA

Potrivit Codului Fiscal, chiar dacă te încadrezi în plafon neplătitor TVA, poți opta pentru aplicarea regimului normal de taxă. De asemenea, poți solicita înregistrarea ca plătitor de TVA la depășirea cifrei de afaceri de 300.000 de lei sau chiar înainte de începerea activității economice, dacă declari că urmează să realizezi o cifră de afaceri care atinge ori depășește plafonul de 300.000 de lei. Iată ce etape trebuie să parcurgi pentru a te înregistra ca plătitor de TVA:

1. Completarea declarației pe propria răspundere

Prima etapă pentru înregistrarea în scopuri de TVA presupune completarea unei declarații pe propria răspundere, care este disponibilă pe site-ul ANAF. În cazul în care firma este nou înființată, este important ca, înainte de completarea declarației, să faci toate demersurile pentru a obține un certificat digital prin care să poți depune declarațiile online. În declarația pe propria răspundere se vor completa datele de identificare ale persoanei juridice, ale persoanei care semnează declarația, informații referitoare la sediul firmei și detalii privind organizarea contabilității. Documentul poate fi completat cu ajutorul programului de asistență de pe site-ul ANAF, iar procedura se aplică doar celor care optează pentru codul TVA la cerere și nu sunt obligați de lege să devină plătitori de TVA, adică persoanele care au înregistrat o cifră de afaceri sub 300.000 de lei.

2. Depunerea online a declarației pe propria răspundere

Declarația disponibilă pe site-ul ANAF se completează și se depune prin transmiterea fișierului PDF, semnat cu certificat digital calificat, prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Declarația pe propria răspundere care include semnăturile olografe ale administratorilor și asociaților firmei ce solicită înregistrarea în scopuri de TVA se listează, se scanează, se arhivează într-un fișier .zip și se atașează la fișierul PDF. Mai exact, la documentul electronic se atașează în format fizic tipărit, semnat și scanat același document, în format .zip, după care se semnează digital și se transmite către ANAF prin portalul e-guvernare.ro.

3. Solicitarea înregistrării ca plătitor de TVA

Acest lucru se face prin depunerea la organul fiscal, în format fizic, a declarației de mențiuni – Formularul 010, și a dovezii transmiterii declarației pe propria răspundere, fără erori de validare. Dacă documentul nu are erori de validare, autoritatea competentă va emite decizia prin care aprobă cererea de înregistrare în aceeași zi în care contribuabilul a depus solicitarea. Declarația pe propria răspundere depusă fără erori de validare reflectă faptul că persoana juridică în cauză nu se încadrează în categoria persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal.

4. Verificare corectitudinii datelor de către ANAF

În termen de 15 zile de la depunerea solicitării, compartimentul de specialitatea din cadrul organului fiscal va verifica datele înscrise în declarația pe propria răspundere. Dacă sunt identificate neconcordanțe sau informații eronate, atunci ANAF transmite o adresă către Direcția Generală Antifraudă în vederea dispunerii măsurilor ce se impun.

Înregistrarea ca plătitor de TVA nu presupune prea multe etape, însă, necesită completarea cu responsabilitate a declarației pe propria răspundere. Astfel, firmele care vor să devină plătitoare de TVA pot face acest lucru la cerere, chiar dacă nu depășesc plafonul de 300.000 de lei. Societățile care depășesc pragul stabilit de lege sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în maximum 10 zile de la sfârșitul lunii în care a fost depășit plafonul.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Advertorial