Locuri de muncă în Brașov: Sfaturi de la oamenii din Resurse umane pentru angajaţîi care vor să îşi schimbe jobul

Interviu job

Salariile atractive din ofertele de angajare i-au făcut pe unii angajaţi să accepte schimbarea de job în speranţa unor câştiguri mai mari, însă deciziile pripite sau formulările ambigue ale angajatorilor i-au făcut pe o parte din aceştia să regrete faptul că au renunţat la fostul loc de muncă.

Dacă și tu ești în căutarea de locuri de muncă în Brașov, Capitală sau oriunde altundeva, iată la ce să ai mare grijă.

Pericolele la care se expun angajaţîi care vor să îşi schimbe locul de muncă pot fi evitate dacă aceştia sunt atenţi la clauzele contractului de angajare, la ce scrie în fişa postului sau la obiectivele profesionale stabilite cu noul angajator, spun specialiştii în dreptul muncii şi directorii de Resurse umane.

Sub euforia momentului, emoțiile inerente, poți să nu fii atent la salariul brut și net. Nu face această greșeală! Citește cu atenție și nu semna decât în momentul în care ești sigur că ai înțeles tot și nu mai ai de pus întrebări!

Cere copia pentru orice semnezi!

Avocaţîi specializaţi în dreptul muncii îi sfătuiesc pe cei care îşi schimbă jobul să obţînă copii ale actelor semnate chiar în ziua încheierii acordului, pentru că riscul schimbărilor unor clauze şi atribuţii să fie eliminat.

“Cred că cele mai importante aspecte de care angajaţîi trebuie să ţînă cont la noul loc de muncă sunt contractul de muncă şi fişa postului. În primul rând, contractul de muncă trebuie semnat pe fiecare pagină, pentru a elimina riscul schimbării anumitor pagini din cuprinsul acestuia sau de a introduce atribuţii şi clauze noi, mai ales pe prima pagină, unde se specifică salariul şi zilele de concediu”, afirmă avocatul specializat în dreptul muncii Răzvan Vasiliu, partener în cadrul casei de avocatură Gîlcă & Vasiliu.

În ceea ce priveşte problemele contractuale, acestea pot apărea şi în cazul unor contracte de muncă abia încheiate. Depunerea deciziei de încetare a fostului contract de muncă, notă de lichidare, plata contribuţiilor sociale sau obţinerea unei adeverinţe de vechime sunt câteva dintre elementele ce ar putea “face viaţa mai uşoară” angajatului la încheierea unui nou contract de muncă.

Angajaţîi mai au la dispoziţie şi un alt instrument prin care pot verifică dacă angajatorul a respectat clauzele stabilite în contractul de muncă. Ei pot vedea dacă angajatorul le-a plătit contribuţiile sociale în fiecare lună solicitând departamentului de Resurse umane să le pună la dispoziţie informaţiile din Revisal (softul salariaţilor, prin care angajatorul transmite lunar aceste informaţii către Inspecţia Muncii).

“Cum dosarul fiecărui angajat nu se trimite şi la angajatorul următor, iar acum toate datele referitoare la contractul de muncă abia încheiat se înregistrează în Revisal, nu cred că mai pot interveni erori în acest sens.

Cu toate acestea, poate că angajatul ar trebui să acceseze registrul electronic pentru a vedea dacă perioada de lucru a fost trecută în mod corect. Oricum, este în interesul fostului angajator să arate că acel contract de muncă a încetat, pentru a nu mai plăti taxele aferente acestuia şi pentru a evita riscul sancţionării erorilor de completare a datelor”, precizează specialistul.

Potrivit Ioanei Dumitru, managing associate în cadrul firmei de avocatură Popovici Niţu & Asociaţîi, decizia de încetare a contractului de muncă reprezintă o obligaţie a angajatorului şi ea trebuie înregistrată în Revisal chiar în ziua respectivă. Nerespectarea acestei obligaţii expune angajatorul la amenzi.

Potrivit Dianei Pantlik, director de resurse umane la Thales Systems România, contractele de muncă pot conţine clauze speciale, cum ar fi cea a obiectivelor profesionale, care trebuie citite cu atenţie, pentru a vedea dacă ele corespund discuţiilor avute în prealabil cu angajatorul.

“Este foarte important că un angajat să înţeleagă domeniul în care compania îşi derulează activitatea, care este rolul pe care îl are postul său în toată această structură şi care sunt responsabilităţile cheie ale acestuia”, spune această, subliniind importanţa unei discuţîi în prealabil cu potenţialul şef, pentru a află mai multe informaţii despre proiectul în care se va implică.

Printre cele mai importante elemente la care angajaţîi ar trebui să fie atenţi atunci când decid să îşi schimbe locul de muncă se mai numără şi plata contribuţiilor sociale, care reprezintă de altfel o obligaţie a angajatorilor.

“Cum plata contribuţiilor sociale presupune un drept direct al angajatului la o prestaţie socială (pensie, indemnizaţie de şomaj sau acces la spitalizare), neplata acestora poate atrage imposibilitatea acestuia de a beneficia (total sau parţial) de prestaţiile sociale aferente.

Din acest motiv, chiar dacă nu are o obligaţie legală de a verifică plăţile efectuate, angajatul poate fi totuşi interesat să o facă”, adaugă Dumitru.

În seria documentelor utile pentru un angajat care se află în procesul semnării unui nou contract de muncă se numără notă de lichidare şi adeverinţa de vechime.

“Cu toate că notă de lichidare nu reprezintă o obligaţie a angajatorilor, această rămâne un act utilizat de aceştia pentru rațiuni practice. De regulă, în notă de lichidare se confirmă faptul că salariatul nu are datorii neachitate către societate sau că a predat toate bunurile pe care le avea în utilizare.

Din acest punct de vedere, ea poate fi un document util pentru fostul angajat şi merită solicitată la plecarea din companie”, explică avocatul Ioana Dumitru.

De asemenea, adeverinţa de vechime este unul dintre actele care ar trebui să se afle pe lista priorităţilor unui angajat, având în vedere că ea atestă calitatea de salariat, activitatea desfăşurată de acesta şi durata ei, salariul, precum şi vechimea în muncă, în meserie şi specialitate.

“Merită menţionat faptul că salariaţîi ale căror contracte de muncă încetează, indiferent de motive, au dreptul la compensarea în bani a zilelor de concediu neefectuate. De regulă, această sumă este menţionată în decizia de încetare a contractului de muncă”, explică Ioana Dumitru.

Dosarul unui angajat care îşi schimbă locul de muncă:

•    contractul individual de muncă

•    actele adiţionale la contractul individual de muncă

•    orice alte acte sau decizii privind modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncă

•    acte de studii sau certificate de calificare

Este recomandabil că la încetarea contractului, salariatul să solicite angajatorului eliberarea copiilor tuturor actelor dosarului său de personal (angajatorul având obligaţia legală de a da curs acestei cereri).

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Advertorial