Ilinca Vasile, psihoterapeut și instructor de fitness: “Fericirea este o alegere personală”

ilinca vasile

ilinca vasile

Protagonista copertei este Ilinca Vasile, 31 de ani, psihoterapeut și instructor de fitness. O combinație inedita pentru un look fabulos și o minte echilibrata.

Psiholog, psihoterapeut, instructor de fitness, consilier de nutriție – un parcurs profesional pe cât de bogat, pe atât de neobișnuit. Cum ai ajuns la o astfel de performanța?

Totul a început de la o decizie. Aceea de a face în viața acele lucruri pe care le simțeam potrivite pentru mine. Cele doua – psihologia și sportul – s-au nimerit sa fie pasiunile mele. Am avut și susținerea necesara pentru a merge mai departe pe cele doua direcții, iar acest lucru cred ca a fost atuul meu.

Am facut sport de mica (înot, baschet, dans sportiv, iar când am mai crescut, am început sa particip și la curse de maraton), iar faptul ca am devenit
instructor de fitness a venit cumva natural, ca urmare a ceea ce deja facusem toata viața. Dorința de a urma psihologia mi-a rasarit în minte în timpul liceului. Apoi firescul și-a urmat cursul.

Mi-am câștigat independența financiara din sport, înca din timpul facultații. Din psihologie ajungi sa câștigi mai târziu, fiindca întregul proces de formare necesita o perioada mai mare. Am cautat sa ma pregatesc cât mai bine în aceste doua domenii – fiind o fire meticuloasa, perfecționista – alegând facultatea, cursurile de formare perfecționare, workshopurile, conferințele care îndeplineau cel mai bine aceasta nevoie a mea.

Ai lucrat cu ISTT (Institutul pentru Studiul și Tratamentul Traumei), o instituție cu profesioniști de clasa. Cum ai defini tu trauma în contextul omului modern, cu atât de multe probleme, provocari, insatisfacții, frustrari? Cum arata fața traumei din perspectiva ta de terapeut?

O parte din formarea mea ca psiholog este facuta sub îndrumarea președintelui ISTT, Diana Vasile. Într-adevar, este o echipa de profesioniști de clasa în domeniu, motiv pentru care i-am ales de nenumarate ori pentru a-mi șlefui competențele profesionale și pentru a mai pune o caramida la formarea mea continua.

În ceea ce priveș te definiția traumei în contextul omului modern, este necesar sa fac o diferențiere între ceea ce înseamna trauma și ceea ce este stresul. Uneori, confundam stresul cu trauma și invers, iar asta poate duce la o înrautațire a starii.

În trauma, capacitațile individuale de a face fața sunt depașite și atunci ne confruntam cu sentimente de neputința, de abandonare lipsita de aparare, teama și, cu cât facem mai multe, cu atât lucrurile se agraveaza. În stres, lucrurile stau diferit. Cu cât acționezi mai mult în direcția depășirii situației stresante, cu atât lucrurile se îmbunatațesc.

Acestea fiind spuse, este nevoie sa ne dam seama daca problemele, provocarile, insatisfacțiile și frustrarile pe care le simțim și traim, în contextul modern de viața, depașesc resursele personale, sau din contra, și care este impactul lor asupra echilibrului interior. Trauma este o experiența subiectiva, individuala, de aceea cel mai în masura sa evalueze impactul ei asupra propriei ființe este omul însuți.

Citește continuarea pe pagina următoare

Ce este traumatizant pentru o persoana poate fi stres pentru o alta, iar modalitațile de gestionare sunt diferite. Cu cât vom fi mai conștienți de aceste deosebiri, cu atât ne va fi mai ușor sa înțelegem mecanismele din spatele lor și sa acționam, sau nu, în vederea recâștigarii starii de bine.

ilinca si valentin vasile

Ilinca și soțul ei, Valentin Vasile, personal trainer & fitness nutrition

Cât de mult poate ajuta mișcarea, exercițiul fizic la rezolvarea suferințelor, stresului cotidian, traumei?

Pentru ca se potrivește și în acest caz, voi sublinia ceea ce deja am spus în raspunsul la întrebarea anterioara. Diferența va fi în funcție de tipul de suferința – trauma sau stres. Sportul, mișcarea de orice fel, are, în general, un impact pozitiv asupra noastra. Schimbarile chimice din interiorul
corpului ne induc o stare de liniște, bucurie, echilibru.

În același timp, daca o persoana trece printr-o trauma, este posibil ca un efort mare sa epuizeze și puținele resurse pe care aceasta le are pentru a supraviețui și atunci e bine sa-ți ofere timpul necesar de recuperare. Suntem obișnuiți sa facem mereu câte ceva, aș putea spune ca e boala secolului. Rareori ne ascultam vocea interioara și foarte rar îi oferim ceea ce ne cere – repaus, relaxare, odihna.

Atunci când suntem traumatizați, este necesar sa avem grija de nevoile noastre de baza (hrana, somn) și, pe cât posibil, sa le oferim organismului și psihicului cât mai puțini stimuli. Uneori, repausul se refera și la sistarea efortului fizic. Alteori, cum e în cazul stresului, sportul ne ajuta sa ne relaxam, sa gândim mai clar, sa luam decizii mai bune pentru noi, sa fim mai creativi, sa ne îmbunatațim memoria, încrederea în propriile capacitați etc.

Ești unul dintre puținii specialiști care se situeaza la granița dintre psihologie, nutriție, mișcare fizica. Ce ar trebui sa știe o femeie de 30-40 de ani, prinsa în menghina atribuțiilor profesionale, familiale, de parinte, de femeie care trebuie sa arate impecabil pentru job, pentru partener, pentru cei din jur?

Cred ca dificultatea cea mai mare consta în a realiza ca este mult mai simplu sa adaptezi obiceiurile sanatoase la rutina ta zilnica decât sa îți schimbi cu totul viața. Și ca este mai important sa fii sanatoasa decât sa arați bine pentru cineva/ceva anume. Aceasta revelație se dobândește dupa multe încercari și erori, de multe ori rateurile demotivându-ne atât de tare încât ne lasam pagubașe.

Motivațiile extrinseci (urmeaza o nunta, un botez, întâlnirea de 10 ani de când ai terminat liceul/facultatea etc.) nu sunt durabile. Ele funcționeaza atâta vreme cât exista evenimentul exterior, uneori motivația se leaga chiar de o persoana – sa arat bine pentru cineva, iar când acel cineva nu mai este cu mine, nu îmi mai pasa de mine.

Secretul este sa ne cream acele aptitudini interioare care sa ne ajute sa avem grija de noi, constant și fara ca acest lucru sa depinda de factori externi, sa devina o trasatura stabila care sa fie acolo, în noi, pe tot parcursul vieții, indiferent de conjunctura și de context.

ilinca vasile si valentin vasile

Cât din felul fabulos în care arata silueta ta se datoreaza mișcarii fizice, cât nutriției și cât felului în care gândești?

În cazul meu, totul se leaga de gândire, de crezurile personale dupa care îmi ghidez viața. Am observat, de-a lungul timpului, ca atunci când nu aveam grija de mine, începeam sa nu mai funcționez la parametrii mei cei mai buni. Așa mi s-a conturat convingerea ca îmi pot crește calitatea vieții numai daca ma preocup de corpul meu și de mintea mea împreuna, nu separat. Iar cele doua au nevoie de combustibil bun. Așa ca asta le ofer. Rezultatele exterioare sunt un bonus.

Interviu realizat de Daniela Palade Teodorescu

Foto: The Storyalist

Ținuta: Aldo, Dwome concept store; Stilist: Alexandra Calafeeanu;

Make-up artist: Carmen Dinca;

Hair-stilist: Alina Dobranici (Keune)

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
ziareonline.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Povesti adevarate