Îl ai pe “Nu” în brațe la serviciu? Uite de ce nu e bine și ce ar trebui să spui în loc

Există o sumedenie de situațîi în în care a spune “nu” este cel mai bine. E adecvat, legitim, de multe ori și suficient. Însă la serviciu, a spune “nu” nu e tocmai de dorit, mai cu seama dacă vrei să construieșți relații solide, sănătoase, poate să avansezi în carieră.

Relațiile sunt autostrăzi cu două sensuri, dăruiești și primești. De aceea, poate fi periculos să refuzi o solicitare sau o rugăminte cu un simplu “Nu”, susține Shaun Belding, autorul cărților “The Journey to WOW” și “Dealing with the Boss from Hell”.

“‘Reflexul nu’ este un mesaj negativ care transmite faptul că nu eșți interesat să încerci. Ești prea ocupat, nu lucrezi în echipa.

Nu-mi pot imagina un mesaj mai nepotrivit pe care i-l poți da unui coleg sau șef. Data viitoare când vei avea nevoie de ajutor s-ar putea să nu-l primeșți”, spune Belding.

Sigur că nu vei putea să le dai oamenilor întotdeauna ce își doresc de la ține, însă poți formula răspunsul astfel încât să pară mai puțin un refuz categoric. Îl poți transforma în cu totul altceva, cu efecte complet diferite.

“Problema este atunci când poziția presetata a unei persoane este ‘Nu’. Știm cu toții oameni care, atunci când îi întrebi ceva, primul lucru care le iese pe gură este ‘Nu’. Asta îți poate crea reputația unei persoane negativiste”, explică Belding.

Nici să spui “Da, dar”, atunci când cineva îți spune, de exemplu, “Uite o idee bună”, nu este indicat. Este tot un fel de “nu” și ambele răspunsuri dau conversației tonul unei confruntări.

Belding, care deține o companie care furnizează servicii de monitorizare a apelurilor din call centere, spune că în cele mai multe dintre cazuri în care clienții au o ieșire nervoasă “în crescendo” pe parcursul conversației, totul a început în momentul în care cineva a zis “Nu” sau “Da, dar”.

Ce să spui în schimb

Ai putea să încerci ceva de genul “Nu pot să fac asta, dar uite ce pot să fac” sau “Aș dori să pot, hai să încercăm asta în schimb”.

“Când spui lucrui că ‘Aș dori să pot’ demonstrezi empatie” și dorința de a rezolva problema. “Îi arăți persoanei respective că îți pasă de ea”, spune Belding.

Să spui “Nu” poate fi un obicei. Fii atent la modul în care comunici la locul de muncă și ai grijă să nu ajungi să fii cunoscut că acea persoană negativă, punându-ți singur bețe în roate în ceea ce privește carieră, recomandă Belding.

Este nevoie de exercițiu pentru a te debarasa de un obicei prost, mai spune el: “Înseamnă să fii mai calculat în privința modului în care vorbești. Cum te poți aștepta că oamenilor să le pese de ține, când ei nu cred că ție îți pasă de ei?”.

Dincolo de faptul că este un gest nobil, a-i ajută pe alții te va transforma într-o resursă valoroasă.

“Toată lumea este ocupată la locul de muncă în ziua de azi. Toți suntem stresați. Este important să fii capabil să realizezi că oamenii din jurul tău sunt la fel de stresați că ține.

Atunci când îi ajuți pe alții, vei fi perceput că persoană la care să apeleze în caz de nevoie, cea pe care ceilalți se pot baza. Când va veni vorba de promoții și de măriri de salarii te vei pune în poziția de a fi foarte, foarte valoros”, încheie Belding.

Iar concluziile lui Belding sunt valabile indiferent că e vorba despre un job în Sillicon Valley sau de locuri de muncă în Brașov. Oamenii se comportă și au aproximativ aceleași probleme indiferent de locul în care s-ar afla. Poate proporțiile sunt ușor diferite sau implicațiile, dar în fond cu toții avem parte de aceleași provocări.  

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera