Elsa Bădănac are o “meserie interzisă” femeilor: este una dintre cele două femei mecanici de locomotivă din România

elsa badanac

„Sunt conștientă că, pentru a fi la maneta Săgeţii, trebuie să ştii tot, şi încă ceva pe deasupra”

În România, există doar două femei-mecanic de locomotivă. Una dintre ele vorbește, în exclusivitate, despre o „meserie interzisă” femeilor, despre putere și profesionalism și despre curajul nebun de a-ți urma pasiunea într-o lume dominată exclusiv de bărbați.

Într-un clasament al „meseriilor interzise” femeilor, pe unul din primele locuri stă cea de mecanic de locomotivă, dar Elsa Bădănac este una dintre singurele două femei din țară care au urmat cursurile speciale ale şcolii de mecanici și au îndrăznit să conducă trenuri de-a lungul și de-a latul României.

Elsa s-a născut lângă calea ferată şi spune că acesta a fost poate un semn al destinului ei de astăzi. A lucrat de la 20 de ani, în depoul locomotivelor, pornind de jos, de la munca grea, dar a rezistat acolo și a îndrăznit să urce către vârful unei cariere singulare fiindcă s-a îndrăgostit. De lumea trenurilor, a depărtărilor, de mirajul liniilor de fier desenate către orizont, de șerpii lungi, de metal, ce traversează zi și noapte lumea și de urieșenia locomotivelor, giganții cu puterea fabuloasă de a trage zeci de mii de tone către capătul zărilor.

Credința într-un vis

Așa și spune că trebuie: să te îndrăgosteşti de locomotivă adânc și definitiv, așa cum s-a îndrăgostit ea, şi să te încumeţi s-o conduci doar după ce o cunoşti ca pe tine însuţi. Este o pasiune pe care Elsa a decis să o urmeze în ciuda faptului că drumul ducea către o lume a bărbaților. „Am reușit pentru că am crezut într-un vis”, spune Elsa abia intrată în camera mecanicilor la prezentarea de tură dinaintea plecării la drum.

Elsa Bădănac are în spate ani de teste și examene

„Vedeți, pentru fiecare dintre noi, valorile, speranțele și acțiunile sunt extrem de diverse pentru că vedem lumea cu alți ochi, iar ceea ce este esențial pentru unii ar putea să fie lipsit de valoare pentru alții… Pentru mine, visul de a conduce o locomotivă, de a domina mașinăria aceasta uriașă a fost motorul care m-a mânat către această meserie frumoasă, însă foarte riscantă, în ciuda a ceea ce s-ar putea crede”.

Înainte de a decide să dea examen la şcoala specială de mecanici a Regionalei CFR Craiova, unde era singura reprezentantă a genului feminin din promoție, și mai apoi de a ajunge să conducă trenuri de rang superior în Regională, unde mai sunt aproape 400 de mecanici de tren, toți bărbați, Elsa a trebuit să-și adune tot curajul pe care îl avea. Dar s-a încumetat.

Așa a fost ea mereu: curajoasă de mică, cu gustul adrenalinei și gata să răspundă unei provocări, iar dacă se apucă de un lucru, nu se oprește până nu-l duce singură la bun sfârşit. Apoi a fost nevoie să învețe serios fizică și matematică, multă mecanică, rezistență, electricitate, motoare termice și încă câte alte discipline, fiindcă o locomotivă este de fapt o adevărată uzină şi fiecare fel de locomotivă în parte este diferit, de la performanțe la gabarit și la toate detaliile tehnice.

După ce a absolvit școala de mecanici de tren din cadrul Sucursalei Regionale de Transport Feroviar de Călători Craiova, prima din clasa ei, povestește Elsa, a primit dreptul de manevră: putea să conducă locomotive, însă doar pe liniile de triaj din gară, apoi, vreme de doi ani, a fost „numărul doi” în cabină, mecanic ajutor pe trenurile de pasageri.

„Așa cere regulamentul, sunt etape obligatorii pentru a ajunge mecanic de tren. După cei doi ani de asistență pe pasagere, am putut să conduc la drum lung, însă doar cu mecanic ajutor alături, vreme de alți doi ani și abia apoi se poate propune trecerea pe trenurile de rang superior, adică accelerate, rapide, intercity”, spune Elsa.

Examenele însă nu se opresc după absolvirea școlii. De fapt, nu se opresc niciodată, fiindcă lunar se fac cursuri cu instrucţii de serviciu, se dau teste, examene, verificări, se pun note în catalog exact ca la o altă şcoală. Așa obții cele zece certificate de competență care există pentru un mecanic de tren, certificate că poți conduce şi dieseluri, şi diesel-hidraulice, și electrice, şi Săgeţi Albastre, şi, de fapt, tot ce este tren în România.

Citește continuarea pe pagina următoare

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Povesti adevarate