DOSAR SPECIAL: Vedete fermecate de iia românească
Există multe personalități care au purtat de-a lungul timpului, iia românească, fermecate de frumusețea și simbolistica ascunsă în desenele sale și care au contribuit la promovarea acestei tradiții unice a poporului nostru, în întreaga lume.
Iia și „Regina cu ochii violeți'
Povestea drumului iiei către recunoaștere și universalitate se scrie începând de prin 1850 de când veșmântul apare în tabloul „România revoluționară', realizat la Paris de pictorul Constantin Daniel Rosenthal și al cărui model a fost frumoasa Maria Rosetti, soția lui C.A. Rosetti) și continând cu anii în care Elena Cuza – soția domnitorului Alexandru Ioan Cuza, a fost un susținător important al creației de ii, organizând câteva expoziții naționale și internaționale în care acestea au fost prezentate.
Dar și Reginele României au fost fascinante de unicitatea portului tradițional feminin începând cu prima Regină, Elisabeta de Neuwied soția lui Carol I, supranumită Carmen Sylva, care l-a impus ca standard la curtea regală și continuând cu Regina Maria, nepoata Reginei Victoria a Marii Britanii și cea de-a doua Regină a României, care s-a îndrăgostit de întregul veșmânt tradițional și a fost una dintre marile promotoare ale iiei purtând-o cu eleganță deosebită, așa cum apare și în numeroasele fotografii rămase în arhivele regale. Datorită Reginei Maria care a ales să integreze iia în garderoba de zi cu zi, aceasta fiind percepută ca un adevărat etalon vestimentar feminin pentru aristocrația vremii și fiind una dintre piesele purtată în multe ocazii de principesele Ileana și Elena.
Artiști și oameni politici
Istoria recunoașterii iiei românești nu se rezumă însă, doar la capetele încoronate și la persoanele de rang înalt care și-au îndreptat atenția asupra acestei cămăși tradiționale. Constantin Brâncuși, celebrul sculptor român, a inclus elemente inspirate de iia românească în operele sale, apoi chiar istoricul, scriitorul și omul politic Nicolae Iorga a promovat iia prin publicațiile sale și prin organizarea de expoziții, iar în vremurile mai apropiate, Zoe Ceaușescu, fiica lui Nicolae Ceaușescu (care era deseori îmbrăcată în iie) s-a implicat în proiecte dedicate conservării acestui veșmânt unicat. Și cântăreața Maria Tănase s-a numărat printre personalitățile care au purtat iia românească, făcând-o cunoscută în întreaga lume, iar marii artiști ai penelului au înfățișat în operele lor femei îmbrăcate în iie și purtând straie tradiționale românești, începând cu Nicolae Tonitza și Camil Ressu, și continuând cu Ion Theodorescu-Sion, Francisc Șirato sau Dumitru Ghiaţă.
Un tablou care a făcut istorie
De altfel, de la unul dintre marii pictori români, Theodor Pallady, a pornit și povestea celebrului tablou al lui Henri Matisse, „La Blouse Roumaine', realizat în anul 1940, opera care a trimis iia românească în lume. Pallady a fost cel care i-a oferit în dar prietenului său Matisse, o iie românească, iar pictorul francez, fascinat de frumusețea broderiei de pe iie a decis să o picteze. Lucrul la tablou a durat șase luni, modelul pictorului fiind o frumusețe a vremii Lydya Delectorskaya, iar Matisse a ilustrat fiecare etapă a lucrului într-o serie de 11 fotografii care să sublinieze munca complicată de transpunere pe pânza de pictură a fuziunii unice dintre culoare și simbol prezentă pe voalul de borangic. Fotografiile au fost expuse alături de lucrarea finală „La Blouse Roumain' pe simezele Galeriei Maeght din Paris, intrând în rândul marilor opere ale celebrului artist.
„Regele modei' și colecția „Bluza românească'
Însă drumul iiei în lume nu s-a oprit aici, aceasta fiind o sursă de inspirație continuă și pentru marii creatorii de modă. Punctul de pornire l-a reprezentat colecția de toamnă-iarnă din 1981 a designerului Yves Saint Laurent, care, fascinat și inspirat de tabloul lui Henri Matisse, a lansat o întreagă colecție emblematică dedicată lui Matise și purtând același nume „La Blouse Roumanin', iar câțiva ani mai târziu, în 1997 a introdus numeroase motive și simboluri prezente pe iie, în colecția primăvară-vară a anului respectiv. După marele YSL, numeroși alți designeri de modă au reinterpretat frumusețea iiei românești conferindu-i note moderne, stilizate și unice și cucerind podiumurile de prezentare ale festivalurilor. De la Valentino și Karl Lagerfeld, la Jean-Paul Gaultier și Oscar de la Renta, ori la Carolina Herrera și Kenzo și de la Agatha Ruiz de la Prada, la Anna Sui și la Philippe Guilet care a lansat chiar o colecție tribut, Iia românească de Făgăraș și broderiile negre specifice acesteia au fost sursa de inspirație și pentru celebrul designer american Tom Ford, creația sa fiind purtată de interpreta britanică Adele într-un pictorial din martie 2012 al ediției de peste ocean a revistei Vogue.
Cucerirea Hollywood-ului
Iia a cucerit însă și lumea VIP-urilor ca și pe cea a vedetelor de la Hollywood, fiind inclusă de fotomodele și actrițe celebre în prezențele lor pe covorul roșu. Chiar ducesa de Cambridge, Kate Middleton a apărut îmbrăcată în iie în cadrul unei vizite oficiale, apoi Madonna în turneul „MDNA Tour' și Beyoncé, la concertul din turneul mondial „The Mrs. Carter Show', dar și Rita Ora care a apărut îmbrăcată în iie în revista InStyle sau celebrul model britanic Naomi Campbell, într-un pictorial din Vogue. Lor le-au urmat vedete precum Sharon Stone și Raquel Welch, Mădălina Ghenea, Kate Moss, Nicole Kidman, Halle Berry, Anne Hathaway, Katie Holmes sau Emma Watson, ale căror apariții au fost punctate de prezența culorilor și desenelor magice ale iiei românești.
DOSAR SPECIAL: Iia românească este croită în formă de cruce