DOSAR SPECIAL Români care au schimbat lumea: Traian Vuia, românul care a împlinit visul lui Icar

Traian Vuia

Omul a jinduit dintotdeauna la darul cu care Dumnezeu a înzestrat păsările: să zboare. Însă dintre toți oamenii, primul care i-a dat până și visului său aripi, a fost un român. Traian Vuia. Lui trebuie să îi mulțumim, în gând, atunci când avionul rulează pe pista de decolare…

Pentru a risipi posibile confuzii și a nu atribui conaționalului nostru alte merite decât cele reale, vom preciza că aparatul său a fost primul care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii (moto-propulsor, tren de aterizare). Până la acesta, decolarea dispozitivelor de zbor avea loc cu ajutorul unor mijloace exterioare, respectiv catapultă, cablu de lansare sau remorcare.

De la Politehnică la Drept

Fiu de preot, născut în satul Surducul Mic din județul Timiș (în prezent satul poartă numele inventatorului), Traian Vuia ar fi rămas un avocat oarecare dacă ambiția lui de a crea „aeroplanul-automobil' s-ar fi stins din pricina greutăților financiare. După ce și-a susținut examenul de bacalaureat la Liceul de stat din Lugoj pe care l-a absolvit, Vuia a plecat la Budapesta pentru a-și continua studiile.

S-a înscris la Facultatea Politehnică, la seral, la secția de Mecanică, dar lipsa banilor l-a determinat să o abandoneze. Hotărât să facă ceva cu viața lui, Vuia s-a înscris mai apoi la Facultatea de Drept, pentru că această meserie îi dădea și posibilitatea de a se întreține din ceea ce câștiga muncind prin birouri de avocatură.

A muncit pe rupte și a învățat, așa încât, în 1901, la vârsta de 29 de ani, obținea Doctoratul în Științe juridice. Sufletul lui, însă, era mistuit de patima de a zbura… Și a început să lucreze la planul său de a crea o astfel de mașinărie.

Construcția avionului lui Traian Vuia a fost susținută financiar de părinții lui

La un an după obținerea Doctoratului în Științe juridice, Vuia pleacă la Paris, acolo unde avea încredere că visul lui va prinde, la propriu, aripi. În anul următor, în 1903, înaintează Academiei de Științe din capitala Franței proiectul său în care și-a pus priceperea și speranțele toate. Forul științific francez numai că nu i-a râs în nas, numai că nu l-a făcut nebun. Să zboare un aparat mai greu decât aerul?! Cu o singură elice și nu cu două?! Și-apoi
cu ce mijloace tehnice să fie realizat acel motor?

Pentru francezi toate acestea erau de neînțeles și de necrezut. Și totuși Vuia și-a brevetat invenția. Apoi s-a pus pe treabă. Construcția avionului său a fost sprijinită financiar, cu sume deloc mici, de cei care au crezut permanent în el: familia. Astfel, în doi ani, aparatul de zbor a fost gata pentru testare, în ciuda celor care în sinea lor s-or fi crucit de-o așa îndrăzneală.

Ei bine, aparatul românului, o ciudățenie cu aripi bombate, din pânză, semănând cu un liliac, a rulat pe sol o bucată bună de drum dar… nu s-a ridicat în aer. Încăpățânat, Vuia a repetat încercarea pe 5 februarie 1906. Dar vremea i-a fost potrivnică. A așteptat primăvara și, pe 6 martie, a vrut iar să-l ridice de la sol. N-a fost să fie… Pesemne, spre satisfacția celor care erau convinși că acest lucru nu se va întâmpla niciodată. Dacă și-au râs în barbă, au râs degeaba. A reușit!

Pe 18 martie, Traian Vuia a efectuat primul zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decât aerul. S-a întâmplat la Montesson. Avionul lui a
pornit de pe loc prin puterea propriului motor, a rulat cam 50 de metri și s-a  desprins de la sol! Chiar dacă a zburat numai 12 metri și numai la o înălțime de un metru, istoria avea să consemneze primul zbor mecanic din lume.

Următoarele încercări au fost tot mai reușite, așa încât în ziua de 19 august a aceluiași an, a putut zbura 20 de metri, la o înălțime de doi metri și jumătate. Vuia a revenit de două ori în România, după terminarea Primului Război mondial. Însă definitiv, abia după ce s-a încheiat și cel de-al Doilea Război mondial. Acasă, pe pământ românesc, Vuia s-a ridicat acolo Sus, unde niciun avion nu poate ajunge, pe data de 2 septembrie 1950. Avea 78 de ani.

Citeste si

DOSAR SPECIAL Români care au schimbat lumea: Mareșalul Ion Antonescu

Autor: Laura Bogaciu

Sursa foto: Wikipedia

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Povestile voastre