Cum sa faci cariera in relatii publice

Cum sa faci cariera in relatii publice

Relatiile publice sunt un domeniu relativ nou in Romania. Afla ce presupune aceasta activitate, ce pregatire trebuie sa ai si ce calitati te recomanda pentru a deveni specialist in relatii publice.

PR = comunicare
De regula, cand vorbim despre domeniul relatiilor publice, mintea ne zboara la ideea de imagine si relatii bune cu presa, ceea ce este doar in mica parte adevarat. Relatiile publice reprezinta o forma de comunicare menita sa genereze increderea publicului intr-o organizatie, produs, persoana publica etc., prin prezentarea corecta a realitatilor acesteia.
Relatiile publice au si o componenta manageriala, intrucat specialistii domeniului asigura comunicarea pentru organizatie atat in interiorul ei, cat si in relatiile acesteia cu exteriorul.

Definirea Relatiilor Publice depinde de perspectiva abordarii

Catalina Stan, presedinte (CEO) BDR Associates Communication Group

Catalina Stan, presedinte si chief executive officer (CEO) al firmei de relatii publice BDR Associates Communication Group:
"PR-ul este o perpetua activitate de creatie. PR-ul comunica, genereaza strategii, mesaje, instrumenteaza contexte, salveaza situatii, previne sau anuleaza crize".

Silvia Bucur, director-general al firmei de relatii publice Prais Corporate Communications:
"O definitie a PR-ului e ‘arta si stiinta persuasiunii’".
Corina Barladeanu, director al firmei de relatii publice 2activePR: "Relatiile publice sunt un element esential in sistemul de comunicare. Orice om aplica principiile relatiilor publice atunci cand cauta cooperarea si intelegerea semenilor".

Corina Barladeanu, director 2active PR

Gabriela Lungu, managing director Ogilvy Public Relations

Gabriela Lungu, managing director Ogilvy Public Relations:
"PR-ul reprezinta ‘arhitectul reputatiei’.
Regula de aur as imprumuta-o din medicina (‘sa previi e mai usor decat sa tratezi’) si se refera cu precadere la situatiile delicate, care pot umbri o reputatie greu castigata in timp".
Lt. col. Cristinel Ghiga, seful Biroului de presa din cadrul Directiei de Relatii Publice a Ministerului Apararii Nationale:
"In PR, cred eu, totul se invarte in jurul notiunii de credibilitate – o constructie foarte greu de realizat si care se poate usor narui daca nu are fundatie puternica".

Specialistul in relatii publice se implica si in activitati de cercetare, management, consiliere, pregatire profesionala (training) si productie (concepe si supervizeaza realizarea unor productii pentru TV sau radio, realizarea de fotografii, diapozitive, site-uri etc.).
Prin tot ceea ce face, el incearca sa obtina si sa pastreze o imagine pozitiva a organizatiei pentru care lucreaza, sa castige increderea publicului, sa atraga atentia mass-media, sa influenteze (atunci cand este cazul) atitudinea publicului fata de organizatie, sa faca in asa fel incat angajatii organizatiei sa fie motivati, intrucat ei sunt primii purtatori de cuvant, sa amelioreze comunicarea interna (daca apar conflicte intre departamente) si sa gaseasca si solutii pentru rezolvarea acestora.

Cu ce se ocupa specialistul in PR

  • Scrie si editeaza comunicate, stiri de presa scrisa, radio si televiziune, scrisori, anunturi, cuvantari, rapoarte de activitate etc.
  • Mentine relatiile cu presa.
  • Asigura comunicarea interna intre membrii organizatiei.
  • Organizeaza evenimente speciale (conferinte de presa, inaugurari, lansari de programe, aniversari, campanii, strangeri de fonduri, vizite, concursuri etc.)
  • Ia cuvantul in public sau ii pregateste pe liderii organizatiei pentru aparitii publice.
  • Creeaza si mentine contactul cu presa, lumea politica si de afaceri, membrii organizatiei, vizitatorii acesteia.

PR-ul in Romania
La noi, acest domeniu se afla inca la inceput (de circa un deceniu).

Amalia Fodor, PR Manager Orange Romania

Amalia Fodor, PR Manager Orange Romania:
"Chiar si acum, multa lume se intreaba ce e PR-ul sau are o viziune deformata asupra lui. Este un domeniu in plina dezvoltare, in care primii pasi au fost facuti de companiile multinationale din Romania. Acestea au adaptat indelungata experienta din filialele occidentale la mediul romanesc si raman principalele promotoare ale PR-ului la noi".
Corina Barladeanu:
"La noi, aceasta activitate e inca perceputa din perspectiva trista a sintagmei ‘relatii cu publicul’, dar cred ca, foarte curand, pe masura ce mediul afacerilor va deveni mai complex, va castiga recunoasterea pe care o merita".

Silvia Bucur:
"In Romania, serviciile de PR au deja multa cautare; consumatorul avizat e din ce in ce mai rezistent la promovarea clasica prin reclama, de aceea chiar si departamentele de marketing ale companiilor recurg la PR pentru a sensibiliza diverse audiente".
Catalina Stan:
"Pe masura ce piata se maturizeaza, creste si cererea de servicii de PR. E un domeniu cu mari perspective, atat timp cat si perspectivele Romaniei raman inscrise pe orbita progresului, fiindca PR-ul, ca afacere, nu poate supravietui in conditii de pauperitate".

Silvia Bucur, director general Prais
In Romania functioneaza: firme de relatii publice, departamente de PR in cadrul corporatiilor sau al agentiilor de publicitate, directii sau specialisti in structura institutiilor de stat. in afara acestora, organizatiile non-profit de tipul ONG-urilor (fundatiile) au angajati specialisti in PR.

Firmele de PR
In Occident Sunt firme independente care presteaza, pe baza de contract, activitati de relatii publice de genul celor deja mentionate ori servicii specializate pentru anumite domenii: financiar-bancar, politic, turism, lobby, strangere de fonduri etc. in strainatate, firmele de PR au ajuns sa se specializeze pe un singur domeniu, iar marile companii pot sa angajeze mai multe firme de PR pentru fiecare gen de activitate.

Firmele romanesti creeaza si vand pachete de servicii catre o mare diversitate de domenii de activitate si clienti. De exemplu, 2activePR acopera domeniile cele mai variate, de la companii farmaceutice si cosmetice, pana la IT si tehnologie, servicii financiar-bancare, turism, imobiliare, programe sociale.
Catalina Stan crede ca "investitia in imagine se regaseste, ulterior, in cresterea vanzarilor sau in incheierea de noi contracte", subliniind cat de importanta este relatia de durata dintre o companie si firma de PR. "Trebuie sa intelegi domeniul de activitate al acelei organizatii, cultura de companie, istoria ei, sa cunosti situatiile de criza prin care a trecut si sa prevezi situatiile de criza care pot aparea."

Cele trei reguli de aur ale expertului PR

  • Sa asigure informatia corecta (bazata pe realitate, nu pe date false) si in interesul public (nu pentru interesele unuia singur).
  • Sa nu se certe niciodata cu jurnalistii (intotdeauna, ultimii au posibilitatea tehnica de a spune ultimul cuvant).
  • Sa tina seama de categoria de public careia i se adreseaza.

Departamentul de PR dintr-o corporatie
E organizat in functie de mediul, obiectivele, bugetul disponibil si marimea organizatiei. Asigura activitati de comunicare/promovare strict la domeniul de activitate a companiei din care face parte.
Amalia Fodor:
"Activitatea de PR implica mentinerea si imbunatatirea imaginii companiei si a marcii Orange. E de datoria profesionistilor PR sa construiasca si sa mentina relatiile cu cei de care depinde succesul companiei: clienti, actionari, parteneri, presa, angajati si autoritati". In mod normal, seful Departamentului de PR trebuie sa faca parte din conducerea organizatiei si sa aiba statut de manager (director, vicepresedinte etc.).

Departamentul PR dintr-o agentie de publicitate
Gabriela Lungu: "Departamentul de PR dintr-o agentie de publicitate se ocupa mai ales cu marketing PR. Departamentul lucreaza cu precadere pentru brand-uri (marci), aici PR-ul fiind o componenta a unei campanii integrate, alaturi de serviciile de publicitate clasica (ATL), publicitate neconventionala (BTL) etc." Deseori, in agentiile de publicitate, munca oamenilor de la PR e subestimata.
"Suntem considerati "cei cu relatiile", cu "multi prieteni printre jurnalisti", care "vorbesc toata ziua la telefon» si "iau masa des in oras". Insa multi inteleg ca asa se construiesc relatiile interumane. Relatiile publice NU sunt o meserie de birou."

PR in institutiile publice
Relatiile publice s-au dezvoltat mai greu in mediul institutiilor guvernamentale si, din pacate, rolul specialistilor e mai degraba unul tehnic si mai putin consultativ. Una dintre cele mai solide structuri de relatii publice o are Armata.

Lt. col. Cristinel Ghiga:
"Munca specialistilor in PR din mediul militar are un specific aparte. Vehiculam atat informatii publice, cat si informatii cu caracter secret. Granita dintre secret si public se afla, fizic, la Departamentul de PR. In ambele situatii avem in vedere, cu prioritate, interesul publicului. Acesta are dreptul de a primi informatii, dar, pe de alta parte, si de a fi aparat, ceea ce presupune uneori protejarea acelor informatii care ar putea servi potentialului agresor".

Lt. col. Cristinel Ghiga, Directia Relatii publice a MApN

Femeile in PR
Relatile publice sunt percepute ca un domeniu prin excelenta feminin.
Catalina Stan respinge o astfel de perceptie si atrage atentia ca interlocutorii sai straini sunt in majoritate barbati. In plus, marturiseste: "Ritmul infernal, suprasolicitarea, stresul si presiunea la care suntem supuse ne sterg din creier faptul ca suntem femei".
Pentru Corina Barladeanu omul de PR este "un personaj mereu in priza, prezent la toate manifestarile de profil, la curent cu ultimele noutati din domeniul de activitate al companiei sale sau al clientilor sai". Un personaj extrem de dinamic si atent la cele mai mici gesturi, fiindca ‘omul de PR nu este niciodata ‘in afara orelor de program’: Oriunde ar merge, el reprezinta un nume si are de transmis un mesaj".

Studii si calitati necesare
Cel care aspira la un post in PR trebuie sa aiba o buna pregatire teoretica si o cultura generala solida, sa fi urmat cursuri de specialitate in domeniul comunicarii sau al jurnalismului, sa detina cunostinte de management, planificare, economie, resurse umane. Trebuie sa-si insuseasca tehnicile de cercetare specifice stiintelor sociale si sa stapaneasca cel putin o limba straina.

  • Sa fie sociabil, onest si corect.
  • Sa aiba tact, prezenta de spirit, intuitie, imaginatie, spirit de organizare, abilitati de comunicare scrisa si orala.
  • Sa manifeste capacitate de analiza si sinteza, precum si rapiditate in gandire si in luarea deciziilor.
  • Sa aiba simtul umorului si o memorie care sa-i permita sa retina usor fapte, date, nume, figuri.
  • Sa fie dinamic, flexibil.

Catalina Stan:
"Studiile nu sunt discriminatorii – atat timp cat au fost finalizate. In ce ma priveste, unul dintre criteriile de baza pentru a integra un om nou in echipa il constituie discursul, manierele, capacitatea de a comunica lucruri de substanta, in mod fluent si convingator. In BDR Associates convietuim o mana de filologi si artisti plastici, alaturi de fizicieni, statisticieni sau ingineri constructori si comunicam intre noi foarte bine! Deci, ‘aspirantul’ trebuie sa aiba si o inzestrare nativa pentru acest domeniu".
Silvia Bucur:
"Sansele celui care vrea sa faca PR cresc daca, nativ, are o atitutine pozitiva fata de tot ce este in jur, daca este un bun ascultator, daca este deschis, entuziast, generos, daca se poate darui unor cauze in beneficiul celorlalti".
Amalia Fodor:
"Un profil umanist e in avantajul unui viitor PR-ist. Cred ca in aceasta meserie sunt mai importante caracterul si personalitatea. Fara indoiala ca, pe langa o baza de cunostinte generale, o cultura solida si curiozitate intelectuala, un om de PR trebuie sa stie sa asculte, dar mai ales sa scrie si sa vorbeasca bine".
Gabriela Lungu:
"Ca studiile sa poata desavarsi o vocatie, e nevoie de calitati personale deosebite. As mentiona harul scrisului si al vorbirii, flerul, diplomatia, principialitatea, dar si stapanirea artei compromisului".

Avantajele unui post in PR

  • Stabilitate financiara
  • Lipsa rutinei si a plictiselii
  • Posibilitatea de a fi creativ.
  • Sansa de a cunoaste lucruri noi si de a colabora cu oameni foarte diferiti, in proiecte multiple.
  • Conectarea permanenta la un domeniu de succes si de viitor, precum si la realitatile institutiei pentru care lucrezi.

Dezavantaje

  • Munca sub presiunea timpului, intr-o permanenta cautare a echilibrului intre spontaneitate si autocontrol
  • Ritm intens de lucru, cu termene stranse
  • Necesitatea de a fi disponibil la orice ora.
  • Program de lucru neregulat
  • Timp liber extrem de putin

Catalina Stan:
"In cei opt ani de activitate nu m-am gandit niciodata la avantaje sau dezavantaje. Am trait sentimentul muncii zadarnice, am avut esecuri inexplicabile in lumea occidentala. Am avut momente crunte, in care eram tentata sa renunt. Dar clipele acestea dure, grele si, sper, irepetabile, s-au echilibrat intotdeauna, fie printr-o victorie profesionala, fie prin cateva cuvinte de apreciere, adresate mie sau colegilor de echipa, de catre un client atent".
Silvia Bucur:
"Cand esti pasionat de o profesie destinata integral comunicarii, nu exista regretul timpului, ci doar rasplata pe care o primesti atunci cand lucrurile merg mai bine si datorita tie".
Gabriela Lungu:
"Viata profesionala a PR-istului este una plina, iti ofera sansa sa fii parte din ceva foarte important, mult mai mare decat tine, sa faci ca un nume sa ajunga sa aiba rezonanta unui clopot de catedrala".

Pentru relatiile publice se foloseste in mod curent formula PR (initialele cuvintelor englezesti Public Relations), americanii fiind fondatorii domeniului, cei care au impus terminologia de baza si au infiintat firme de succes. Practicienii sunt denumiti fie ‘specialisti in PR’, fie ‘relationisti’.

Cu ce se ocupa specialistul in PR

  • Scrie si editeaza comunicate, stiri de presa scrisa, radio si televiziune, scrisori, anunturi, cuvantari, rapoarte de activitate etc.
  • Mentine relatiile cu presa.
  • Asigura comunicarea interna intre membrii organizatiei.
  • Organizeaza evenimente speciale (conferinte de presa, inaugurari, lansari de programe, aniversari, campanii, strangeri de fonduri, vizite, concursuri etc.)
  • Ia cuvantul in public sau ii pregateste pe liderii organizatiei pentru aparitii publice.
  • Creeaza si mentine contactul cu presa, lumea politica si de afaceri, membrii organizatiei, vizitatorii acesteia.

Unde poti studia relatiile publice

  • A deveni specialist in PR pare sa fie si la noi visul actualei generatii de tineri cu inclinatii umaniste.
  • Facultatea de Jurnalism si stiintele Comunicarii a Universitatii Bucuresti. Aici exista o sectie de Relatii Publice si Publicitate si un curs postuniversitar special de PR.
  • Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA) " Facultatea de Comunicare si Relatii Publice "David Ogilvy" sau curs postuniversitar de profil. Mai multe informatii poti obtine de la www.fjsc.ro sau www.snspa.ro.
  • Relatiile publice se studiaza si la universitatile particulare.

Jurnalistii au aptitudini pentru PR

  • In SUA, daca un jurnalist de teren nu ajunge editor pana la 40 de ani, atunci se orienteaza fie spre mediul academic, fie spre PR. Si la noi, jurnalistii cu experienta urmeaza calea PR-ului, aici ‘limita de varsta’ nefiind inca precis definita!
  • Dupa ce, ani de zile, s-a straduit sa obtina informatii cu valoare de stire si sa transforme comunicate anoste de presa in stiri interesante, Mihaela Dumitrescu Apetrei a parasit Agentia Mediafax si a infiintat propria firma de PR – Headline.
  • "E esential ca un consultant in PR sa fi fost jurnalist macar doi-trei ani. Altfel, nu poate intelege interesele, abordarea si stilul de lucru al ziaristilor. Deseori, am analizat reactiile jurnalistului din mine, ce ar dori sa stie despre un produs, un serviciu, o firma, o institutie. Aceasta abordare m-a ajutat sa nu trimit sageti catre tinte imaginare."

Monica Dragomir
Cei care vor sa afle mai mult despre acest domeniu pot consulta volumele Cristinei Coman, conferentiar la FJSC: (Relatiile publice si mass-media, Editura Polirom, Iasi, 2000, si Relatiile publice. Principii si strategii, Editura Polirom, Iasi, 2001).

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera