Alimentație sănătoasă: 5 principii simple

Se pune atât de mult accent pe alimentele nesănătoase, încât oamenii nu mai știu ce să consume pentru a avea o dietă echilibrată. Alții confundă miturile despre nutriție cu principiile unui regim sănătos. Trebuie să știi că nu tot ceea ce auzi despre nutriția sănătoasă este și adevărat, motiv pentru care trebuie să verifici informația folosind o sursă oficială. Alimentația sănătoasă nu înseamnă doar salate,  legume și fructe și nici restricții inutile. Înfometarea nu este o soluție nici atunci când îți dorești scăderea în greutate. Chiar dacă ai o greutate normală, acest lucru nu înseamnă că poți urma o dietă dezechilibrată fără să ai consecințe pe termen lung. Deși pentru mulți pare dificil să respecte o dietă sănătoasă, principiile acesteia sunt cât se poate de simple și ușor de urmat. Iată ce trebuie să faci pentru a avea o alimentație sănătoasă. 

  1. Includerea unei varietăți de alimente

O alimentație sănătoasă nu este compusă doar din fructe și legume. O dietă echilibrată conține alimente variate din toate grupele alimentare: cereale, legume și leguminoase boabe, fructe, lactate, carne, ouă și pește, precum și uleiuri vegetale și oleaginoase. Alimentele regăsite în fiecare grupă alimentară au proporții diferite ale nutrienților (proteine, glucide, grăsimi, minerale, vitamine și alți compuși bioactivi), fiecare având propriile beneficii și roluri. De aceea, nu trebuie să excluzi o anumită grupă de alimente din raționamente eronate privind nutriția sănătoasă. 

Dacă îți dorești, totuși, să urmezi un regim vegetarian sau vegan, este important să ai o dietă complexă și bine elaborată, pentru a evita deficiențele nutriționale. Cel mai indicat este să soliciți serviciile unui nutriționist avizat. 

   2. Alegerea alimentelor de calitate

Nu doar respectarea grupelor alimentare este un principiu important al alimentației sănătoase. Un alt principiu de luat în seamă este alegerea alimentelor de calitate superioară. Spre exemplu, deși ai nevoie de un aport zilnic de grăsimi, tipurile de grăsimi diferă și trebuie să ne asigurăm că cele consumate sunt calitative. Astfel, trebuie să alegi sursele de grăsimi vegetale, cu beneficii dovedite pentru sănătate, cum ar fi uleiurile extravirgine (de măsline, de semințe de in, de rapiță etc., cu excepția uleiului de cocos și de palmier) și oleaginoasele crude (nuci și semințe), în detrimentul cărnii grase și lactatelor grase. 

De asemenea, carnea slabă (de pasăre, fără piele sau carne roșie la care s-a îndepărtat grăsimea) și peștele trebuie alese în detrimentul cărnii grase. În cazul cerealelor, se recomandă optarea pentru cele integrale, în detrimentul celor rafinate. Acest lucru nu înseamnă că nu mai poți mânca, din când în când, alimentele mai slabe calitativ. 

    3.Evitarea exceselor

Pe lângă calitatea alimentației, un alt principiu important este cantitatea acesteia. Respectă cele trei mese principale și cele două gustări și evită „ronțăielile suplimentare. Orice exces, chiar și în ceea ce privește alimentele sănătoase, poate dăuna în timp. O farfurie sănătoasă este compusă din 50% legume, 25% carne și 25% cereale. Se recomandă 2 porții de fructe pe zi. Porția de oleaginoase este de 30 g și porția de brânză este de 40-50 g. În plus, evită utilizarea abuzivă a uleiului, fie el extravirgin. 

    4. Evitarea alimentelor procesate industrial

Alimentele procesate industrial sunt slabe calitativ, fiind foarte sărace în principii nutritive, dar sunt bogate în calorii și substanțe periculoase (cum ar fi grăsimi trans, grăsimi saturate, zaharuri rafinate). În această categorie intră alimentele fast-food, alimentele semipreparate sau ready-to-eat, dulciurile și sucurile din comerț, produsele de patiserie, mezeluri, snacksurile, covrigeii. Deși acestea sunt frecvent catalogate drept gustări, ele trebuie evitate pe cât de mult posibil. Gustările trebuie să fie sănătoase (un fruct, un iaurt, o mână de nuci). Optează pentru alimente în starea cât mai naturală. Când este posibil, poți alege alimentele bio sau organice.  Pentru că sunt mai proaspete, deoarece nu conțin conservanți, antibiotice sau hormoni și sunt mai sărace în pesticide, de ce nu ai comanda alimente bio online

    5. Prepararea alimentelor într-un mod sănătos

Procesul de preparare a alimentelor este, de asemenea, un aspect important al alimentației. Tehnicile de preparare sănătoase sunt fierberea, coacerea, gătirea la abur sau pe grătar. Dintre acestea, metoda care prezervă cel mai bine nutrienții din alimente este gătirea la aburi. Prăjirea este o tehnică de preparare care favorizează formarea compușilor nocivi (cum ar fi grăsimile trans) și care trebuie evitată. În plus, prăjirea în ulei crește semnificativ conținutul caloric al mesei, fiind un factor care favorizează creșterea nedorită în greutate.

Așadar, respectă aceste principii pentru a menține o alimentație sănătoasă pe termen lung. Nu uita că obiceiurile alimentare sunt cele care își pun amprenta asupra sănătății, nu consumul excepțional al unor alimente. Acest lucru înseamnă că, rareori, te mai poți bucura de un desert sau un meniu „junk food' fără regrete. 

Sursa foto: https://www.pexels.com/

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Advertorial