Valentina Secară, fondatoarea unei grădinițe cu profil britanic, despre educația timpurie a copilului

valentina secara, fondatoarea unei gradinite cu profil britanic

Inspirată de nevoile copiilor săi, o mămică cu studii pedagogice a decis să deschidă o grădiniță aparte, cu profil britanic, apoi prima creşă privată din România şi a introdus și la noi noțiunea de educație timpurie.

Valentina Secară, fondatoarea unei grădiniţe pe sistem britanic, a pornit pe acest drum cu 13 ani în urmă, oarecum obligată de faptul că şi-a dorit pentru fiul ei cel mare, Liam, un alt fel de educaţie preşcolară decât cea standardizată din sistemul de stat românesc şi nu a găsit nicăieri o grădiniţă care să-i ofere un alt model.

Educaţie pozitivă

Fire nonconformistă şi de un optimism molipsitor, Valentina vorbeşte deschis despre drumul ei în antreprenoriat, pornit de foarte aproape de zero, despre abordarea personalizată a conceptului didactic, despre principiul „Un educator la patru copii” şi despre educaţia timpurie, cea care ar putea schimba faţa sistemului de învăţământ românesc:

„Ideea mi-a venit ca urmare a unei experienţe personale, în momentul în care căutam pentru fiul meu o grădiniţă care să preceadă şcoala britanică, unde urma să-l înscriem şi care să trateze copilul personalizat, să adapteze cunoștințele și metodele de predare la nevoile copiilor. Este un lucru esențial ca un copil să nu fie educat prin negare, interzicere sau restrângere, iar grupele de grădiniţă extinse, în care toţi preşcolarii învaţă în acelaşi timp, să fie înlocuite.

Este ce numim educația pozitivă care dezvoltă personalitatea şi stima de sine, care nu critică sau sancţionează greşelile, ci recompensează şi laudă achiziţiile intelectuale ale celor mici.”

Greu nu înseamnă imposibil

Valentina trăieşte, aşa după cum spune ea însăşi, în fiecare zi pentru a-şi duce la îndeplinire mottoul ei: „Visează, realizează, schimbă!”. A învăţat că în fiecare zi afli ceva nou, că e important să visezi şi să te lupţi pentru visele tale şi nu pare deloc obosită de piedici. Are o energie incredibilă şi reuşeşte să îi încarce cu ea pe toţi cei din jur.

„Primii paşi de după ce am decis să deschid o grădiniţă după criteriile dorite, după modelul britanic, unde copiii să aibă parte de o formă nouă de învățământ, nu au fost deloc uşori. Grădinița a crescut greu, pentru că era un concept complet nou, dar dacă la început aveam înscrişi doar doi copii, am ajuns acum la aproape 80. Doi ani mai târziu, am pornit şi o creşă care oferea îngrijire şi educaţie pentru copiii cu vârste cuprinse între 1 şi 3 ani, în limba engleză.

Pentru mine a însemnat un nou început. A însemnat multă muncă, mult studiu, bucurii și dezamăgiri, alegeri din care am învățat, testarea propriilor limite și convingeri, nopți nedormite, oameni frumoși, dăruire și dragoste pentru copii. A fost foarte greu, mai ales la început, căci nu aveam nici o experiență antreprenorială.

Apoi, la momentul în care am deschis grădiniţa, fiul meu Liam avea şase ani și eram însărcinată în opt luni cu Kathleen. Am devenit mamă pentru a doua oară la o lună de la deschidere. Am avut însă o familie care se implica prompt când aveam nevoie, un grup de prieteni inimoși care mi-au fost alături și multă hotărâre”.

Valentina nu s-a oprit însă aici, convinsă fiind că simpla introducere a conceptelor educaţiei timpurii spre beneficiul copiilor nu este de ajuns.

Un concept unic în România

Au urmat organizarea de seminarii şi de sesiuni de voluntariat în instituţii de învăţământ, care să ajute la pregătirea personalului educaţional, apoi a organizat gratuit, pentru 60 de educatori şi asistenţi medicali români, primul seminar de educaţie timpurie: „Bebeluşul tău e mai inteligent decât îţi imaginezi”.

valentina secara, fondatoarea unei gradinite cu profil britanic

„Am conceput programe care ţin cont de unicitatea copilului, de pasiunile şi de interesele sale, avem un sistem de un educator la 4, 6 sau 8 copii, în funcție de grupa de vârstă, și solicită implicarea părintelui în procesul educațional și în proiectele în comunitate alese sau create de noi. Apoi, am organizat, în 2016, cea de-a treia conferinţă de educaţie timpurie, un proiect care, pe lângă pregătirea educatorilor din școala noastră, oferă posibilitatea şi celor din sistemul de stat românesc să participe gratuit.

Cel mai greu, în anii de început, a fost să menţinem standardele şi caracteristicile de personal pe care le-am fixat, căci trebuia să asigurăm un educator pentru fiecare patru copii din creşă, iar la grupele de grădiniţă, un educator pentru fiecare şase copii, şi o vreme a fost extrem de dificil să găsim personal care să accepte să lucreze cu vârstele de 0-3 ani.

Dar am reuşit şi am dezvoltat conceptul nostru care este unic în România pentru că, pe lângă serviciile educaţionale şi o paletă largă de cursuri opţionale inspirate din pasiunile şi atitudinile copiilor, am introdus şi vizite în afara grădiniţei, în comunitate, meniu internaţional şi proiecte de caritate în care sunt implicaţi şi copiii”.

Fiind pregătită de sistemul românesc pentru a deveni învățătoare, știa, explică Valentina, că nu dorea să profeseze în acest sistem, căci el este creat pentru cadrul didactic și nu pentru copil, fiind un sistem unde sunt măsurate performanțele cantitative, cât de mult face educatorul sau învățătorul la clasă și nu cât reușește acesta să adapteze cunoștințele și metodele de predare la nevoile copiilor.

Respectând principiul introdus de Valentina, procesul de învăţare este adaptat nevoilor și capacităților fiecărui copil şi mai ales propriului ritm. Astfel, nu mai există copii eminenţi şi codaşi, toată lumea este în centrul atenţiei şi are o voce demnă de ascultat, ceea ce împiedică dezvoltarea complexelor şi a frustrărilor. Sunt doar grupe în cadrul cărora se aplică diferite metode de învăţare pentru atingerea potenţialului maxim al fiecărui preşcolar.

Mărturiseşte, cu modestia liniştită a omului care ştie că drumul găsit este bun şi că ceea ce face are valoare şi rămâne peste timp, că experienţa de mamă este cea care a ajutat-o foarte mult, le fel cum recunoaşte cu un zâmbet larg că cei trei copii ai ei au inspirat-o în construcţia sistemului educaţional: „Copiii mei, Liam, Kathleen şi Annie, mă inspiră și m-au inspirat continuu.

M-au inspirat să nu renunț, să nu cedez, chiar dacă e greu, pentru că ei ne au pe noi, părinții, ca model. Ei m-au inspirat să aflu ce ar trebui să înveţe și cum, ce metode de predare s-ar potrivi fiecăruia dintre ei, dar şi cum să rămân mamă și să nu devin educatoarea lor și câte altele. Părinţii trebuie să ştie că fiecare moment este unic și ireversibil, că e important să petreacă un timp de calitate și plin de dragoste alături de copilul lor și că educația de la naștere contează cu adevărat.

Trebuie să afle cum își pot stimula și dezvolta bebeluşul și de ce, pentru că primul educator în viața copilului este părintele”.

A consemnat: Adrian Cîlțan

Foto: arhiva ACORNS

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Povestile voastre