Excentricul Quentin Tarantino

Unii vad in el un plagiator cu clasa. Altii, un geniu care face filme dupa bunul plac, sfidand sau fentand sabloanele Hollywood-ului. Ultimul sau film, Kill Bill, a starnit confuzie printre critici si juriile de specialitate.

Dupa sase ani de absenta, regizorul si scenaristul Quentin Tarantino a revenit cu un film in care actrita lui preferata, Uma Thurman, insetata de razbunare, se bate in stil kung fu si scalda ecranul in sange, ucigand zeci de oameni cu o sabie de samurai.

Cine si-ar fi inchipuit-o pe Uma intr-un costum á la Bruce Lee, executand miscari iuti si precise, cu bratele si picioarele ei lungi si subtiri? Tarantino spune ca tocmai fizicul ei l-a inspirat. De altfel, Kill Bill este o extravaganta declaratie de dragoste pentru muza lui.

Povestea se vrea a fi simpla, dar percutanta, ca a oricarui film de actiune despre razbunare. O mi- reasa insarcinata este batuta cu bestialitate si impuscata in cap chiar in ziua nuntii. Mireasa este o fosta membra a unei echipe de asasini profesionisti, cu un nume de cod ironic ales: “Vaduva Neagra”.

Faptasii sunt colegii ei de echipa, in frunte cu Bill, nimeni altul decat tatal copilului purtat de ea in pantece. Dupa patru ani de coma, Vaduva Neagra se intoarce, pregatita sa-si pedepseasca crunt tradatorii.

Conceput in doua parti, Kill Bill reuseste sa fie – in acelasi timp! – un film bun, dar cu o substanta tematica diluata, si un film usor, insa cu o realizare artistica impresionanta. Intriganta este senzatia ca exact asta si-a dorit si Tarantino, ceea ce, intr-un fel, face spectacolul cu atat mai savuros.

Opera sa constituie un experiment cinematografic cu si despre cliseele din filmele de arte martiale ale anilor ’70, cele cu samurai si westernurile spaghetti. Joaca serioasa a lui Tarantino cu aceste clisee a scos la iveala un gen nou si ciudat.

Accentele parodice sunt clare, dar nu e o parodie in sensul clasic. Efectul penduleaza intre comic si solemn, poetic si dezgustator. Violenta si cinismul nu sensibilizeaza profund, fiindca pelicula are dramatismul artificial al jocurilor de computer. Filmul este autodescriptiv (“constient de sine”, cum spune Tarantino) si nu trebuie luat in serios pentru a fi gustat cu adevarat.

Pustiul obsedat de filme
Chiar daca Kill Bill nu va avea succesul sperat de el, Tarantino e hotarat sa mearga inainte. "Am de gand sa fac meseria asta toata viata." Cum altfel, de vreme ce si-a vazut visul cu ochii? Copilul care "manca filme pe paine" a ajuns un nume cu rezonanta in cinematografie.

Nascut in 1963 in orasul Knoxville, statul Tennessee, Quentin a fost crescut doar de tanara sa mama, Connie Zastoupil (avea doar 17 ani cand l-a nascut). Tatal i-a parasit la scurt timp dupa venirea sa pe lume.

Mama l-a botezat pe masura: "Am cautat un nume care sa umple ecranul". Quentin e dupa un personaj interpretat de Burt Reynolds. Iar Tarantino? L-a inventat ea! Cand s-a mutat in oraselul Torrance (la sud de Los Angeles), Quentin avea doar doi ani. Aici a inceput sa se indragosteasca de cinema, in special de peliculele vechi care rulau in cartierul sau.

La 16 ani a parasit scoala. Dupa cateva slujbe obscure (a fost plasator intr-un cinematograf porno), s-a angajat la o arhiva video din Manhattan Beach. Avea 22 de ani si era supracalificat pentru acest post. Vazuse filme cat altii in trei vieti. A inceput sa scrie scenarii si sa-si pregateasca debutul regizoral.

In week-end-uri inchiria o camera video de 16 mm, chinuindu-se sa filmeze cat mai mult impreuna cu colegii sai de la arhiva (printre care si Roger Avery, care acum e tot regizor).

Proiectul sau ieftin ar fi fost, poate, sortit esecului daca nu s-ar fi produs o minune (ca in viata oricarui star norocos). Un producator pe nume Lawrence Bender a vazut scenariul dupa care lucra, i-a placut si i l-a aratat nici mai mult nici mai putin decat lui Harvey Keitel.

Entuziasmul lui Keitel a atras alti cativa actori cunoscuti (Michael Madsen, Steve Buscemi si Tim Roth) si asa a aparut Reservoir Dogs (1991), primul sau film. Alte doua scenarii pe care le scrisese pe cand muncea la arhiva au devenit celebrele True Romance, in regia lui Tony Scott, si Nascuti asasini, in regia lui Oliver Stone.

Suparat insa ca Stone s-a amestecat in scenariu, Tarantino a refuzat sa fie creditat cu numele lui. In anii urmatori a scris, regizat si produs o serie de alte filme. 1994 a fost anul fenomenalului succes Pulp fiction, care i-a adus, printre altele, Oscarul pentru Cea mai buna regie si Cel mai bun scenariu.

In 1998, a facut Jackie Brown, care l-a avut in distributie pe marele Robert De Niro. A cochetat si cu actoria, dar criticii l-au respins in aceasta ipostaza. Spune insa ca nu va renunta, de vreme ce De Niro l-a incurajat.

Un mic film devenit o mare productie
Tarantino a amanat indelung Kill Bill. Motivul principal a fost faptul ca Uma a ramas insarcinata. A asteptat-o sa-si revina in forma. "M-am gandit vreo trei saptamani daca n-ar fi mai bine sa o inlocuiesc. Dar trebuia sa fie ea.
Cand esti Sergio Leone si faci Pentru un pumn de dolari, iar Clint Eastwood se imbolnaveste, il astepti!"
Cand esti Josef von Sternberg si faci Maroc, iar Marlene Dietrich isi rupe un picior, o astepti!
Intre timp, a scris scenariul pentru urmatorul sau film, Inglorious Bastards, si si-a reincarcat bateriile. Astfel, a inceput Kill Bill cu un elan de nestavilit, iar ceea ce ar fi trebuit sa fie un filmulet cu un buget modest a devenit o productie de anvergura.

S-a filmat opt luni la Tokio, Mexic, Beijing si Pasadena, cu trei echipe (americani, japonezi si chinezi). Pentru ca totul sa fie cat mai real, nu a folosit efecte speciale computerizate. Actorii (alaturi de Uma joaca Lucy Liu, Vivica Fox, Daryl Hannah, David Carradine si Michael Madsen) au invatat tehnicile de lupta ale samurailor de la Sonny Chiba, legendarul star japonez (apare si el in film).

 
Expertul Yuen Wo-Ping (care a lucrat si la Matrix si Tigru si Dragon) le-a predat kung fu si tehnica zburatului peste sabia adversarului.
 
M-AM TRANSFORMAT INTR-UN ADJECTIV!
De ce e controversat? "Pentru ca fac filme cum nu s-au mai vazut. Sunt, pur si simplu, tarantinesti. M-am transformat, practic, intr-un adjectiv. Iar apoi, cred ca oamenii sunt intrigati fiindca sunt un cineast fara scoala care a devenit cunoscut peste noapte", raspunde el.
Tarantino face parte dintre outsider-ii de la Hollywood. Violenta tratata comico-satiric, rasismul flagrant (personajul interpretat chiar de el in Pulp Fiction rosteste de zeci de ori cuvantul "cioroi"), naratiunea alambicata si, nu in ultimul rand, tendinta de a lucra si cu actori aflati in declin (cand a aparut in Pulp Fiction, John Travolta nu era decat steaua apusa a anilor ’70)…

Iata doar cateva aspecte care exclud filmele sale din aria de larg consum. Stilul sau inovator a contribuit la crearea zonei intermediare dintre arta si comercial. Acesta este marele merit al fenomenului Tarantino.
Si totusi, originalitatea sa a fost si continua sa fie pusa sub semnul intrebarii.

Se spune ca nu face decat colaje de scene din filmele care i-au fascinat copilaria sau pe care le vizioneaza chiar in timp ce concepe propriul proiect. "Daca mie imi place ce fac, atunci nu imi pasa de ce spun altii. Eu am punctul de vedere cel mai tare!"

Text: Alina Ioana Avram

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Vedete