Will Kemp – un James Dean al dansului

Este frumos – asta se vede cu ochiul liber – danseaza dumnezeieste, a inceput sa joace si in filme, este imaginea unei prestigioase companii si ne-am dori sa-l putem vedea in spectacole si in Romania.

In Romania, baletul e considerat elitist, iar interesul maselor pentru aceasta arta este relativ scazut.

In conditiile in care montarile clasice au devenit o formula destul de depasita – monotone si previzibile -, ineditele puneri in scena ale coregrafului britanic Matthew Bourne pot fi solutia captarii interesului si celor care au un apetit minim pentru arta baletului.

Orice spectacol de dans si de balet produs de Matthew Bourne poate face, peste noapte, dintr-un semi-ignorant in ale dansului un adevarat fan.

Cine esti tu, Will Kemp? Cum ai reusit sa patrunzi in compania lui Matthew Bourne?
Cine sunt eu? Doamne, mi-as dori sa stiu si eu raspunsul la aceasta intrebare. Am intrat in companie direct dupa ce am terminat Royal Ballet School. Si am inceput direct cu a crea un rol in Swan Lake (Lacul lebedelor) in 1995.

Asta da experienta, cu o asemenea companie si un asemenea coregraf! Am descoperit aici o adevarata idee de grup, o colaborare autentica. Matthew Bourne e un tip cu o viziune extrem de puternica, un tip care se bazeaza pe oameni.

Pentru mine, sa vin intr-o asemenea companie – dupa strictetea de la Royal Ballet School – e asemenea experientei pe care o traieste un copil care intra intr-o pravalie cu dulciuri intrebandu-se: "Doamne, chiar exista asa ceva, chiar putem manca asa ceva?".

Cat din performanta e talent si cat antrenament si munca sustinuta?
Talentul e greu de cuantificat, nu poti pune degetul pe el sa-l numesti, dar eu am stiut inca de mic ca de asta sunt pe aceasta lume. Asta e menirea mea. Stiam ca va trebui sa muncesc incredibil de mult. De fapt, dintotdeauna am muncit mult.

Chipul tau angelic te predispune la roluri la fel de angelice, dar ai depasit de mult aceasta conditie, interpretand si personaje malefice – Wolfman/Velkan din filmul Van Helsing. Interpretezi cu usurinta personaje din toate registrele – de care te simti mai apropiat?
Daca interpretezi roluri malefice, un personaj malefic anume, e interesant sa vezi ce motivatii are acel personaj sa fie asa, vrei sa-i cunosti si latura umana. E mult mai putin interesant daca acel personaj e 100% malefic si-atat.

E total nerealist atunci, pentru ca exista intotdeauna o motivatie care il conduce sa faca ceea ce face, de obicei un fel de slabiciune interioara a lui. Asa ca, intotdeauna, din acea putere a personajului malefic rasare o latura umana, o slabiciune tipic umana… De aceea, fiecare tip de personaj trebuie tratat complex.

Cum se impaca notorietatea din film si publicitate cu baletul?
E o treaba ciudata, asa e. Imi place enorm sa fac film, sa joc teatru si in anumite momente sa ma reintorc intr-o asemenea companie ca a lui Matthew Bourne, in care regasesc cate un pic din toate, plus baletul. Categoric, notorietatea si baletul se cam completeaza in cazul meu.

E acelasi lucru cu filmul, teatrul etc. Sunt complementare, as spune. In cazul filmului, pentru un fragment extrem de mic te concentrezi ore intregi si ai serios de muncit. Cu filmul Van Helsing am avut nevoie de jumatate de an ca sa filmez partile in care dansam. A trebuit sa lucrez foarte atent la detalii. In schimb, in spectacole, fiecare moment este irepetabil, fiecare experienta este unica. Asa ca fac si filme, ceea ce mi-a permis sa invat multe lucruri pe care sa le folosesc in alte domenii.

Film sau balet? Ce preferi?
Alegerea nu imi mai apartine, pentru ca exista si o latura practica a acestui tip de munca. Cu cat inaintezi in varsta, cu atat devine mai greu. Cand nu mai esti la apogeul conditiei tale fizice, nu mai poti ridica piciorul la fel de sus, nu mai poti dansa intr-un ritm pe care ti l-ai dori.

Cand se intampla asta, trebuie sa incepi sa tragi concluzii, conform cu experienta ta de viata, cu ceea ce ai invatat pana in acel moment, cu gradul de maturitate la care ai ajuns. Acesta e momentul in care poti continua serios cu actoria. Pentru ca poti fi actor si imobilizat intr-un scaun cu rotile, chiar si foarte batran. Asa imi voi continua cariera, cat de mult voi putea. 

O noua viziune asupra dansului
Matthew Bourne e coregraful care a schimbat complet imaginea baletului, propunand o viziune inovatoare asupra clasicelor montari, cu gratioase balerine costumate in tutuuri vaporoase, sclipitoare si poantele obisnuite. Matthew Bourne pastreaza gratia specifica balerinilor, dar ii imbraca in haine obisnuite, recreand povestile care au stat la baza operei clasice.

Marele merit al lui Bourne este ca a reusit sa faca din balet o arta accesibila, moderna, usor de inteles. Multe persoane care cu greu se lasau urnite la vreun spectacol de balet ii datoreaza acum pasiunea pe care le-a trezit-o pentru arta dansului.

Oameni care nu calcasera vreodata intr-un astfel de loc au devenit cei mai infocati fani. Remake-urile lui dupa piese clasice de balet au reusit performanta de a deveni, ele insele, un punct de referinta – atat de puternic s-au imprimat in constiinta publicului.

Ai vazut vreodata Lacul lebedelor cu lebede interpretate de barbati? E o experienta unica!

Ce faci acum este balet sau dans?
E ceva foarte ciudat, pentru ca eu, personal, chiar am avut probleme cu asta. Unii oameni numesc acest gen de spectacole balet, altii, dans contemporan – ceea ce chiar este, pe undeva.

Pentru mine, toate spectacolele lui Matthew Bourne au aceeasi origine. Aici e vorba de cuvinte, de idei. Sau, daca vreti, de un gand transpus intr-un parteneriat coregrafic, o anumita miscare.

Ai aparut intr-un one man show?
Sincer, nu. Insa am cochetat cu ideea. E foarte greu sa faci un one-man show. Fie trebuie sa ai ceva scris pentru tine, fie trebuie sa gasesti o piesa scrisa special pentru un singur personaj, in care, eventual, sa incluzi si dans.

Dar poate fi si exclusiv ceva de dans. Sunt extrem de doritor sa fac asa ceva, ma gandesc la asta de vreo doi ani deja. Ar fi ceva superb. Plus ca ar fi o experienta noua.

Cum e sa fii balerin intr-o lume civilizata, fara grija zilei de maine, singura preocupare fiind cea de a da tot ce ai mai bun in tine?
Dansul e ceea ce am stiut cel mai bine de mic. De fapt, am fost liber profesionist de la varsta de 18 ani. Eu am incredere in faptul ca, daca nu faci nimic rau unei alte persoane, atunci iti va fi bine. Credinta mea e sa fii sincer cu tine insuti, sa muncesti mult. Daca respecti aceste lucruri, atunci exista anumite legi nescrise care te protejeaza – zic eu. Eu pana acum am avut parte de mult noroc.

Cunosti dansatori romani?
Stii ce, chiar asta faceam zilele astea: incercam sa ma gandesc ce nume de dansatori romani cunosc… Alina Cojocaru. Sper ca voi lucra cu ea, vom face impreuna versiunea filmata a baletului Giselle.

Eu voi fi partenerul ei. William Tuckett de la Opera Regala Covent Garden, cu care am mai lucrat in productii pe muzica de Stravinski, Ceaikovski etc., vrea sa realizeze acest film si m-a solicitat pentru asta. Sper sa se si intample.

Van Helsing. Cine a ales numele de Velkan? Nu e un nume romanesc, cu toate ca personajul este roman.
Cand am citit scenariul initial era un alt nume. Nu am stiut ca va trebui sa invat sa vorbesc cu accent pana cand am facut prima citire a scenariului, la Praga.

Eram toate natiile acolo: un australian il interpreta pe Dracula, Hugh Jackman juca un amalgam de personaje (si olandez, si roman), eu eram englez si jucam rol de roman – o nebunie, ce mai! Ni s-a spus ca va trebui sa invatam sa vorbim cu un accent anume. Mie mi s-a spus ca trebuie sa folosesc un fel de accent unguresc din Transilvania. Iar eu nu mai facusem asa ceva in viata mea, asa ca mi-a fost destul de greu. Dar m-am bucurat enorm sa particip la acest film.

Apropo, stiu ca in Romania se filmeaza din ce in ce mai mult. Cine stie, poate ca intr-o zi voi ajunge si eu acolo. Ar fi grozav…

 

WILL KEMP – SCURTA PREZENTARE
Prestatia de exceptie ca balerin, dansator si, mai nou, actor de film, precum si chipul de inger i-au adus britanicului Will Kemp si supranumele de "James Dean al baletului".

Aceasta reputatie i-a asigurat si un contract de publicitate cu firma GAP, intr-unul dintre ultimele spoturi aparand in compania celebrei Sarah Jessica Parker. Intrarea in lumea filmului s-a produs in 2004, in pelicula Van Helsing, unde joaca rolul printului Velkan care se transforma in monstrul cu chip de lup – un alt film care merge pe urmele legendei lui Dracula.

Chiar daca celebritatea lui vine din lumea filmului si a publicitatii, Will Kemp este in primul rand un balerin de exceptie, care s-a consacrat in trupa celebrului coregraf britanic Matthew Bourne, cu care lucreaza inca de la varsta de 17 ani.

La cei 28 de ani pe care ii are acum, balerinul si actorul Will Kemp are la activ numeroase roluri in reprezentatii care fac sali pline peste tot in lume (roluri principale in Lacul lebedelor, Cenusareasa, Vantul prin salcii, The Car Man – o versiune inedita pe muzica din Carmen de Bizet si multe altele, din pacate, prea putin cunoscute publicului roman).

Prezentare de Daniela Palade Teodorescu
A consemnat: Bogdan Enache; foto: www.willkemp.org

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Vedete