Scapă de somnul nesănătos. 5 sfaturi pentru o noapte odihnitoare

După o zi plină la serviciu și alergătură de tot felul prin oraș, abia aștepți să ajungi acasă să te odihnești. Un somn bun e cel mai bun lucru pe care ți-l poți imagina. Dar ce te faci dacă te trezești și mai obosit decât atunci când te-ai culcat?

Sunt multe motive pentru care nu dormi bine noaptea. Unele țin de spațiu și cum îl amenajezi, altele de obiceiurile tale de peste zi și altele de liniștea minții tale. Ca să scapi de obstacolele care stau între tine și un somn odihnitor, ți-am pregătit o listă cu lucruri ușor de îmbunătățit, de la mici activități zilnice, până la cel mai important lucru din dormitor – salteaua pe care dormi.

Stai cât mai mult afară, la lumină naturală

Corpul nostru are un ritm propriu, numit circadian, prin care ține șirul orelor dintr-o zi. Ne controlează întreg corpul, inclusiv creierul și hormonii, trânsmițându-i când e cazul să fie alert și treaz și când să dea stingerea și să se pregătească de culcare.

Lumina naturală e unul dintre cei mai importanți factori care ne reglează ritmul circadian. Cu o expunere corespunzătoare la lumina de afară, vom avea energie ziua, iar noaptea, vom dormi mai mult și mai bine. De exemplu, studiile au demonstrat că două ore de expunere la lumina naturală cresc durata somnului și măresc cu 80% calitatea acestuia.

Fără alcool înainte de culcare

Știm că serile cu prietenii în oraș sunt distractive – discuțiile curg, la fel și vinul în pahare sau berea în halbe. Problema e că dacă bei alcool seara sau noaptea, somnul tău este deja stricat.

Băuturile alcoolice ne afectează calitatea somnului mărind simptomele de apnee, sforăitul și somnul fragmentat, cu multe perioade de veghe și prea puține de somn profund. Mai mult, alcoolul modifică producția de melatonină, foarte importantă pentru ritmul circadian de care îți povesteam mai sus.

Fă mișcare în timpul zilei

Exercițiile fizice sunt cel mai bun remediu pentru sănătatea întregului corp, dar și a stării de spirit, ca să nu mai spunem de efectul pe care îl are asupra psihicului.

Și în cazul somnului, mișcarea face minuni. Scade semnele insomniei, ne ajută să adormim mai repede (reduce cu până la jumătate durata de adormire) și ne prelungește durata somnului. Vestea bună e că e suficient să faci exerciții câteva minute pe zi pentru a te bucura de efectele relaxante. Important e să facă parte din rutina ta zilnică.

Alege-ți o saltea confortabilă și de calitate

E important să-ți transformi dormitorul într-o oază de relaxare, pentru un somn liniștitor. Ai nevoie de o culoare relaxantă (cercetătorii au drecretat albastrul o culoare perfectă pentru somn) și draperii opace care să blocheze lumina. Cea mai importantă pentru un somn odihnitor e salteaua. Așa că investește într-una de calitate, extrem de confortabilă. Începe prin a o căuta pe cea potrivită pentru tine.

Poți testa o gamă variată de saltele în magazinele JYSK, unde te așteaptă un studio întreg dedicat saltelelor. Vei găsi aici diferite tipuri de saltele pe care să le testezi pe toate părțile pentru a descoperi care ți se potrivește. Există trei tipuri de saltele dintre care poți alege:

  • Salteaua din spumă: e realizată dintr-un strat de spumă învelit într-o husă și se așază pe un cadru de pat. Spuma poate fi poliuretanică, elastică, cu memorie sau latex. În timp ce prima variantă are mai multe grade de duritate și densitate, cea de-a doua, cu elasticitate mare, oferă o mai mare susținere corpului; cea cu memorie se adaptează conturului natural al corpului, prevenind durerile de mușchi și articulație, iar cea din latex oferă o aerisire mai mare, fiind un material care „respiră”. Saltelele cu spumă nu adună praf și au un grad sporit de confort. Aici poți vedea o selecție variată de saltele din spumă.
  • Salteaua cu arcuri: e compusă dintr-un sistem de arcuri, materiale de susținere și husă. Cel mai mare avantaj al acesteia, dincolo de confort, e durata de viață mai mare. Cea cu arcuri Bonell are o suprafață fermă și o durată de viață lungă, cea cu arcuri Pocket beneficiază de un nivel redus de zgomot și se pliază cel mai corect pe corp. Saltelele cu arcuri sunt recomandate persoanelor cu o greutate mai mare. Poți vedea aici mai multe tipuri de saltele cu arcuri.
  • Salteaua superioară: e realizată dintr-un strat de spumă sau latex inserat într-o husă și se așază peste saltea sau pat. Avantajul său e că înlătură disconfortul unei saltele prea moi sau prea tari, protejează salteaua (așezată dedesubt) de uzură și îi prelungește durata de viață. O saltea superioară va spori confortul patului tău. Mai multe tipuri de saltele superioare găsești aici.

Elimină expunerea la lumina electronicelor

Problema cu ecranul gadget-urilor pe care le folosim e că lumina lor albastră ne păcălește creierul să creadă că e încă zi. Adică ne dă peste cap ritmul circadian de care ți-am tot spus deja. Astfel, melatonina – hormonul care ne ajută să ne relaxăm și să dormim profund – e afectată, fiind produsă în cantități foarte mici.

Nu te mai expune la lumina albastră a ecranului de smartphone, de laptop sau de televizor cu cel puțin o oră înainte de culcare. În plus, poți să folosești și o mască specială pentru somn, care îți va proteja ochii de orice fel de lumină.

Așadar, un somn sănătos e influențat de mai mulți factori, pe care este ușor să îi controlezi. Profită de lumina naturală, fă mișcare în timpul zilei, nu consuma alcool cu câteva ore înainte de culcare și dormi pe o saltea de calitate, care să îți susțină corect corpul. Pentru a descoperi salteaua care ți se potrivește intră pe JYSK.ro sau  mergi într-unul din magazinele JYSK, testează și alege cea mai bună saltea pentru tine. Vei dormi mai bine ca oricând și vei avea energie pentru activitățile de peste zi.

Credit foto: JYSK

Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Home deco