Sanja Miletic: „Cred ferm că ar trebui să privim feminitatea ca pe o forță, nu ca pe o limitare…”
:contrast(8):quality(75)/https://www.avantaje.ro/wp-content/uploads/2025/01/sanja-miletic.jpg)
Sanja Miletic, noul General Manager al AbbVie România, ne împărtășește din experiențele și provocările sale recente, după o carieră impresionantă în industria farmaceutică și estetică. Cu o poveste de viață fascinantă, în care profesionalismul se îmbină armonios cu aspectele personale, Sanja ne vorbește despre importanța liderilor expați în cadrul unei culturi locale, despre modul în care își echilibrează feminitatea și autoritatea într-un rol de conducere și despre viziunea sa pentru viitorul companiei AbbVie în România. În ciuda diferențelor dintre industria estetică și cea farmaceutică, Sanja rămâne devotată scopului său principal: de a ajuta oamenii să atingă cea mai bună versiune a lor. Cu o dedicare impresionantă față de echipa sa și cu un angajament ferm de a transforma organizația, Sanja Miletic ne oferă o privire profundă asupra rezoluțiilor sale pentru anul 2025, atât pe plan profesional, cât și personal, în timp ce se adaptează noii sale vieți în România.
„Pentru mine, autoritatea înseamnă, mai întâi de toate, să fii profund uman, relațional și încrezător, nu rigid și directiv.”

Sanja Miletic a fost numită General Manager AbbVie România în iulie 2024. Cu o experiență de peste 20 de ani în industria farmaceutică și estetică, Sanja a ocupat diverse roluri regionale și globale, mult dintre ele în cadrul companiei AbbVie, unde a coordonat echipe extinse.
V-ați mutat de câteva luni în România, în calitate de General Manager al AbbVie România. Cum experimentați această tranziție și cum vedeți rolul unui lider expat într-o cultură locală?
Schimbarea în sine nu a fost deloc dificilă, România este o țară de care sunt legată de multă vreme. De multe ori mi se pare că, privind retrospectiv, nimic în viața mea nu este întâmplător. La debutul carierei mele, am avut șansa să beneficiez de susținerea unui mentor din România. De-a lungul timpului, am avut ocazia să revin de câteva ori în București și să colaborez cu echipa din România pe diverse arii terapeutice. Așa cum spuneam, eu nu cred în coincidențe; în cazul meu, îmi place să cred că povestea mea în România a început demult. Bineînțeles că mutarea, în sine, este provocatoare, covârșitoare de-a dreptul, dar pe parcursul carierei mele am avut oportunitatea de a fi expusă la diverse roluri și contexte culturale care au făcut ca adaptarea mea aici să fie una ușoară. M-au cucerit iremediabil oamenii, prin ospitalitatea lor și dorința de a mă ajuta fără să le cer, energia colegilor și, nu în ultimul rând, traficul (râde). V-am povestit puțin contextul care mă leagă de România pentru a înțelege de ce atunci când vorbesc despre această țară aș vrea să reiasă emoția din spatele cuvintelor frumoase. Aș vrea ca sosirea mea să contribuie la transformarea organizației într-o manieră relevantă în contextul european, dar între timp vă mărturisesc că sunt într-o etapă de acumulare, în care descopăr în fiecare zi și învăț despre români în România. Chiar recent discutam că ar trebui să promovăm sănătatea ca o valoare esențială în demersul românilor de a-și asigura longevitatea. Avem o echipă de oameni creativi formată din peste 300 de profesioniști. Vorbesc nu numai de cei care au o vastă expertiză în domeniul farmaceutic – știință, tehnologie și îngrijire a pacienților – care mă familiarizează în mod activ cu reglementările din industrie.
Cum ați defini brandul dvs. personal și cum echilibrați feminitatea și autoritatea într-un rol de conducere al unei companii farmaceutice?
Trăim, din acest punct de vedere, vremuri excepționale. La începuturile carierei mele în domeniul farmaceutic, pentru o tânără absolventă a Facultății de Farmacie, era poate un act de curaj să crezi că, alegând această cale, ai putea ajunge director general. Acum, depinde doar de noi, femeile, dacă avem curajul de a fi cine vrem să fim. De când mă știu, m-am simțit norocoasă că sunt femeie și aș putea vorbi neîntrerupt despre feminitate, dar prefer să îmbrățișez ideea că empatia, creativitatea, bucuria – toate aceste trăsături sunt profund umane, emoții care definesc nu doar femeia, ci natura umană. Pentru mine, autoritatea înseamnă, mai întâi de toate, să fii profund uman, relațional și încrezător, nu rigid și directiv. Sigur că, în același timp, îmi doresc ca echipa mea din România să aibă mai mult decât locuri de muncă, obiective și indicatori de performanță; îmi doresc să trăiască experiențe transformatoare în carieră. Rolul unui lider este de a crea și dezvolta o cultură incluzivă și diversă, bazată pe respect, în care fiecare membru să se simtă apreciat și să recunoască cât de valoroasă este contribuția fiecăruia în a avea un impact remarcabil asupra vieții pacienților noștri.
Industria estetică și cea farmaceutică sunt în esență diferite. Ce v-a motivat să vă orientați spre industria farmaceutică și care sunt oportunitățile și provocările care vin odată cu această schimbare?.
Eu simt că nu m-am abătut niciodată de la țelul meu: acela de a ajuta oamenii să se bucure de cea mai bună versiune a lor. Aspectul fizic și sănătatea sunt preocupări majore în viața noastră, iar industria farmaceutică oferă soluții de tratament. Medicina estetică este o specialitate medicală, iar ca Director General al Allergan Aesthetics din Polonia, pot spune că am avut privilegiul să lucrez în acest domeniu care contribuie profund la sănătatea și bunăstarea pacienților. În prezent, o provocare cu care se confruntă majoritatea sistemelor de sănătate este îmbătrânirea populației, fapt care afectează și sistemele asigurărilor sociale, devenind nesustenabile. Se discută despre creșterea vârstei de pensionare și devine foarte important pentru societate să-și mențină forța de muncă activă și sănătoasă. În acest context, compania AbbVie își propune să fie mai mult decât un inovator; ne dorim să fim un integrator în societate. Ne angajăm ca, prin toate demersurile noastre, să sprijinim pacienții, familiile acestora și profesioniștii din domeniul sănătății în toate etapele călătoriei de îngrijire pentru a avea o societate mai sănătoasă și activă. Avem oportunități incredibile de a adapta tratamentele la nevoile individuale ale pacienților și de a susține îngrijirea medicală. AbbVie își propune să redefinească standardele de îngrijire nu doar prin intermediul tratamentelor pe care le oferă, ci și prin parteneriatele cu experți și grupuri de pacienți pentru a înțelege și aborda lacunele care există în îngrijirea bolii Parkinson, dar și în alte boli cronice care amenință viața sau afectează calitatea acesteia. Un exemplu în acest sens este articolul „Shifting the Dial on Parkinsons Care in Europe”, dezvoltat în colaborare cu AbbVie și publicat în revista The Parliament – dacă doriți să aflati mai multe despre impactul semnificativ al afecțiunilor neurologice, vă încurajez să explorați acest material.
Care sunt rezoluțiile anului 2025 atat pe plan personal cat si profesional?
Recunosc că mi-am propus foarte multe pentru anul 2025, însă preocuparea principală în acest an va fi să încurajez colaborarea și comunicarea deschisă la toate nivelurile, atât în cadrul echipei, cât și cu partenerii noștri. AbbVie România este o organizație remarcabilă pe care îmi propun să o dezvolt pe parcursul anului 2025, investind continuu în cultura noastră, în oameni și în programe menite să sprijine dezvoltarea profesională a acestora. Un alt obiectiv important va fi să mă asigur că munca noastră se traduce direct în experiențe și rezultate mai bune pentru pacienții români, familiile acestora, sistemul de sănătate și societate. Misiunea AbbVie înseamnă mult mai mult decât tratarea bolilor – ne propunem să îmbunătățim semnificativ viețile pacienților, oferindu-le sprijinul de care au nevoie pentru a-și gestiona eficient problemele de sănătate și pentru a trăi cea mai bună viață posibilă alături de cei dragi. La nivel personal, îmi doresc să descopăr această țară minunată; mai departe de locurile frumoase, aș vrea să am șansa să interacționez cu românii și să le înțeleg valorile și principiile. De aceea, m-am apucat să învăț limba română – știu doar câteva cuvinte în acest moment, dar progresez.
Despre AbbVie
AbbVie este o companie biofarmaceutică înființată în anul 2013, când s-a desprins din Abbott
Laboratories, o companie cu o tradiție de peste 130 de ani în cercetare și dezvoltare. Istoria AbbVie
a fost marcată în 2020 de achiziția transformatoare a Allergan Aesthetics, un moment semnificativ
în evoluția companiei. Ne concentrăm eforturile pe descoperirea, dezvoltarea și livrarea de terapii
inovatoare în zonele terapeutice în care avem expertiză dovedită – neurologie, virologie,
imunologie, hematologie și medicină estetică și credem cu mândrie că putem contribui
semnificativ la îmbunătățirea vieții.