Rezoluțiile de Anul Nou: cum le formulezi, cum le îndeplinești?

„Rezoluțiile de Anul Nou' (concept de origine anglo-saxonă) este o inițiativă ambițioasă inițial; adesea însă, devine sursa unui sentiment de frustrare sau de nemulțumire profundă față de sine…

Am folosit cuvântul rezoluție' pentru că el s-a încetățenit în acest context, deși în limba română sensul acestui cuvânt (decizie a unui grup sau a unei autorități) nu reflectă decât vag spiritul cuvântului englezesc resolution – acela de hotărâre a unui individ de a atinge un obiectiv.

Ce sunt rezoluțiile de Anul Nou?
În esență, rezoluțiile sunt niște dorințe ale noastre care, pentru a deveni realitate, implică o schimbare semnificativă a felului în care suntem sau a contextului în care trăim la un anumit moment. Printre cele mai des întâlnite rezoluții de Anul Nou se numără:
 renunțatul la un obicei dăunător (fumat, alcool)
 scăderea în greutate
 îmbunătățirea formei fizice/mersul regulat la sală
 schimbarea/păstrarea locului de muncă
 plata datoriilor/câștigarea mai multor bani.

Este interesant că aceste teme apar, an de an, în topul rezoluțiilor de Anul Nou din multe țări, fie că e vorba despre România, Statele Unite, Coreea de Sud sau Marea Britanie. Din păcate, majoritatea studiilor (și experiența personală a multora dintre noi) arată că, în fiecare an, un mare număr de oameni renunță la îndeplinirea acestor rezoluții. De exemplu, cel puțin jumătate dintre occidentalii care încearcă să pună în aplicare astfel de rezoluții la început de an renunță cu mult înainte de Paște. Studiile făcute cu începere din anul 2000 în Europa Occidentală arată că procentul celor nou înscriși la începutul unui an la sălile de gimnastică sau de fitness care renunță să mai meargă după primele opt săptămâni variază între 50 și 70%.
Dat fiind preocuparea redusă a românilor pentru mișcare și sport, situația este și mai descurajantă la noi.

ATENȚIE
Asigură-te că rezoluțiile te reprezintă pe tine și nu sunt doar reflectarea unor lucruri impuse de grupul de prieteni, de societate, de partener etc.

Să fie oare o cauză pierdută? Răspunsul este: NU!
Cum ne putem crește șansele de succes în îndeplinirea rezoluțiilor de Anul Nou?
În primul rând, printr-o definire corectă și o formulare clară a acestora. Iată în continuare câteva dintre caracteristicile unei rezoluții de succes.

  • Să fie incitantă.
  • Să fie exprimată în scris. Este esențial că rezoluțiile să fie scrise și revăzute periodic. Scrierea lor presupune un proces complex de clarificare, de structurare și de formulare precisă a ceea ce îți dorești, transformând astfel o idee vagă inițial, într-un obiectiv clar și bine conturat.
  • Realizarea ei să depindă în mare măsură de tine, nu de altcineva (fie el șef, iubit, soț, copil, părinți, prieteni)
  • Să poată fi enunțată într-o frază concisă de tip SMART: specifică, măsurabilă, atractivă, realistă, clar definită în timp (ideal, cu un orizont de realizare cuprins între trei și șase luni, pentru a evita tendința de amânare a acțiunii).

Motivul din spatele rezoluțiilor
Un alt pas important constă în înțelegerea motivelor reale care te determină să formulezi o rezoluție; ideal este ca aceste motive să fie autentice și să îți aparțină. De asemenea, rezoluția trebuie să se refere la ceva atractiv și relevant pentru tine și să nu fie ceva impus, direct sau indirect, din exterior (de către familie, colegi, societate etc.).
Stabilește-ți un orizont de timp realist, dar suficient de strâns, pentru a elimina tentația de a amâna (pe mai târziu) lucrurile planificate pentru astăzi. Este important că în cazul rezoluțiilor ce presupun crearea unui obicei (vezi mersul la sala de sport) sau eliminarea unei deprinderi (fumatul) acest interval să fie de cel puțin 12 săptămâni – intervalul minim de timp pentru ducerea la bun sfârșit a unor astfel de obiective.
Evită, pe cât posibil, rezoluțiile care pornesc de la lucruri sau acțiuni pe care ar trebui' să (nu) le faci. Asigură-te că aceste dorințe sunt reprezentative pentru tine și nu sunt doar o reflectare a unor lucruri impuse de grupul de prieteni, de societate, de partener etc. Atâta vreme cât nu te vei regăsi cu trup și suflet' în ele, le vei percepe că pe niște obligații și, conștientă sau nu, vei evita să le realizezi.

Anturajul dă tonul
Un alt lucru care îți a spori șansele de reușită este așa-numitul cerc de sprijin. El trebuie format din apropiați cărora le împărtășești aceste rezoluții, care să îți ofere sprijin (moral, și nu numai) și care să nu fie tentați să te descurajeze (chiar și bine intenționați fiind) în momentele de cumpănă.
Evită să transferi aceleași rezoluții de la un an la altul, chiar dacă ele continuă să fie (ori să pară) de actualitate. Analizează cu obiectivitate de ce nu le-ai îndeplinit până acum și hotărăște dacă ele sunt într-adevăr relevante acum (întrucât întotdeauna ne facem timp și alocăm resurse pentru lucrurile și oamenii cu adevărat importanți pentru noi într-un un anumit moment).
Dacă este o rezoluție care te sperie la prima vedere, împarte-o în mai multe minirezoluții și stabilește-ți un plan precis de acțiune. Așa cum se spune, o călătorie de 1.000 de kilometri începe cu primul pas, iar ca să mănânci un elefant trebuie să iei prima înghițitură.
Indiferent de amploarea rezoluției, definește-ți repere de timp până la care să îți îndeplinești rezoluția ori să parcurgi anumite etape. De asemenea, fiecare etapă, o dată parcursă, trebuie să fie un prilej de bucurie, marcat printr-o recompensă care să-l stimuleze și să-l încurajeze pe copilul din tine.
Pe măsură ce vei parcurge aceste etape, vei vedea că, din ce în ce mai des, Rezoluțiile tale de Anul Nou vor deveni realitate, iar prietenele vor dori să-ți fure' secretul.

Rezoluții de Anul Nou pentru o viață sănătoasă și fericită. 15 sfaturi pentru un 2023 plin de energie

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Kudika
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Relatii