Recomandări esențiale pentru cicliști, în prag de sezon estival

Recomandări esențiale pentru cicliști, în prag de sezon estival

Vara este sezonul în care, statistic, oamenii fac mai multă mișcare. Este firesc să fie așa întrucât vremea bună, durata mai mare a zilei și concediile ne îndeamnă, desigur, la a petrece cât mai mult în natură. Iar unul dintre cele mai la îndemână moduri de a face asta, combinând utilul cu plăcutul, este ciclismul. Pentru a discuta în amănunt despre beneficiile acestui sport sau dezavantajele aferente, stăm de vorbă cu medicul ortoped Vlad Predescu, unul dintre cei mai reputați chirurgi din țara noastră, specializat în traumatologie sportivă și protezare articulară.

Ciclismul ca mijloc de transport

În primul rând, trebuie să împărțim această categorie sportivă în două mari categorii: ciclismul practicat ca mijloc de transport, în special în marile orașe sau pe distanțe medii, și ciclismul de agrement, practicat ocazional și implicând trasee bine definite. Cel din prima categorie este foarte dezvoltat, fiind utilizat la scară largă în Europa, iar în unele țări din Asia, precum India sau China, este considerat principalul mijloc de transport. Din acest motiv, se estimează că, la ora actuală, există între 850 de milioane și un miliard de biciclete la nivel global, iar piața este în continuă dezvoltare. Avantajele ciclismului în mediul urban, cel puțin din punct de vedere al transportului, sunt evidente și sunt strâns legate de eficiența deplasării. Din punct de vedere medical, sistemul cardiovascular are foarte mult de câștigat în urma practicării ciclismului. În esență, crește capacitatea pulmonară și reglează tensiunea articulară. Grăsimea acumulată în organism este redusă, în urma pedalatului, așa că putem spune că ajută persoanele supraponderale. Dacă este practicat cu regularitate, în jur de 20-30 minute pe zi, poate combate sedentarismul, care este baza a numeroase afecțiuni, dintre cele mai periculoase, inclusiv din sfera ortopedică', susține doctorul Predescu. Dezavantajele ciclismului în marile aglomerări urbane, așa cum este și Bucureștiul, sunt evidente. Țin de infrastructura precară și de poluarea care este produsă de mașini și care are un impact direct asupra bicicliștilor. Organizația Mondială a Sănătății consideră că peste 91% din populația lumii trăiește în zone în care poluarea depășește standardele care sunt considerate sigure. Iar Capitala nu stă bine la acest capitol, în condițiile în care peste 50% din deplasările zilnice din oraș sunt realizate cu mașina proprie și doar 1% din locuitori folosesc bicicleta, conform organizațiilor de mediu.

Ciclismul de agrement

Atunci când vorbim de ciclismul de agrement, acesta se realizează, cu precădere, în zonele mai puțin poluate, cum ar fi în arealul montan sau pe trasee rutiere din zona rurală, acolo unde aerul este mult mai curat. Și aici vorbim de avantaje foarte clare, care țin de sănătatea noastră și care au fost exemplificate foarte bine în cazul ciclismului urban. Însă viteza mai mare de deplasare sau terenul accidentat au ca rezultat riscuri mai însemnate pentru practicanți, din punct de vedere al accidentelor. Ciclismul a câștigat mult în popularitate în ultimii zece – cinsprezece ani, așa că și ponderea incidentelor din sfera ortopedică a crescut la fel de mult. Din punct de vedere statistic, căzăturile din timpul practicării ciclismului duc la afectări ale membrului superior – opt din zece accidente afectează această zonă, iar peste o treime dintre acestea sunt fracturi de claviculă. Foarte frecvente sunt și căzăturile pe mâna întinsă, care pot duce la fracturi sau entorse, acestea fiind considerate urgențe medicale.' declară doctorul Predescu.

Prevenția accidentelor

Vlad Predescu afirmă că foarte multe dureri din timpul sesiunilor de ciclism au la bază fie poziții incorecte, fie antrenamente realizate parțial sau deloc. Astfel, durerile de gât, durerile de umeri sau ale coloanei vertebrale se pot rezolva cu un antrenament eficient, care să întărească musculatura specifică zonei. Casca poate oferi o protecție adecvată pentru cap, însă zona umărului rămâne expusă accidentelor, mai ales în cazul ciclismului montan. Pentru cei care adoră ciclismul, este indicat să facă antrenamente pe tot parcursul anului, acolo unde aparatele din sălile de fitness sunt mereu disponibile. Apoi, combinați cursele de asfalt cu cele montane, pentru a crește rezistența organismului. Încălzirea dinaintea unei curse de ciclism este esențială pentru orice practicant al acestui sport, fie el profesionist sau amator. Circulația se îmbunătățește, iar musculatura este pregătită pentru efortul intens la care va fi supusă și astfel riscul unor accidentări scade considerabil.', concluzionează specialistul.

 

Legătura dintre ciclism și osteoporoză

În ultimii ani, a apărut în mediul public o discuție din ce în ce mai aprinsă legată de faptul că cicliștii profesioniști, cei care au sute de ore de antrenament pe an, au un risc mai mare de a avea probleme cu densitatea osoasă și, invariabil, cu apariția osteoporozei, cea care poate duce la fracturi.  De unde a pornit această ipoteză? Densitatea minerală osoasă este în strânsă legătură cu aportul de minerale și vitamine, dar și cu antrenamentele de contact, cele precum alergarea, care întăresc sistemul osos. În sporturi precum înotul sau ciclismul, acolo unde nu există impact, densitatea osoasă tinde să fie mai redusă. Un exemplu în acest sens este cel al participanților la Turul Franței care, deși sunt niște sportivi desăvârșiți, au înregistrat o scădere cu 17% a densității față de alți atleți. Nu este foarte clar dacă pierderea calciului se poate face printr-o transpirație mai intensă în cadrul curselor de ciclism, din cauza unui dezechilibru hormonal sau este efectul unei alimentații cu aport redus de minerale sau Vitamina D, vitală în fixarea calciului în structura osoasă. Cert este că specialiștii recomandă cicliștilor să monitorizeze constant acești indicatori și să încerce să își asigure o masă bogată în calciu și Vitamina D cu aproximativ o oră și jumătate înainte de antrenament, dar și să practice constant alergarea în completarea antrenamentelor cu bicicleta.

Dr. Vlad Predescu

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Publicitate
ziareonline.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Sanatate