Parfumierul Octavian Sever Coifan

Parfumierul Octavian Sever Coifan

De la idee la parfum
Artistul are nevoie de trei saptamani pana la sase luni pentru a crea un parfum. Exista doua momente, cristalizarea ideii si punerea ei in practica (tehnica), care implica numeroasele ajustari necesare pentru ca un parfum sa fie echilibrat, armonios, persistent si mai ales original. „Cel mai mult am lucrat la un parfum floral-oriental, unde concretul de iris si absolutul de iasomie trebuiau ajustate milimetric, intr-un acord complex, lemnos”.

Cand am auzit de Octavian Sever Coifan m-am gandit ca, fiind o persoana atat de importanta, trebuie sa fie un tip inaccesibil si mofturos, care ma va amana la nesfarsit cu intalnirea si interviul. Am ramas insa placut surprinsa sa des­copar o persoana deschisa, care nu a uitat tara de unde a plecat si isi respecta intotdeauna promisiunile. Asa se face ca am stat de vorba nu cu un simplu parfumier, ci cu un artist si un creator. „Parfumeria este arta moleculelor, asa cum muzica este arta sunetelor“, mi-a spus el ganditor…

Un roman in lumea parfumierilor profesio­nisti
Octavian Sever Coifan si-a dorit dintotdeauna sa creeze parfumuri. „Sa capturez efemerul“, cum spune el. A studiat, a publicat carti („1.000 de parfumuri“ si „Parfumul, Mica Enciclopedie“, editate de Editura Curtea-Veche) si, nu in ultimul rand, si-a antrenat constant memoria olfactiva si sim­­tul estetic. El a reusit sa-si faca un nume in industria parfumurilor si propriul laborator langa turnul Eiffel.

A plecat din orasul sau natal, Timisoara, dupa ce a absolvit Facultatea de Constructii si Arhitectura. La Paris a urmat cursurile Institutului de la Versailles, singura scoala academica oficiala de parfumuri. Trebuie sa ai insa anumite calitati pentru meseria asta, ne-a des­tai­nuit el: „Rabdarea si disciplina de a studia acelasi parfum saptamani la rand, umi­linta de a-ti arunca incercarile precedente si de a incepe de la zero, talentul de a ‹‹citi›› sufletele umane, capacitatea de a crea poezie din cele mai marunte lucruri, iubirea obsesiva pentru frumos si… un nas perfect“.

Pentru Octavian, parfumul nu semnifica doar un mijloc de a face bani, ci reprezinta viata lui. „Pentru ca fac ceea ce iubesc si asta ma inalta spiritual. Toate drumurile mele duc spre parfum“.

In cazul creatiilor personalizate, parfumierul lucreaza cu miligrame de amintiri, sculptand in filigranul gusturilor fiecaruia. Sunt peste 4.000 de ingrediente sintetice si naturale folosite, iar 500 sunt de uz curent. „Asa cum floarea ne da o esenta compusa de sute de molecule, parfumierul recompune intr-un parfum o floare imaginara. Eu folosesc esente rare (din India, Africa sau Insulele Réunion), dar si molecule de ultima generatie, pentru ca imi place sa combin traditia cu avangarda“.
 

Cele mai cautate esente
Octavian ne-a marturisit ca cele mai cautate arome sunt cele florale, fructate, cu tenta verde si exotica, cocktail-urile tropicale si proaspete sau notele florale, senzuale, usor dulci si invaluite in mosc fin. Gasirea unui parfum care sa ti se potriveasca perfect este destul de dificila, insa maestrul ne-a dezvaluit secretul unei selectii reusite: parfumul trebuie ales in functie de ocazie, personalitate si stare de spirit. Este o simfonie in care devenim participanti.

Trebuie probat de multe ori, si nu cumparat in graba. La purtare, cel mai de efect este vaporizarea unui triunghi in aer, prin care se trece pentru o optima raspandire a parfumului. Pielea trebuie sa fie bine hidratata, deoarece cu cat este mai uscata, cu atat retine mai prost parfumul, iar punctele de puls se folosesc doar in cazul extractului de parfum sau pentru aromele foarte senzuale. „Cateva extracte pe care le-am creat pe baza de mimoza, osmanthus si mosc sunt gandite special pentru a sublima mirosul natural al pielii proaspete“, a spus artistul.

Cea mai mare ambitie a parfumierului este ca in Romania sa renasca o industrie care a fost curmata brutal de Revolutie. „S-au creat parfumuri si cosmetice care, cu toata modestia lor, au fost recunoscute mondial. Dintr-o tara de creatori, am ajuns azi strict consumatori si importatori“. Din pacate, fabrica de parfumuri din Bucuresti a fost daramata pentru a face loc unui mare spatiu comercial. Ceea ce, simbolic, nu au reusit bombardamentele din razboi, a reusit sistemul post-revolutionar.

Femeile, cumparatorii cei mai fideli
Unul din lucrurile care nu trebuie sa lipseasca din arsenalul de seductie al unei femei este parfumul, elementul care completeaza cel mai bine o tinuta.

L-am intrebat ce clienti sunt atrasi mai mult de parfumuri, iar Octavian mi-a raspuns, fara sa stea pe ganduri, ca femeile sunt cumparatorii cei mai fideli. „Exigenta femeilor si aparentele capricii dublate de infidelitatea in materie de parfumuri te forteaza sa fii inspirat si original. In plus, femeile sunt mai comunicative la nivel emotional, ceea ce te ajuta sa captezi emotia intr-un flacon. Dupa multe eforturi, unul dintre parfumuri a starnit emotie si lacrimi persoanei pentru care il creasem; reusisem sa surprind buchetul de lacramioare din prima tinerete“…

Cu exceptia parfumurilor cosmetice, care trebuie sa aiba un pret acceptabil, Octavian Coifan nu a lucrat decat parfumuri extrem de scumpe. Acest lucru ii permite sa includa in demersul sau estetic ingrediente mai putin uzuale (absolute florale ca narcise, champacca, tuberoze, osmanthus, neroli), adesea sacrificate in detrimentul flaconajului superb sau acorduri mai putin comerciale (tutun de pipa, lemn de acaju, miere). „Dar nu pretul este determinant, ci calitatea artistica in sine“.

Favoritul creatorului Octavian are si el o slabiciune in materie de parfumuri. Unul dintre favoritele sale este Apres l’ondée, insa multe dintre creatile lui Jacques Guerlain continua sa-l fascineze. „Imi plac florile albe, gardeniile din Tahiti si tuberozele, crinul de Amazonia sau o calitate speciala de lemn de oudh din Japonia, alaturi de nota seaca si de fum de guaiac sau vetiver de Java“, ne-a impartasit el.

Un sfat pentru cititoare
Incercati sa va faceti un plan lunar de descoperire a parfumurilor, sa treceti de bariera acceptare/respingere si sa explorati senzatiile create de un miros si, de ce nu, sa va intalniti constant cu prietenele in sesiuni de testare a parfumurilor. Sa le incercati si, mai ales, sa discutati despre ele. Si poate ca ar fi bine sa includeti in educatia copiilor si descoperirea mirosurilor in general (nu doar a parfumurilor) pentru ca varietatea senzoriala a lumii ne poate imbogati dincolo de universul tot mai tipizat al produselor de consum si tot mai departe de natura.

 

Laura Purcarea; foto: arhiva personala a intervievatului;
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera