Painea – cat de importanta este in alimentatie?

Painea – cat de importanta este in alimentatie?
Uncategorized

Majoritatea o considera un aliment banal, femeile o evita, de dragul siluetei, iar copiii o ignora… Si totusi, painea inseamna mai mult decat un "suport” pentru alte mancaruri, iar daca stim sa o alegem pe cea mai buna, e o veritabila sursa de sanatate.

In ultimii ani, painea a fost taiata nu doar de pe lista de alimente permise in dietele-minune, ci si de pe lista de cumparaturi a celor in cautare de rafinament si varietate culinara. Painea intra la capitolul "si altele”, alaturi de servetele, scobitori, sare si piper – sunt mereu pe masa, dar ajungi sa le apreciezi importanta doar atunci cand lipsesc.

ATENTIE!
Nu toata painea inchisa la culoare este facuta din faina integrala. Multi producatori utilizeaza faina alba si colorati alimentari. In general, cu cat painea expira mai tarziu, cu atat contine mai multi aditivi alimentari.

Painea este pentru mancare cam cum sunt sosetele pentru incaltaminte: daca sosetele nu sunt rosii, cel mai probabil ca privirea si discutia se vor axa pe pantofi. Intre mese insa, painea – deghizata in sandvisuri, covrigi, croissante si felii de pizza – isi castiga dreptul la atentie.

Dar esential ramane tot ce e pe paine, adica bucata de carne, branza ori salata. Ce-i drept, la noi, painea buna trebuie sa o cauti cu lumanarea; avem paine cu stafide, paine de secara, paine taraneasca, bagheta frantuzeasca, dar cele mai multe sunt produse pe cale industriala: coaja este prea moale ori miezul n-are gustul destul de bine definit.

Sansele de reusita cresc doar daca dai de vreo patiserie mai sofisticata, la Bucuresti, sau de vreo brutarie nemteasca, in Ardeal. Cand am intrat prima oara intr-o boulangerie la Paris, m-am gandit ca-mi pot trai viata de-acum incolo mancand doar paine, fara sa ma satur ori sa ma plictisesc.

In fata chiflelor cu migdale si curcuma, a batoanelor cu masline sau sunca, a baghetelor multicereale, aurii si crocante, a rotilor de paine taraneasca, inchise la culoare si patate cu faina, a franzelelor dense din secara, cu miere si scortisoara, m-am simtit ca un copil intr-un magazin Disney. Tot in Franta, am aflat de ce o paine artizanala este intotdeauna mai buna decat cea industriala si de ce pretul ei poate ajunge cat acela al unui kilogram de carne.

Descifreaza limbajul etichetelor

  • In general, ca la orice alt tip de aliment, e bine ca lista de ingrediente sa fie cat mai scurta. Tot ce urmeaza dupa "faina, apa, drojdie, sare” e folosit ca sa prelungeasca durata de valabilite a produsului, sa-i dea un aspect mai placut, sa ajute la cresterea aluatului ori la pastrarea unei consistente omogene. Exista tot felul de studii privitoare la aditivii alimentari, care sunt fie nocivi, fie periculosi – numai in cazul in care se folosesc in cantitati mari; cativa au unda verde, insa decat sa memorezi o lista de E-uri sau sa fii mereu la curent cu ultimele studii din domeniu, este mai simplu sa ii eviti cu totul.
     
  • Sarea (eventual, zaharul) trebuie sa fie in cantitate redusa (pe ultima loc in lista de ingrediente); idealul este ca sarea sa fie nerafinata, ca sa contina oligoelemente benefice pentru organism.
     
  • Faina trebuie sa fie macar partial integrala. Cu cat faina este mai rafinata (adica mai alba ca zapada), cu atat painea este mai saraca din punct de vedere nutritional, pentru ca majoritatea vitaminelor si mineralelor se afla in invelisul grauntelui (tarate) si in germenele de grau, care sunt eliminate in procesul de rafinare. Tot in acest mod dispar si fibrele, care sunt esentiale pentru un tranzit intestinal normal. Faina "fortificata” este atat de slaba din punct de vedere nutritiv, incat a trebuit sa i se adauge vitamine si minerale pentru a-i creste valoarea. E bine sa o eviti, asa cum e bine sa consumi fructe si legume in loc de pastile cu multivitamine.
     
  • Faina "perfecta” nu este doar nerafinata, ci si organica sau ecologica, ceea ce inseamna ca la cultura cerealelor nu s-au folosit pesticide si ingrasaminte chimice de sinteza.
     
  • Semintele de in, dovleac sau floarea-soarelui sunt bune pentru ca aduc un aport de acizi grasi esentiali, care scad nivelul colesterolului nociv. E adevarat, au si multe calorii, insa decat sa ma-nanci o felie de paine cu branza, mai bine ai cumpara o chifla cu seminte sau nuci.

Cum alegi o paine buna

  • O paine din faina de grau trebuie sa aiba coaja crocanta si interiorul plin de bule de aer, ceea ce inseamna ca a fost lasata destul de mult timp la crescut; miezul nu trebuie sa fie cleios ori flasc.
     
  • In cazul painii cu un aport important de faina din alte cereale (secara, orz, ovaz, orez), miezul trebuie sa fie mai dens.
  • Gustul painii trebuie sa fie dulceag-acrisor; desi este greu de descris, acesta e foarte specific si difera de la o brutarie la alta, chiar si in cazul aceluiasi tip de franzela. Gustul e atat de deosebit in comparatie cu cel al painii de fabrica, incat unii oameni organizeaza degustari de paine, dupa principiul celor de vin, branza sau ciocolata.
     
  • Painea trebuie tinuta intr-o cutie de paine (din lemn) sau intr-o punga de hartie. Plasticul o impiedica sa respire si ii inmoaie coaja.
  • O paine buna, fara conservanti, se usuca atunci cand se invecheste, nu mucegaieste.

De ce painea buna este scumpa

  • Producatorii prefera faina alba pentru ca aceasta creste mai repede atunci cand intra in contact cu drojdia si apa si nu rancezeste la fel de usor. Prin comparatie, faina integrala e mai scumpa deoarece stocarea este mai dificila, iar procesul de fabricare a painii – mai laborios.
  • In timp ce aluatul, intr-o brutarie traditionala, este lasat la dospit intre sase si 12 ore (proces care ii dezvolta aromele), intr-o fabrica, acesta creste in cateva zeci de minute.
  • In majoritatea brutariilor traditionale, painea este fasonata manual.

Tipuri de paine mai putin cunoscute – merita sa le incerci!

Painea de secara
In cazul prelucrarii grauntelor de secara este mai dificil sa fie eliminate taratele si germenele; de aceea, painea de secara contine, in general, mai multi nutrienti decat o paine obisnuita din faina de grau. De asemenea, exista studii care arata ca faina de secara este mult mai bine tolerata de persoanele bolnave de diabet.

Painea multicereale
Este acompaniamentul perfect la o salata usoara de primavara, pentru ca este mai densa si are o aroma mai pronuntata, datorata combinatiei de cereale (grau, secara, orz, porumb, orez) si uneori seminte (floarea-soarelui, dovleac). Este bogata nu doar in vitamine si minerale, ci si in fibre, care ajuta digestia.

Painea cu seminte de in
Semintele de in sunt un fel de somon al vegetarienilor, ele continand faimosii acizi grasi Omega 3, care imbunatatesc tensiunea arteriala si reduc colesterolul. Semintele intregi sunt mai greu de asimilat, de aceea este bine ca painea sa contina seminte macinate sau concasate.

Painea cu nuci
Pentru cei care nu agreeaza gustul semintelor de in, painea cu nuci este un substitut perfect, ele avand un continut ridicat de acizi Omega 3. Unele studii au aratat ca nucile sunt mai eficiente chiar si decat uleiul de masline in mentinerea sanatatii sistemului circulator. De aceea, este bine ca branzeturile grase sa fie acompaniate de paine cu nuci, care contracareaza cresterea colesterolului.

Painea cu cartofi
Desi cartofii au dobandit reputatia de "dusman al regimurilor de slabire”, trebuie stiut ca ei sunt prietenii unui regim alimentar sanatos atunci cand nu sunt prajiti sau nu plutesc in unt si sosuri de branza. O felie de paine cu cartofi contine o cantitate importanta de potasiu si vitamina C si merge perfect cu o ciorba ardeleneasca. Atentie: aceasta trebuie sa contina cartofi proaspeti, nu fulgi de cartofi, care isi pierd o mare parte din nutrienti dupa rehidratare.

Painea cu verdeturi
Painea cu cimbru, oregano, busuioc, salvie sau rozmarin combina proprietatile medicinale ale plantelor cu beneficiile unei faini de calitate. Rozmarinul stimuleaza sistemul imunitar, salvia ajuta la digestia carnurilor grase (painea cu salvie va acompania carnatii sau pateurile de porc), oregano si busu- iocul sunt antioxidante si antibacteriene (o paine care include aceste ingrediente este perfecta pentru un sandvis cu mozzarella si rosii).

Painea cu stafide
O felie de paine integrala cu stafide este incomparabil mai buna decat un baton cu cereale, pentru ca isi trage dulceata din fructe, nu din zahar rafinat. In plus, stafidele contin fenoli, substante cu efect antioxidant, care previn imbatranirea celulelor.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din