O viata mai lunga si mai sanatoasa

O viata mai lunga si mai sanatoasa

Daca prezinti un potential risc de imbolnavire sau suferi deja de o boala cronica, e bine sa stii ca ar trebui sa schimbi ceva in stilul tau de viata.

Artritele

  • Exista peste 200 de forme de artrita – un termen general pentru inflamatia articulatiilor – cele mai frecvente fiind osteoartrita si poliartrita reumatoida. Manifestarile clinice pot fi variabile, de la cele mai blande, aproape insesizabile, pana la cele mai agresive, cu durere permanenta, cu umflarea si anchiloza articulatiei.
  • Desi nu exista un tratament care sa o vindece definitiv, exista suficiente argumente care demonstreaza ca dieta si exercitiile fizice pot contribui la evitarea bolii.

Dieta si stilul de viata

  • Este necesara reducerea drastica a consumului de alimente bogate in zaharuri rafinate si grasimi saturate, precum si cresterea aportului de alimente integrale, legume si fructe.
  • Un efect puternic antiinflamator, care mentine articulatiile "bine unse", poate fi obtinut prin administrarea uleiului de angelica, ciubotica-cucului, limba-mielului sau a uleiurilor de peste si de seminte de in. Inainte de administrarea acestor substante, cere sfatul unui medic specializat in fitoterapie. Se recomanda si consumul periodic al carnii de peste (macrou, hering, sardele).

Exercitiile fizice

De cel putin trei ori pe saptamana, incearca exercitii fizice care sporesc flexibilitatea si forta articulatiilor: yoga, exercitii de intretinere, de mentinere a greutatii corporale, plimbari in pas vioi, inot si dans.

Afectiuni ale intestinului

  • Unul din 10 pacienti acuza simptome legate de intestin. Afectiuni precum constipatia, boala Crohn, diverticulita sau chiar cancerul de colon sunt destul de frecvente, mai ales o data cu inaintarea in varsta.
  • Aceste afectiuni sunt cauzate in principal de o dieta saraca in fibre, dar bogata in proteine de origine animala. Laxativele nu reprezinta o solutie, utilizarea pe termen lung a acestora putand agrava situatia.

Dieta si stilul de viata

  • Digestia este imbunatatita prin consumul de alimente bogate in fibre (painea integrala, orezul, pastele fainoase, fructele si legumele cu tot cu coaja, fasolea, mazarea, lintea) si asigurarea unui aport zilnic de lichide de minimum un litru si jumatate.
  • Consumul de carne rosie (porc, vita, manzat) trebuie redus la maximum doua ori pe saptamana, putand fi inlocuita cu carne de pasare si peste.
  • Consumul de alimente bogate in acid folic (legume cu frunze verzi, paine, cartofi, cereale nedecorticate, fructe, nuci) reduce cu o treime riscul de aparitie a cancerului de colon.

Exercitiile fizice

Exercitiile fizice regulate si diminuarea stresului imbunatatesc metabolismul digestiv.

Cancerul de san si de col uterin

In ciuda progreselor inregistrate in depistarea precoce si a metodelor terapeutice moderne, frecventa acestor cancere ramane ridicata.

Dieta si stilul de viata

  • Pastreaza o greutate corporala rezonabila, mai ales daca ai tendinta de "depunere" in zona stomacului, deoarece acest proces este insotit de eliberarea unor niveluri ridicate de estrogeni nocivi.
  • Aceste cancere pot fi asociate si unei dietei bogate in grasimi. Este indicata o dieta saraca in grasimi si bogata in fibre, ca si evitarea scaderii bruste in greutate si a alimentatiei dezordonate.
  • Trebuie crescut aportul de vitamine antioxidante cum ar fi vitaminele E, C si betacarotenul – continute de legumele cu frunze verzi si de fructele si legumele galbene si portocalii. Pot fi administrate si suplimente cu vitamine antioxidante.
  • Renunta la fumat.
  • Adreseaza-te imediat medicului in cazul depistarii unor umflaturi anormale, dureri, sangerari sau modificari ale tranzitului intestinal.

Diabetul

  • Diabetul cu debut tardiv este destul de frecvent, cu o incidenta mai mare la femei decat la barbati.
  • Aceasta boala cronica constituie a treia cauza majora de deces din cauza complicatiilor cardiace si a accidentelor vasculare cerebrale.

Dieta si stilul de viata

  • Diabetul de tip II (cu debut tardiv) este asociat cu obezitatea; ca atare, se recomanda dieta saraca in grasimi si dulciuri si bogata in fibre.
  • Atentie la urmatoarele simptome: setea excesiva, oboseala, cistita sau aftele persistente, ca si nevoia de a urina des. In toate aceste cazuri, adreseaza-te medicului.

Exercitiile fizice

  • Ajuta la mentinerea unui nivel normal al glucozei in sange.

Bolile de inima

  • Acestea reprezinta cauza unei treimi din decesele inregistrate in Occident si cauza principala de deces in randul femeilor din Romania.
  • Majoritatea problemelor sunt cauzate de afectiuni care pot fi prevenite, precum bolile coronariene si hipertensiunea arteriala.

Dieta si stilul de viata

  • Fumatul este principala cauza la femeile sub 50 de ani. Renunta!
  • Stresul contribuie la declansarea bolilor de inima si a hipertensiunii arteriale.
  • Limiteaza-te la un aport scazut de grasimi. Nu depasi 60 g de lipide zilnic, preferand grasimile vegetale in locul celor animale.
  • Consuma mai mult ulei de peste.
  • Mananca multe fructe si legume proaspete. Daca mananci zilnic trei portii de alimente bogate in vitamine antioxidante, riscul de boala poate fi redus cu pana la 33%.
  • Evita sarea si alimentele ultra rafinate.
  • Alcoolul poate avea un efect benefic, dar consumat cu moderatie! Unul sau doua pahare de vin rosu pe zi pot reduce cu pana la 45% riscul accidentelor coronariene.
  • Cercetarile arata ca si o aspirina luata zilnic ajuta la scaderea riscului de accident cardiac.

Exercitiile fizice

Sunt recomandate exercitiile aerobice, mersul pe jos in pas alert, inotul, mersul pe bicicleta – cate 30 de minute, de cel putin trei ori pe saptamana.

Osteoporoza

Una din trei femei va face osteoporoza la menopauza. Cifrele sunt in crestere, mai ales in randul femeilor care au incercat sa se pastreze suple prin infometare, in adolescenta si in jurul varstei de 20 de ani, scazand astfel aportul de calciu.

Dieta si stilul de viata

  • Nu exagera in privinta curelor de slabire. La varsta adulta, o masa musculara corespunzatoare si o cantitate mica de grasime acumulata pot mentine oasele puternice si niveluri ridicate de estrogeni protectori.
  • Consuma suficient calciu – laptele degresat si branzeturile cu continut redus de grasimi reprezinta sursele cele mai indicate.
  • Daca ai o alimentatie preponderent vegetariana, suplimentele de calciu sunt absolut necesare.
  • Vitamina K (continuta in legumele cu frunze verzi) si vitamina D (din unt, lapte, oua, peste) ajuta la asimilarea calciului.
  • La menopauza, opteaza pentru terapia hormonala de substitutie, care inlocuieste nivelurile hormonale scazute si scade riscul de aparitie a fracturilor.

Exercitiile fizice

  • Se recomanda efectuarea unor treburi casnice usoare, mersul in pas alert si chiar caratul unor bagaje mai usoare.

Controale medicale periodice

Iata simptomele care trebuie sa-ti atraga atentia, precum si ce tipuri de analize sunt indicate.

Tip de analiza:

  1. TENSIUNE ARTERIALA – O data la doi ani; mai frecvent daca esti supraponderala, iei pilule anticonceptionale, fumezi, esti diabetica sau ai antecedente familiale de hipertensiune arteriala sau afectiuni cardiace.
  2. COLESTEROL – Efectueaza o analiza de rutina a grasimilor din sange o data la cinci ani, sau mai frecvent daca ai antecedente familiale de boli cardiace, hipertensiune arteriala, diabet sau obezitate.
  3. COPROCULTURA – Anual, daca exista antecedente familiale de cancer de colon, mai ales daca ai peste 50 de ani. Daca apar modificari alarmante ale tranzitului intestinal, sangerari severe, constipatii prelungite sau diaree.
  4. TEST PAPANICOLAU – La doi-trei ani. Rezultatele se dau dupa o luna.
  5. MAMOGRAFIE – Anual, dupa varsta de 50 de ani. Daca ai antecedente familiale de cancer la san, cere medicului sa-ti faca trimitere pentru mamografie si inainte de 50 de ani.
  6. DENSITOMETRIE OSOASA – La 30 de ani (pentru inregistrarea nivelului maxim de masa osoasa), la menopauza si cativa ani mai tarziu, pentru calculul ratei de demineralizare osoasa.
  7. ANALIZA SANGELUI (HEMOGRAMA) – Daca exista antecedente familiale de diabet, este indicata testarea nivelului glicemiei la fiecare trei ani, in special daca prezinti simptome specifice (vezi "diabetul").

Supravegheaza-ti greutatea corporala

Pentru a fi activa si sanatoasa, este important sa-ti mentii o greutate corporala optima. Aplica formula de mai jos, pentru a calcula greutatea optima corespunzatoare inaltimii tale.
Greutatea (kg) / inaltimea x inaltimea (in metri)

De exemplu, unei persoane cu inaltimea de 1,62 m si greutatea de 61 kg ii corespunde o valoare de 23,3.

  • Sub 20 – subponderal
  • Intre 20 si 25 – greutatea optima pentru inaltimea ta
  • Intre 25 si 30 – usor supraponderal
  • Peste 30 – supraponderal (obez)

Antecedente familiale

  • Afectiuni precum cancerul de san si bolile de inima sunt recunoscute ca transmitandu-se la membrii aceleiasi familii.
  • Astfel devine importanta cunoasterea antecedentelor medicale familiale de-a lungul ultimelor generatii.
  • Aceste informatii sunt necesare pentru a adopta un stil de viata care sa te ajute in evitarea sau diminuarea factorilor de risc.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Publicitate
Libertatea
Retete
Baby
ELLE
VIVA!
Shtiu.ro
Diva Hair
Huff
Sfatul parintilor
TV Mania
Mai multe din Sport si sanatate