Nu suporți să fii criticat? Iei foc dacă ți se face observație? Un feedback negativ te distruge?

Nu suporți să fii criticat? Iei foc dacă ți se face observație? Un feedback negativ te distruge?

Avem nevoie să ne simțim siguri pe noi fără să fim agresivi pentru a fi împliniți în relație cu ceilalți. Acest lucru este valabil atât pentru relațiile personale cât și pentru cele profesionale.

Când relația în care ești te bucură și te împlinește, nivelul hormonilor fericirii este ridicat. Noi, oamenii, asociem acest aspect cu ideea de echilibru interior și cu o viață de calitate. Este vorba despre o stare de sănătate susținută de productivitatea hormonală a organismului care aduce indicatorii metabolici pe un platou de funcționare bună. Altfel spus, când serotonina este prezentă în organism la cote ridicate, viața pare numai curcubee și îmbrățișări.
Dar ce facem când primim un feedback negativ și emoțiile ne copleșesc? Reacția noastră depinde de reziliența eului, cu alte cuvinte, depinde de cât suntem de stăpâni pe sine.
Ne întrebăm adesea ce este potrivit să răspundem când primim o critică, sau un reproș? Ei bine, fiecare reacționează diferit, în funcție de propria personalitate.
Personalitatea histrionică este cel mai adesea surprinsă spunând „da, așa este' sau „da, așa voi face', sau „da, așa sunt' deși în interior se zvârcolește întrebându-se cum să iasă dintr-o astfel de situație extrem de copleșitoare. Dacă suntem histrioni ne ajută să spunem „mă voi gândi serios la ceea ce îmi spui și voi reveni cu un răspuns bun pentru ambele părți'
Personalitatea obsesională sau „computer style' cum mai este numită, pe cât de bine vede detaliile pe care celelalte tipuri de personalitate nu le văd atât de clar conturate, pe atât de evitantă este în a trece la fapte. Ne ajută să facem brainstorming pentru a explora modalitățile prin care situația se poate rezolva păstrând relația la polul pozitiv.
Când tipul de personalitate paranoică primește un feedback negativ cel mai sănătos este să împărtășească, unei terțe persoane în care are încredere, exact cum vede situația. În acest mod va reuși să relativizeze toata opresiunea conspirațională care o copleșește și să ia deciziile cele mai bune. Este nevoie de exercițiu sistematic pentru un bun management al furiei în cazul acestui tip de personalitate. Din păcate principalul beneficiar al acestui mod de comportament impregnat de furie este chiar propria persoană.
Personalitatea de tip depresiv va suporta cel mai greu un feedback negativ pentru că, pe cât de încremenită și tristă se simte, pe atât de dificil îi va fi să găsească o modalitate de a rezolva situația benefic pentru ambele părți implicate. Este nevoie să-și dea voie să încerce să iasă din carapace.
Tipologia de personalitate anxioasă se va simți bulversată și redusă la un atom atunci când altcineva o va critica. Benefic este să învețe exerciții de relaxare și optimizare a stărilor interioare, pentru a obține un tip de echilibru interior pe fondul căruia să genereze strategiile de rezolvare. Datorită capacității sale de a presimți pericolul, acest tip de personalitate este cel care estimează cel mai bine posibilele pierderi. În concluzie, are capacitatea de a genera cele mai bune strategii.
Personalitatea narcisică este cea care va fi cea mai rănită de posibilele critici primite. Pentru a putea merge mai departe în relație are nevoie să vadă partea plină, cu valori personale, a paharului. Valorizându-se pe sine și acceptând critica pe post de provocare de creștere personală va reuși să aibă cel mai mare succes.
În cazul tipului de personalitate borderline, criticul va fi nimicit înainte să își dea seama că a lezat persoana borderline. L-aș sfătui să poarte o armură solidă pentru că mai devreme sau mai târziu va plăti nesăbuința de a fi adus un feedback negativ personalității borderline. Dacă ai acest tip de personalitate să știi că toți oamenii își doresc să relaționeze cu tine într-o manieră pozitivă. Nu e nevoie să iei criticile atât de personal. Umanitatea învață printr-un mecanism foarte simplu care se traduce așa: încercare și eroare.
Învățăm din criticile aduse de ceilalți și în felul acesta ne îmbunătățim mecanismele de coping.
Concluzia generală este că avem nevoie să vorbim cu o terță persoană despre conflictele interioare, pentru a le putea relativiza. Auzindu-ne vorbind vom reuși să cântărim situația și să ne desensibilizăm de ea tot repetând ceea ce am pățit. În final, vom intui soluțiile optime. Cel mai important aspect este să reușim să ne păstrăm relațiile interumane pozitive și să creștem la nivel personal.
Împreună devenim mai buni oglindindu-ne defectele și calitățile.
– *Karina Nagy este psiholog și lector la Fundația Calea Victoriei unde susține cursul „Tipurile de personalitate şi comunicarea eficientă.

Foto: 123rf

Citeste și:

Cum îți elimini rivala în dragoste. Trucuri și secrete pe care nu ți le spune nimeni

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Publicitate
Diva Hair
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Relatii