In forma… si la 40ºC!

In forma… si la 40ºC!

Chiar si in vacanta, cand nu ai alta preocupare decat sa te relaxezi si sa-ti petreci timpul cat mai placut, ar fi bine sa nu uiti de sanatatea ta.

Ce mananci in concediu Ai din ce alege, mai ales ca in acest anotimp oferta de legume si fructe este foarte bogata.

Asadar, indiferent ca iti petreci vacanta la mare sau la munte, ca mananci la restaurant sau din proviziile proprii, nu uita de aceste alimente sanatoase, care te mentin in forma si te ajuta sa scapi de stresul si tensiunea acumulate.

Incearca sa incluzi in meniul tau zilnic cat mai multe legume si fructe, care sunt usor asimilabile si au un continut bogat in apa, vitamine si minerale, substante antioxidante, fibre alimentare.

Un mic dejun sanatos si energizant trebuie sa cuprinda un produs lactat (lapte, branza sau iaurt), un aliment bogat in proteine (ou, sunca sau jambon), paine sau cereale si un fruct proaspat (poti opta pentru: piersica, banana, struguri, mar etc.) ori un suc natural de fructe.

Pentru gustarea de la ora 10:00, cea mai potrivita alegere sunt fructele proaspete. Te duci la plaja sau in calatorie? Spala-le bine, pune-le intr-o punga si ia-le cu tine!

Evident ca nu este cazul sa te indopi numai cu verdeturi. Daca iti place carnea, nu trebuie sa renunti la ea, dar o poti evita pe cea grasa. Alege pestele, puiul fara piele si carnea de vita.

Salatele de fructe pot fi un desert delicios si… prietenos cu sistemul tau digestiv, deoarece sunt surse pretioase de fibre alimentare, care previn constipatia si accelereaza tranzitul intestinal. In plus, contin multa apa, ceea ce inseamna ca esti mai putin expusa riscului de a te deshidrata. Iar cand ai pofta de ceva „dulce si interzis“, alege mai degraba inghetata decat o prajitura „ticsita“ de calorii.

Evita pe cat posibil preparatele de tip fast-food: sunt o combinatie daunatoare de grasimi si calorii si, cu siguranta, iti pasa de silueta ta. Daca, totusi, te tenteaza un asemenea restaurant, incearca sa comanzi ceva mai putin caloric: un sendvis cu carne de vita sau de pui la gratar, fara maioneza si branza.

Nu uita sa ai mereu la tine o sticla cu apa. Ai nevoie de cel putin 1,5-2 litri de lichide pe zi. In cazul in care nu consumi cantitatea necesara de lichide, risti sa te deshidratezi sau sa faci insolatie.

O problema neplacuta: picioare umflate si „grele“
Desi nu este o afectiune pentru care chemi salvarea, insuficienta venoasa creeaza un mare disconfort: furnicaturi, crampe musculare, durere, edeme, senzatia de picioare „grele“. Se estimeaza ca una din trei femei sufera vara de problema „picioarelor umflate si grele“. Daca insuficienta venoasa apare inca din adolescenta, problema va evolua odata cu varsta.

La aparitia afectiunii contribuie: statul in picioare mult timp, expunerea la soare, caldura, excesul de greutate, unele tratamente hormonale care accelereaza degradarea peretelui venos, provocand varice. Cum poti preveni boala si ameliora simptomele? Se impune, in primul rand, o modificare a stilului de viata.

  • Fa cat mai multa miscare pentru imbunatatirea circulatiei sanguine. Acum, in timpul concediului, profita din plin de timpul liber si dedica-te activitatilor sportive: inoata, plimba-te mult, mergi cu bicicleta. Evita activitatile fizice care presupun sarituri sau un impact violent cu solul, pentru ca acestea pot provoca micro-traumatisme la nivelul vaselor de sange.
     
  • Evita sandalele cu toc foarte inalt, precum si incaltamintea prea stransa pe picior.
     
  • Nu sta prea mult timp la soare si evita sa mergi la sauna.
  • Redu cantitatea de sare din alimentatie si limiteaza drastic consumul de alcool.
     
  • Ori de cate ori iti simti picioarele obosite, odihneste-te stand cu ele mai ridicate decat restul corpului. Noaptea, pune-ti sub picioare o perna.
     
  • Seara, inainte de culcare, tine-ti picioarele in apa rece, maseaza-ti bland gambele si fa cateva miscari de pedalare in aer.

Fereste-ti alunitele de soare!
Evita sa-ti etalezi alunele la soare pe tot parcursul anului, dar mai ales pe timpul verii, cand pielea este expusa actiunii directe a razelor solare. Iar daca ai parul si ochii deschisi la culoare, e bine sa fii si mai atenta, pentru ca pielea ta este mult mai sensibila si se arde mai usor la soare.

Arsurile solare favorizeaza imbatranirea prematura a pielii si, in timp, pot conduce la aparitia cancerului de piele.
Cea mai eficienta protectie este cea mecanica: palarie, imbracaminte subtire care acopera in totalitate zonele cu alunite (tricou sau bluzita cu maneca lunga, pantaloni sau fusta lunga). La plaja, foloseste o lotiune fotoprotectoare, cu un indice de protectie de cel putin 30. Reaplic-o la fiecare doua ore si dupa fiecare imbaiere.

Adreseaza-te neaparat medicului dermatolog daca observi vreo schimbare la alunite: cresc brusc, isi schimba culoarea sau in jurul lor apare o zona rosietica. De asemenea, daca alunitele sunt lovite sau rupte si sangereaza, trebuie sa te prezinti imediat la medic, urmand ca in cel mult 10-12 zile acestea sa fie extrase chirurgical.

Un alt semnal de alarma, mai ales la persoanele adulte, este aparitia din senin a unei alunite sau a oricarei pete de culoare bruna, cenusie sau neagra.

Cu ochelari de soare sau fara?
Ochelarii de soare nu sunt un moft. In doza mare, razele solare pot fi la fel de daunatoare pentru ochi ca si pentru piele. Ochelarii de soare cu lentile care retin ultravioletele protejeaza ochii de efectele nocive ale acestora. Ca sa fii sigura ca ochelarii sunt de calitate, cumpara-i de la magazinele specializate sau de la centrele de optica avizate de Ministerul Sanatatii Publice.

Cand este recomandabil sa porti ochelari de soare? Daca lumina puternica de afara te deranjeaza. Ochilor le place lumina, dar daca este prea intensa, ne face sa strangem pleoapele (gesturi care, repetate, duc la aparitia ridurilor din jurul ochilor), iar pleoapa apasa pe globul ocular.

Medicii oftamologi ne sfatuiesc sa nu privim direct la soare. Pentru a intelege mai bine de ce, fa o comparatie intre blitz si soare. Dupa ce privesti flash-ul unui blitz ti se intuneca vederea cateva fractiuni de secunda (la unele persoane timpul de revenire a vederii este mai mare). Imagineaza-ti cat de neplacuta ar fi senzatia si c]t ar avea ochiul de suferit daca ai privi acea lumina puternica mai mult timp.

Nu uita! Expunand ochiul la razele solare apar arsuri ale pleoapelor si tegumentelor fetei (nas, obraji), se inroseste conjunctiva si pot aparea chiar dezepitelizari ale corneei. Simptomele (senzatie puternica de corp strain in ochi, lacrimare intensa, durere) sunt reversibile. Mai grave sunt leziunile degenerative produse pe retina, care in unele cazuri sunt netratabile, ducand pana la pierderea partiala sau totala a vederii. Nu permite nici copilului sa se antreneze in intreceri de genul „Cine se uita mai mult la soare?“.

De asemenea, ochelarii de soare sunt un „must-have“ pentru persoanele care au miopie si care prezinta o fotosensibilitate mai mult sau mai putin accentuata. Acestora le sunt recomandate lentilele heliomate (care se inchid la culoare in functie de intensitatea luminii) sau cele cu umbral (ochelari de soare cu dioptrii, de culoare maro, gri, verde).

La piscina, ai grija de picioare!
„Piciorul de atlet“ este o micoza localizata la nivelul piciorului, care ataca talpa, zonele dintre degete, uneori chiar si unghiile. Infectia poate fi luata de la piscina, de la sala de forta, din vestiar sau dus, dar si din cabinetele cosmetice, prin intermediul instrumentelor nesterilizate.

Evita saloanele in care starea de igiena iti trezeste indoiala. Daca observi ca pielea dintre degetele de la picioare crapa si se exfoliaza, ca zona este dureroasa, rosie, iti da mancarimi si arsuri, consulta neaparat medicul dermatolog. Nu incerca sa te tratezi singura, pentru ca risti sa agravezi problema.

Cum poti preveni infectia?

  • Pune-ti sosete de bumbac, mai ales la incaltamintea sport, pentru ca transpiratia sa fie rapid absobita.
     
  • Ori de cate ori folosesti dusul public (la vestiar, strand, piscina), poarta papuci de plaja si, imediat dupa dus, sterge-ti bine picioarele cu un prosop uscat, inclusiv in spatiile dintre degete.
     
  • Evita bazinasele cu apa de langa intrarea in piscina. Este drept, ele au scopul de a dezinfecta picioarele inainte de baie, dar in multe locuri sunt un adevarat focar de infectie.
     
  • Pe timpul verii opteaza pentru sandale sau papuci din piele, care permit piciorului sa se aeriseasca.
     
  • Nu imprumuta niciodata incaltamintea, nici macar pentru o perioada scurta.
     

Text: Adela Constantinescu; Foto: Dreamstime.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate