Fata umana a lumii afacerilor

Fata umana a lumii afacerilor
Uncategorized

Ce este responsabilitatea sociala corporatista? E un termen nou, o idee sau o misiune? Despre ceea ce putem face pentru ceilalti si implicarea in schimbarea comunitatii vorbesc trei femei puternice ale lumii de azi.

CSR schimba vietile oamenilor
Ce se poate spune insa despre femeia manager, cea care se ocupa de coordonarea unui departament CSR sau care are initiative de tipul responsabilizarii sociale? Luminita Oprea are un raspuns transant: "Implicare totala. Nu poti face asta cu jumatati de masura. E un domeniu unde trebuie sa ai o mare aplecare spre oameni si sa vrei sa ajuti, fiindca deciziile pe care le ia o femeie coordonatoare de CSR schimba cu adevarat viata oamenilor catre care sunt directionate. Acesta este cazul companiilor si oamenilor din media, precum si al celebritatilor, caci acolo impactul este mult mai profund".
In acest fel, sunt de parere personalitatile prezente la conferinta, implicarea iti va aduce bucuria lucrului implinit. Te va bucura fiecare mica reusita si aceasta satisfactie va fi motorul care te va face sa mergi mai departe, in ciuda obstacolelor care apar. Nevoia implinirii personale, dorinta de a face ceva care sa dureze, vointa de a reusi in ceea ce faci. Aceste trei substantive – nevoia, dorinta, vointa – cred ca reprezinta combustibilul care te face sa ‘arzi’. Trebuie sa ai si experienta, cea care se castiga cu timpul, dar atitudinea face diferenta", a adaugat Luminita Oprea, care este si autoarea primei carti despre CSR din Romania.

Desfasurata in luna octombrie la Bucuresti, a doua editie a Conferintei Internationale despre Responsabilitatea Sociala Corporatista, CSR ’07, a adus multe clarificari, atat pentru publicul larg, pentru noi, cei necunoscatori sau interesati de fenomen, cat si pentru managerii multor companii importante, jucatori puternici si seriosi in lumea dura a afacerilor.

Responsabilitatea sociala corporatista (CSR) sau "afacerile cu fata umana", dupa cum le-a caracterizat foarte plastic una dintre participante, Marie-Rose Mociornita, au un viitor in Romania. Aceasta a fost una dintre concluziile conferintei care a beneficiat de prezenta a 42 de vorbitori.

Dar ce inseamna, de fapt, responsabilitatea sociala corporatista? Un raspuns simplist ar fi: "Inseamna implicarea in viata comunitatii. Cu alte cuvinte, cum si cat ajuti oamenii si comunitatea din locul unde iti desfasori activitatea". Insa aici functioneaza cumva "regula propriului camin". Nu te poti multumi sau nu ajunge sa faci doar curatenie sau sa speli rufele. E nevoie si de aprovizionare, si de ajutor dat bunicilor, si de gatit, si de facut temele cu cel mic… Deci raspunsul de mai sus ar fi incomplet, fiindca pentru o companie sau o corporatie, mica sau mare, CSR ar trebui sa reprezinte si grija pentru mediu, ori pentru conditii de munca civilizate, apoi relatia cu angajatii, facilitatile oferite lor si ajutorul pentru pregatirea profesionala sau masurile privind sanatatea si securitatea in munca. Apoi, este absolut necesara corectitudinea in relatia cu partenerii de afaceri, grija cu care iti alegi clientii si furnizorii, transparenta activitatilor companiei fata de angajati, clienti, comunitate si administratie…

La finalul conferintei a avut loc cea mai "disputata" si interesanta sesiune, "Media, un motor al CSR – puterea celebritatilor", in cadrul careia o serie de nume cunoscute ale vietii publice romanesti si-au spus parerea si au aratat ce poate face media, dar si o persoana publica, o celebritate, pentru a constientiza conceptul de responsabilitate sociala a companiilor in randul publicului larg.

Luminita Oprea, Holcim, initiatoarea conferintei
"Anul acesta, CSR ’07 a oferit sesiuni dedicate persoanelor care lucreaza in marketing, comunicare, resurse umane, celor care se ocupa de mediu si de sanatatea si siguranta in munca si, bineinteles, au fost si conferinte care au atins intreg publicul-tinta prezent la conferinta. Trebuie discutat despre utilitatea CSR-ului din unghiuri variate, pentru a i se intelege potentialul pe care il reprezinta atunci cand este folosit intern si extern, ca parte a strategiei de afaceri. CSR ’07 a oferit o ‘trusa de scule’ necesara profesionistilor in domeniu".

Spune direct, fara menajamente, ca responsabilitatea sociala corporatista nu este doar o casuta de bifat intr-un chestionar ori un exercitiu de imagine a companiei. Conceptul CSR e strans legat de progresul in societate, de tendinte, dar si de nevoile de grup sau cele individuale. Toate actiunile de responsabilitate sociala ale unei companii, gandite pe termen lung, pot aduce avantaje in competitia interbranduri, pot fi una din modalitatile cele mai viabile de pastrare a angajatilor, conduc la loializarea clientilor, la fidelizarea acestora si, mai spune directoarea de comunicare a companiei Holcim, "nu trebuie sa uitam un aspect important: ele pot economisi bani".

Marie-Rose Mociornita, lider de opinie
"De ce ar dori o companie sau una dintre personalitatile publice sa faca cunoscute actiunile sale in slujba comunitatii? Care ar fi beneficiile? Pentru ca a face bine este mai intotdeauna mai eficient decat sa manipulezi ori sa corectezi prin pedeapsa. Si apoi, sa nu uitam ca ideile, initiativa si compasiunea sunt cheile care pot porni motorul responsabilitatii sociale. Daca nu ne place care este starea de fapt in lumea in care traim, acum avem puterea si capacitatea sa facem o lume noua. Responsabilitatea sociala corporatista ar trebui sa devina o componenta normala in viata economica si sociala din Romania, ca in toate democratiile functionale. Corporatiile au responsabilitatea de a interactiona pozitiv cu clientii lor, cu mediul inconjurator si cu angajatii lor".

Leslie Hawke, presedinte Fundatia Ovidiu Rom
"Daca este sa vorbesc despre CSR din punctul de vedere al cuiva, al unei organizatii cum este ‘Ovidiu Rom’, care are o experienta fructuoasa si rezultate pe campanii sociale de rasunet in Romania, ar trebui sa spun ca responsabilitatea sociala nu trebuie facuta numai pentru PR, pentru a-ti crea imagine. Nu trebuie ca o companie oarecare sa caute acoperire media pentru initiativele ei. Acoperirea media va veni ca un rezultat firesc atunci cand strategia de CSR este una puternica, directa, pe termen lung, si mai ales cand tine seama de problemele reale ale comunitatii asupra careia s-a concentrat. Daca alegi sa faci CSR doar pentru PR, atunci risti sa rulezi doar programe sociale particulare, individualizate, care vor avea, desigur, efect, dar unul pe termen scurt. Or acesta, daca nu are sa urmeze o strategie cu ‘bataie lunga’, isi va diminua forta in timp, iar impactul in randul paturii sociale defavorizate va fi mult mai mic. In Romania este inca mult de facut in privinta activitatilor de responsabilitate sociala, de egalitate in societate, de respect pentru minoritati sau de promovare a principiilor ecologice. Insa, iata, primii pasi sunt facuti."

Foto: Razvan Voiculescu, pentru campania de prevenire a cancerului de col uterin realizata de GlaxoSmithKline

Cristina Simion, director general Edipresse AS Romania:
"Exista o diferenta, deseori serioasa, intre ceea ce fac mare parte dintre companiile si celebritatile din Romania in cadrul implicarii sociale si ceea ce ar putea cu adevarat sa faca. Celebritatile isi asociaza imaginea sau prezenta cu o campanie sociala cu impact mediatic cat mai mare, dar cu conditia de a nu depune nici un efort. In loc de aceasta, ele pot avea propriile initiative, folosindu-se de abilitatile si cunostintele lor si pot impinge lucrurile inainte, pot folosi rolul pe care il au, cel de modele pentru public, implicandu-se in campanii CSR pe termen lung, bazate pe imaginea lor, insa alocand unei cauze sociale timpul, banii, efortul, daruirea si pasiunea lor, si nu ramanand doar in rolul de ‘poster’ asociat unei initiative a altei organizatii. Astfel ca lasati-ma sa ma intreb: nu cumva vorbim prea mult despre imagine si facem prea putin?"

Text: Adrian Ciltan; foto: arhiva Edipresse, Millenium Communications

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din