Curățarea filtrului de particule: costuri, proceduri și frecvența recomandată

Filtrul de particule DPF este esențial pentru funcționarea optimă a motoarelor diesel și are un rol foarte important în reducerea emisiilor poluante, captând particulele dăunătoare înainte ca acestea să fie eliberate în atmosferă. Cu toate acestea, filtrul DPF este supus unei uzuri constante, iar reziduurile acumulate îi pot afecta performanța. 

Curățarea acestuia este o procedură importantă pentru prelungirea duratei de viață a filtrului și asigurarea unui consum eficient de combustibil. Neefectuarea la timp a întreținerii poate duce la costuri de reparație ridicate și chiar la înlocuirea filtrului, o operațiune costisitoare.

Rolul filtrului DPF și importanța curățării acestuia

Filtrul DPF, sau filtrul de particule diesel, este un component destinat să capteze și să rețină particulele de funingine din gazele de eșapament ale vehiculelor diesel. Acest proces ajută la reducerea poluării aerului și contribuie la conformarea mașinii cu normele europene de emisii. 

Pe măsură ce vehiculul este utilizat, filtrul DPF se umple treptat cu aceste particule, necesitând curățare pentru a evita blocajele care pot duce la probleme mecanice și creșterea consumului de combustibil.

Curățarea filtrului DPF previne acumularea excesivă de funingine și alte impurități, permițând motorului să funcționeze eficient. O întreținere regulată poate contribui semnificativ la performanța motorului și la economia de combustibil. 

Dacă filtrul DPF nu este curățat la intervale regulate, acesta poate ajunge la un grad de înfundare ce necesită înlocuirea totală, costurile unei astfel de intervenții fiind considerabil mai ridicate decât întreținerea periodică.

Metode de curățare a filtrului DPF

Există mai multe metode utilizate pentru curățarea filtrului DPF, fiecare având avantajele și dezavantajele sale în funcție de gradul de înfundare și specificațiile tehnice ale vehiculului.

  • Regenerarea activă și pasivă 

În majoritatea autoturismelor moderne, regenerarea activă și pasivă este un proces automatizat, în care motorul arde funinginea acumulată în DPF. Regenerarea pasivă are loc atunci când vehiculul este condus la viteze mari pentru o perioadă îndelungată, ceea ce permite ca temperatura gazelor de eșapament să fie suficient de ridicată pentru a arde particulele. 

Regenerarea activă, pe de altă parte, este inițiată de ECU (unitatea de control electronic) atunci când filtrul este aproape plin. În cazul în care acest proces nu are loc suficient de frecvent, este necesară o curățare manuală.

  • Curățarea chimică

Această metodă presupune utilizarea unor soluții chimice speciale care sunt injectate în DPF pentru a dizolva funinginea și alte depuneri. Soluțiile chimice acționează rapid și sunt eficiente în cazuri moderate de înfundare. 

Curățarea chimică este o opțiune accesibilă, dar nu se recomandă în cazul în care filtrul este foarte înfundat, deoarece aceasta poate deteriora componentele filtrului.

  • Curățarea cu ultrasunete

Aceasta este una dintre metodele cele mai eficiente pentru curățarea filtrelor DPF extrem de înfundate. Curățarea cu ultrasunete utilizează unde sonore de înaltă frecvență pentru a îndepărta particulele de funingine. Este o metodă non-invazivă și extrem de eficientă, însă costul acesteia poate fi mai ridicat comparativ cu metodele chimice sau regenerarea activă.

  • Curățarea cu presiune de aer sau apă

În cazurile grave, când alte metode nu dau rezultate, se poate opta pentru curățarea cu presiune de aer sau apă, ceea ce implică aplicarea unui jet puternic pentru a elimina funinginea. Deși această metodă este foarte eficientă, trebuie realizată de către profesioniști pentru a evita deteriorarea structurii filtrului.

Costurile asociate curățării filtrului DPF

Dacă ești din zona capitalei României, costurile serviciilor de curatare filtru de particule in Bucuresti, pot varia semnificativ în funcție de metoda aleasă și de nivelul de blocaj al filtrului. De exemplu:

  • Regenerarea activă sau pasivă

În cazul autoturismelor moderne, acest proces este inclus în programul de întreținere și nu necesită costuri suplimentare, însă poate necesita o deplasare la un service specializat precum Turbo Doctor pentru un ciclu de regenerare forțată.

  • Curățarea chimică

Prețurile pentru curățarea chimică variază între 300 și 700 de lei, în funcție de tipul de soluții utilizate și de gradul de înfundare al filtrului.

  • Curățarea cu ultrasunete

Aceasta este una dintre metodele mai scumpe, prețurile pornind de la 800 de lei și putând ajunge până la 1500 de lei, dar este una dintre cele mai eficiente pentru filtrele foarte înfundate.

  • Curățarea cu presiune

Pentru curățarea cu presiune, prețurile sunt variabile, între 500 și 1000 de lei, și este adesea recomandată doar pentru filtrele extrem de înfundate care nu pot fi curățate eficient prin alte metode.

Cât de des trebuie să mergi la Turbo Doctor pentru curățarea filtrului DPF?

Frecvența cu care filtrul DPF necesită curățare depinde de mai mulți factori, precum tipul de vehicul, condițiile de conducere și tipul de motor. Specialiștii Turbo Doctor recomandă ca filtrul DPF să fie verificat și curățat o dată la fiecare 20.000 – 30.000 de kilometri pentru autoturismele utilizate preponderent în oraș, unde acumularea de funingine este mai rapidă. În cazul vehiculelor care circulă frecvent pe autostradă sau pe drumuri lungi, unde regenerarea pasivă are loc mai des, intervalul poate fi extins.

Este important să se respecte recomandările producătorului și să se efectueze revizii periodice la service-urile autorizate pentru a preveni blocarea filtrului și eventualele reparații costisitoare.

Curățarea filtrului DPF este esențială pentru menținerea performanței motorului și reducerea emisiilor poluante. Alegerea metodei potrivite de curățare și respectarea frecvenței de întreținere recomandate contribuie la prelungirea duratei de viață a filtrului și la evitarea costurilor ridicate asociate cu reparațiile. 

Pe măsură ce conștientizarea asupra impactului poluării crește, o întreținere corectă a filtrului DPF nu doar că ajută la protejarea mediului, dar și la asigurarea unei performanțe optime a vehiculului pe termen lung.

Recomandari
Publicitate
Libertatea
VIVA!
Unica.ro
Retete
Baby
ELLE
CSID
Ego.ro
Descopera.ro
Diva Hair
TV Mania
Trending news
Mai multe din Advertorial