Cumperi mancare sanatoasa?

Cumperi mancare sanatoasa?
Uncategorized

Stim ca nu trebuie sa mancam gras ori sarat, dar oare e de-ajuns pentru sanatatea noastra? Lista de cumparaturi spune ca nu.

Am intrebat doua cititoare ce produse alimentare cumpara in mod regulat pentru familie. In functie de raspunsurile lor, specialistii in nutritie au facut recomandari simple si practice despre cum sa transforme obiceiurile nesanatoase intr-unele sanatoase!

Mihaela Valcu, 31 de ani, administrator IT la o firma din Bucuresti, este divortata si are doi copii: Diana (9 ani) si Mihai (3 ani). Mihaela isi face cumparaturile la un supermarket o data pe luna si cumpara alimentele necesare zilnic, precum painea si laptele, in functie de necesitati.
"Ca mama singura, pur si simplu nu dispun de timpul si energia necesare sa-mi conving copiii sa manance sanatos!"

Ce mananca acum:
Mic dejun: Fulgi de cereale si paine integrala prajita cu unt

Pranz: Copiii mananca la scoala, iar mama mananca sandvisuri sau un cartof copt, cu branza si fasole.

Cina: Orez cu legume, paste, cartofi sau taietei cu pui prajit sau ton la conserva si legume congelate.

Gustari: "Extrem de putine fructe – ca gustari, mancam stafide, biscuiti, prajituri si chipsuri." Copiii consuma lapte integral, iaurturi cu fructe si branza cu smantana.

Bauturi: Suc de fructe sau apa, un litru de cola pe zi, plus ceaiuri de plante si fructe, pentru mama.

La iesirile in oras: "De obicei, imi iau o shaorma, iar copiii mananca la fast food."

Testul realitatii pentru lista de cumparaturi a Mihaelei
– Legumele congelate sunt binevenite – in masura in care sunt diversificate si nu sunt fierte in exces.
– Apa si ceaiurile de plante sunt cele mai bune bauturi posibile.
– Regimul alimentar al familiei se bazeaza pe prea multe semipreparate.
– Biscuitii, prajiturile si chipsurile nu contin substante nutritive si cu siguranta nu contribuie la imbunatatirea performantelor la scoala sau la serviciu.
– Inlocuieste zaharul cu miere sau indulcitori pe baza de xylitol.

5 moduri de a consuma mai multe fructe si legume
– Incearca diverse legume congelate si cumpara zilnic mici cantitati de legume proaspete atunci cand iei laptele si painea. Porumbul la conserva sau fiert e preferatul copiilor.
– Soteurile pot inlocui – pentru mai multa variatie – mancarea favorita a familiei, facuta din pui cu garnitura de orez, taietei sau paste.
In loc de prajituri cu ciocolata, alege pentru ei tarte de fructe.

– Copiilor le place sa manance ceea ce gatesc ei insisi, asa ca lasa-i sa te ajute. Chiar si Mihai poate sa te ajute la taierea ardeilor rosii si a ciupercilor, cu ajutorul unui cutit neascutit, ca sa nu se raneasca.
– Incearca sa-i atragi pe copii cu chebap de fructe: bucati decojite, mar, capsune si banane infipte in tepuse (de frigarui); incearca chiar si mango si ananas.
Sau aranjeaza fructele astfel incat sa formeze… o gura zambitoare.

– Incearca bauturile cremoase gen milk- shake: pur si simplu amesteca lapte si fructe de padure congelate, iar apoi adauga banane – sunt absolut delicioase!

Am scapat de cateva obiceiuri proaste!
"Aceste idei au fost semnalul de alarma de care aveam nevoie", spune Mihaela. "Am fost socata de efectul colei asupra corpului meu si nu m-am mai atins de ea de patru zile – dar nu-mi este usor."

Claudia Matu, 37 de ani, Bucuresti, este ziarista. Este casatorita cu Andrei (39 ani) si are doi copii: Alexandru (6 ani) si Ilinca (4 ani).
Comanda deseori mancare la firme de catering sau pizzerii, pentru ca este mai convenabil; Ilinca nu suporta produsele lactate.

"Mi-ar placea sa mancam mai sanatos, dar simt ca ne-am impotmolit in rutina de a cumpara mancare o data pe saptamana."

Ce mananca acum:
Mic dejun: Ilinca, Claudia si Alexandru: fulgi de cereale cu lapte semidegresat; Ilinca bea lapte de soia; Andrei bea un iaurt cu probiotice si ceai.

Pranz: Alexandru: paine alba cu sunca, baton de cereale, rulou de ciocolata; Ilinca: gem sau marmelada, baton de cereale, tarta cu gem, iaurt de soia; Andrei: sandvisuri cu branza/ sunca si salata din paine integrala, prajituri, fructe sau chipsuri; Claudia: sandvis cu gem, chipsuri, prajituri.

Gustari: Biscuiti mai degraba decat fructe.

Cina: Baghete de peste pane, cartofi pai, fasole; carnati, piure si legume congelate; musaca; spaghete Bolognese.

La iesirile in oras: Pizza; peste si cartofi pai; mancare chinezeasca; McDonald’s.

Testul realitatii pentru lista de cumparaturi a Claudiei
– Sucurile de fructe Desi sunt mai bune decat bauturile carbogazoase, ele contin totusi foarte mult zahar, indulcitori artificiali si alti aditivi.
– Lista de cumparaturi a Claudiei include o cantitate rezonabila de legume, insa ar trebui sa contina cantitati similare de fructe proaspete.
– Gustarile care contin mult zahar ar trebui reduse cantitativ – pastrati-le intr-un dulap, undeva sus pe perete, unde copiii sa nu poata ajunge.
– Claudia le permite copiilor sa hotarasca regimul alimentar al familiei. Trebuie sa incerce lucruri noi si sa-si incurajeze copiii sa faca acelasi lucru. Numai astfel va reusi ca ea si familia ei sa se hraneasca sanatos!

4 idei la indemana pentru un pranz sanatos
– Trebuie sa renuntati la painea alba! Sandvisurile cu gem, chipsurile si prajiturile nu au nici o valoare energetica si ar trebui sa se limiteze la a constitui o tratatie ocazionala si nu un obicei. Incearca sa inlocuiesti painea alba cu lipia sau painea din faina integrala si foloseste umpluturi bogate in proteine, precum branza, pui sau ton, pentru a creste va- loarea energetica.

– Incearca sa faci floricele de porumb in casa, pe post de tratatie sanatoasa. Pune niste porumb (procurat de la magazine cu mancare bio sau de la hipermarketuri) intr-o tigaie, cu putin ulei de masline, si pune un capac deasupra.

– Pune castraveti taiati, morcovi si rosii in mici recipiente de plastic, ca sandvisurile sa nu se inmoaie.

– Desi iaurturile cu fructe sunt recomandate copiilor, o alternativa mult mai sanatoasa este sa le dati un iaurt simplu, pe care sa-l amestecati cu un fruct taiat bucati sau cu sirop natural de fructe.

Cum sa scapi de aceste obiceiuri
– Incearca terci de ovaz cu lapte de soia – este plin de vitamina B.
– Comanda mult mai rar pizza in favoarea mancarurilor gatite, de la firmele de catering. Variaza cat mai des.

– Umpluturile din peste cu cartofi facute in casa sunt mult mai sanatoase decat cele cumparate din maga- zine – multe contin aditivi si conservanti. In mod similar, cartofii wedges gatiti in casa (cartofi facuti la cuptor) sunt o alternativa viabila la cartofii pai.

– Mixeaza legume proaspete intr-un blender si pune-le in supe, tocane si sosuri pentru paste, astfel incat copiii sa nu le poata vedea.

– Evita sucurile de fructe cu zahar. Alege-le pe cele care nu contin zahar ori sunt indulcite cu glucoza. Apa este cea mai indicata – adauga suc natural de fructe.

Am scapat de cateva obiceiuri proaste!
"Imi plac sugestiile – sunt realmente practice si usor de urmat", spune Claudia. "Sunt socata de cat de mult zahar si grasimi consumam si sunt hotarata sa indrept acest lucru."

Text: Lacramioara Tiriblecea

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din