Cum poți menține sănătatea articulațiilor

Îmbătrânirea organismului este un proces complex și asociem multe probleme de sănătate cu înaintarea în vârstă. Afecțiunile de la nivelul articulațiilor pot apărea la orice vârstă, însă pot fi prevenite cu ajutorul unui stil de viață corespunzător.

Deși organismul uman are o capacitate mare de regenerare, articulațiile sunt mecanisme foarte fragile. Din momentul în care cartilajele de deteriorează, acestea nu mai pot fi refăcute. În timp, subțierea cartilajelor duce la apariția osteoartritei, care se mai numește și artrita degenerativă, care se manifestă prin iritarea sau umflarea articulațiilor, însoțită de dureri, dificultate la realizarea anumitor mișcări și rigiditate. Afecțiunile la nivelul mușchilor și scheletului sunt printre cele mai frecvente probleme de sănătate care apar odată cu îmbătrânirea organismului, însă, în funcție de stilul de viață și de factorii de risc, bolile din această categorie pot apărea și la persoane mai tinere.

Factori de risc pentru afecțiunile articulare 

Articulația este legătura dintre două oase, cea care face posibilă mobilitatea și flexibilitatea membrelor. Articulațiile și structurile care o înconjoară permit îndoirea genunchilor și a coatelor, mișcarea degetelor, a șoldurilor și a capului și deplasarea. Cartilajele articulației au rolul de a amortiza șocurile și le ajută să se miște mai ușor. Sinoviul, membrana cartilajului, produce un fluid gros, numit lichid sinovial, care ajută la menținerea sănătății cartilajului. Sinoviul se poate îngroșa și inflama pe măsură ce cartilajul se uzează. Acest lucru poate produce inflamație și exces de lichid în articulație, ceea ce duce în timp la dezvoltarea osteoartritei.

Printre factorii care contribuie la apariția problemelor la nivelul articulațiilor se numără înaintarea în vârstă, inflamațiile, greutatea în exces, accidentările (chiar și cele care la prima vedere par ușoare) și pierderea masei musculare. Pentru a ne menține sănătatea articulațiilor, pe lângă exercițiile fizice regulate și administrarea de suplimente pentru articulații, este important să ținem cont de câteva recomandări.

Presiunea asupra articulațiilor este cu atât mai mare, cu cât greutatea depășește limitele recomandate. Obezitatea este unul dintre cei mai importanți factori de risc în apariția osteoartritei la nivelul șoldurilor și genunchilor. În timpul mersului, fiecare genunchi trebuie să susțină o forță echivalentă cu 3 până la 6 ori greutatea corpului, de aceea este important să evităm pe cât posibil acumularea de kilograme în exces.

Stilul de viață sedentar este un alt factor de risc pentru apariția problemelor articulare. Mușchii ajută la menținerea stabilității încheieturilor, iar cu cât aceștia sunt într-o formă mai bună, cu atât scade riscul unei accidentări. De asemenea, mușchii care înconjoară articulațiile absorb șocurile.

Poziția necorespunzătoare a corpului afectează încheieturile, mai ales de la nivelul gâtului, șoldurilor, picioarelor și al coloanei vertebrale. Regula generală este ca greutatea să fie distribuită în mod egal asupra articulațiilor, pentru a evita suprasolicitarea acestora și apariția unor afecțiuni.

Accidentările care necesită intervenții chirurgicale și cele care pot pune presiune asupra articulațiilor, cresc riscul declanșării unor afecțiuni mai grave și ireversibile. De exemplu, artrita se dezvoltă într-un procent mult mai mare la persoanele care au suferit un accident al ligamentelor sau o ruptură de menisc. Riscul apariției artritei este mult mai mare cu cât vârsta la care se produce accidentul este mai înaintată.

Dacă te antrenezi la sală sau alergi pe distanțe lungi în mod regulat, exercițiile prea intense sau efortul pe perioadă îndelungată pot duce la apariția durerilor articulare și, ulterior, la dezvoltarea de afecțiuni mai grave. 

Ce poți face pentru a evita afecțiunile articulare 

Pe măsură ce cartilajul articulației se deteriorează, oasele din apropiere nu au suficientă lubrifiere din lichidul sinovial și nu mai beneficiază de amortizare din cartilaj. Atunci când suprafețele osoase intră în contact direct, rezultă apariția de inflamații și dureri la nivelul țesuturilor din jur. Sunt o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a evita apariția durerilor, inflamațiilor și afecțiunilor mai grave ale articulațiilor.

În primul rând, se recomandă activitățile fizice care au rolul de a întări mușchii fără a afecta cartilajele, înot sau yoga. De asemenea, nu este indicat să alergăm pe suprafețe foarte tari sau denivelate. Sporturile de contact pun presiune foarte mare asupra articulațiilor, mai ales a genunchilor, care în timp pot duce la apariția osteoartritei.

De asemenea, este recomandat să eviți exercițiile prea dure pentru încheieturi. După un antrenament intens, este posibil să resimți unele dureri articulare sau musculare, însă orice durere care durează mai mult de 48 de ore indică faptul că trebuie să consulți un medic. În plus, nu se recomandă creșterea în intensitate a activității fizice de la un antrenament la altul. Pentru a proteja articulațiile și pentru a se obișnui cu noua treaptă de efort, se recomandă creșterea intensității cu cel mult 10% pe săptămână.

Este important să acorzi o atenție deosebită poziției corpului atunci când ridici sau cari un obiect mai greu. De exemplu, dacă trebuie să cari în spate un rucsac foarte greu, distribuie greutatea pe ambii umeri pentru a nu suprasolicita articulațiile de pe o singură parte. Iar atunci când ridici un obiect mai greu, folosește-te de mușchii principali ai corpului, flexând genunchii.

Deși nu există o dietă anume care să asigure prevenția apariției artritei, o alimentație corespunzătoare te poate ajuta să păstrezi greutatea potrivită și asigură substanțele nutritive de care organismul are nevoie pentru a se menține sănătos. Acizii grași Omega 3, care se regăsesc în somon și ton, ajută la reducerea simptomelor asociate cu durerile articulare și diminuează inflamațiile acestora.

În cazul în care te confrunți cu dureri frecvente și intense ale articulațiilor sau mișcările sunt limitate din cauza durerilor la nivelul acestora, este important să consulți un medic. 

Articulațiile sunt esențiale, acestea fiind direct responsabile cu mobilitatea și flexibilitatea corpului, ajutându-ne să ne mișcăm în voie și să avem o viață activă. De aceea, este esențial să avem grijă de articulații, să evităm deteriorarea cartilajelor, deoarece odată produsă deteriorarea lor, procesul este ireversibil. 

Sursa foto: Unsplash

(P) Material publicitar realizat în colaborare cu Cosmopharm

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Sanatate