Colegi dificili, conflicte la serviciu

Colegi dificili, conflicte la serviciu

Micile neintelegeri sau conflictele pe care le ai la serviciu iti pot face viata un chin. Nu le lasa sa-ti afecteze randamentul si eficienta, ci gaseste modalitati prin care defectele colegilor sa-ti fie utile tie.

Intrucat la serviciu ne petrecem mai mult de jumatate din timp, o atmosfera de lucru armonioasa e visul oricarui angajat. De cele mai multe ori insa, realitatea contrazice acest deziderat; colegii nostri (alaturi de care petrecem mai mult timp decat cu cei din familie) pot fi sursa unor neintelegeri si tensiuni care, lasate nerezolvate, pot degenera in conflicte. Pentru a restabili echilibrul in grupul de lucru, incearca sa folosesti in mod constructiv chiar defectele colegilor tai.

 

Cine sunt protagonistii?

Timidul
Cum il recunosti?
E sensibil si usor impresionabil. Vestile proaste il tulbura, fiindca se gandeste ca asa ceva i se poate intampla si lui sau celor dragi. Se sperie usor, tresare la zgomote neasteptate sau cand apari brusc langa el. Daca i se pare ca a gresit ceva, striga, tipa ori se agita mai mult decat ar fi cazul. De obicei, face multe miscari repetitive, isi agita mainile, isi aranjeaza hainele, frizura, isi musca buzele etc.

 

Ce probleme poti avea cu el

  • Din cauza temerilor excesive, poate fi extrem de prudent si tocmai de aceea nu vrea sa-si asume nici un risc, oricat de mic.
  • Evita sa se implice in actiuni care i se par dificile ori ajunge sa nu mai aiba destula energie pentru a le duce la bun sfarsit.

Cum sa te porti cu el
ASA DA

  • Fii cat se poate de calma in preajma lui, chiar daca deseori este sacaitor sau enervant. Ai grija sa respecti orele de intalnire, termenele de predare a lucrarilor etc.
  • Incearca sa-l ajuti sa-si tempereze
  • temerile, printr-un umor de buna calitate.
  • Foloseste-i constructiv potentialul de analiza a riscurilor atunci cand vrei sa dezvolti afacerea.
  • Lauda-l cand are un succes si incurajeaza-l sa aiba initiativa.

ASA NU

  • Nu-l lua prin surprindere. De obicei vrea sa aiba totul sub control, asa ca-i displac surprizele de orice fel.
  • Nu-i vorbi despre violenta.
  • Nu discuta cu el despre propriile probleme si nelinisti.

Luptatorul
Cum il recunosti?
Este intr-o permanenta agitatie, foloseste din plin orice secunda, vrea sa ajunga pe primul loc si meritele lui sa fie recunoscute. Munceste asiduu si, de aceea, inca de tanar are o cariera stralucita. Tinde sa-si desconsidere propriile nevoi fizice si chiar sanatatea – e in stare sa lucreze la un proiect incitant o zi intreaga fara sa manance. Are multa energie si ii mobilizeaza pe toti cu usurinta.

 

Ce probleme poti avea cu el

  • Este dominator si incearca sa le impuna colegilor si colaboratorilor propriul mod de a vedea lucrurile si ritmul lui de lucru.
  • Te poti certa cu el foarte usor, fiindca tine mult la propriile idei.
  • Este cam inflexibil, nu cedeaza cu usurinta si nu are rabdare sa asculte si parerea celorlalti.

Cum sa te porti cu el
ASA DA

  • Prin punctualitate si buna organizare, dovedeste-i ca esti o persoana de incredere.
  • Negociaza cu el termenele de predare si nu-l lasa sa-ti impuna un timp prea scurt.
  • Utilizeaza-i energia si puterea de munca pentru a realiza lucrarile cele mai dificile.

ASA NU

  • Nu-l supraincarca cu lucrari, iar daca iti este coleg, ajuta-l sa-si mai tempereze ritmul de lucru.
  • Daca ridica tonul, nu te lasa atrasa in discutie.
  • Nu-i stimula si mai mult combativitatea acceptand si in timpul liber sa rivalizati in jocuri sportive sau de societate.

Carcotasul
Cum il recunosti?
I se mai spune si "Gica contra", pentru faptul ca ii este foarte greu sa accepte autoritatea. Rezistenta la cererile celor din jur se manifesta si la serviciu, si acasa. In consecinta, aproape intotdeauna comenteaza deciziile luate de sefii sai. Daca nu-i convine ceva, incearca sa se opuna, dar nu direct, ci prin tergiversarea indeplinirii problemelor de serviciu, desi, aparent, totul pare in regula in ceea ce-l priveste. De multe ori, este imbufnat si are mania persecutiei.

 

Ce probleme poti avea cu el

  • Comportamentul carcotasului poate cauza intarzieri semnificative in finalizarea unor sarcini de serviciu.
  • Deseori spune: "Am uitat sa fac asta" cu o seninatate dezarmanta.

Cum sa te porti cu el
ASA DA

  • Fii politicoasa cand ii ceri ceva.
  • Implica-l in luarea deciziilor.
  • Incearca sa-i arati aspectele pozitive ale cooperarii si beneficiile personale care decurg din aceasta.

ASA NU

  • Nu-l critica in public si nu-l dadaci ca pe un copil.
  • Nu te preface ca nu-i remarci imbufnarea si vorbeste-i deschis.
  • Nu-i raspunde cu aceeasi moneda.

Perfectionistul
Cum il recunosti?
Despre acest tip se spune deseori ca "nu vede padurea din cauza copacilor"; se pierde in detalii si poate uita esentialul. Se preocupa atat de mult ca totul sa fie ireprosabil, incat poate sa piarda din vedere termenul de predare. Este ezitant, tinde sa se mai gandeasca si dupa ce a luat o decizie. Ii place sa faca planificari, orare, liste pentru cumparaturi.
Este logic, are o conduita impecabila si standarde inalte.
Ce probleme poti avea cu el

  • Nu se abate niciodata de la regula, insa tocmai de aceea risca sa devina tipicar.
  • Dorinta lui de a avea control absolut il impiedica sa fie spontan si creativ.

Cum sa te porti cu el
ASA DA

  • Implica-l in activitati repetitive, monotone si plictisitoare pentru altii – orice ii valorifica spiritul de ordine si disciplina.
  • Lasa in grija lui controlul si finisajul lucrarilor – este un excelent executant.
  • Fa-l sa aprecieze momentele de relaxare.

ASA NU

  • Nu-l ironiza pentru "tipicareala" lui.
  • Nu te enerva daca exagereaza cu respectarea stricta a unor proceduri, ci demonstreaza-i logic inutilitatea lor.
  • Daca seful tau este perfectionist, nu neglija forma finala a lucrarii pe care o predai (alineate, ortografie etc.).

Cauzele conflictelor
Nu subestima importanta momentelor tensionate, dar nici nu te lasa coplesita de ele. Pentru asta, trebuie sa le afli cauzele. Acestea se percep diferit, in functie de pozitia de sef sau de subaltern.

 

Din perspectiva angajatului…

  • Lipsa de comunicare
  • Refuzul de asumare a responsabilitatii
  • Tratamentul preferential
  • Criticile nefondate
  • Pretentiile nejustificate si regulile absurde
  • Discriminarile pe criterii de varsta, sex, statut social etc.

…din perspectiva angajatorului

  • Lipsa de cooperare
  • Tensiunile din cadrul echipei
  • Ignorarea sarcinilor prioritare
  • Refuzarea unor anumite sarcini
  • Angajatii pun viata personala pe primul loc.
  • Refuzul de a lucra peste program.

Cum depasim conflictele
Faptul ca unii colegi gandesc in alt mod decat noi n-ar trebui sa ne deranjeze. Ar fi chiar plictisitor sa avem cu totii aceleasi opinii.
Punctele de vedere diferite largesc perspectivele si imbogatesc resursele grupului.
Discutiile iscate in urma diferentelor de opinii pot fi profitabile daca iti pastrezi sangele rece si nu te implici mai mult decat este cazul. Daca inveti sa fii toleranta, e posibil ca, in timp, si cei din jur sa-ti raspunda la fel.

 

Fii cooperanta

  • Evita conflictele renuntand la atitudini antagonice de tipul "noi" si "ei".
  • Practic, va aflati cu totii in aceeasi barca, chiar daca este inevitabil sa existe si rivalitati intre voi. Vei vedea ca rezultatul final depinde de eforturile conjugate ale tuturor. De aceea, este de dorit sa-i tratezi pe colegii sau pe sefii tai ca pe niste colaboratori autentici, sprijinindu-i in toate eforturile lor legate de rezolvarea problemelor de serviciu.
  • Nu te compara cu colegii
  • Este foarte normal ca tu si colegii de serviciu sa va doriti lucruri diferite in viata, fapt care isi pune amprenta si asupra activitatii profesionale.

Daniela (33 de ani), angajata de cinci ani intr-o companie internationala: "Pentru mine, cel mai important lucru in viata este familia mea, sotul si baietelul meu, Ionut. As renunta la serviciu daca sotul meu ar castiga suficient ca sa ne intretina. Imi place si sa lucrez, dar prefer sa-mi petrec mai mult timp cu cei dragi de acasa. De aceea, ma enervez ori de cate ori sefa imi cere sa raman peste program ca sa termin o lucrare mai urgenta".

Ca sa nu intri in conflict, e important sa-ti cunosti obiectivele personale, sa nu te abati de la ele, dar in acelasi timp sa le respecti si pe ale celorlalti. Daca la serviciu nu ti se iau in considerare dorintele personale, e cazul sa te gandesti sa-ti cauti alt serviciu. Danielei i s-ar potrivi unul in care sa castige mai putin, dar sa nu mai lucreze peste program.

Comunicarea in timpul conflictului

  • Oricat de nervoasa ai fi, incearca sa-ti pastrezi calmul. Chiar daca ceilalti spun lucruri care ti se par nedrepte ori stupide, nu riposta verbal.
  • Asculta-l cu atentie pe interlocutor, indiferent daca iti este sef sau subaltern.
  • Gandeste-te serios la ce-ti spune celalalt si analizeaza toate argumentele sale.
  • Ia in considerare perspectivele partenerului de discutie, modul lui de a gandi, personalitatea lui.
  • Concentreaza-te doar asupra problemei care a generat conflictul, lasand la o parte alte detalii.
  • Daca situatia tinde sa scape de sub control, fiindca toata lumea se enerveaza, luati o pauza de cateva minute pentru a va calma.
  • Daca ai "pierdut", nu purta ranchiuna adversarului tau.
  • Daca tu esti castigatoarea disputei, nu-l trata cu superioritate pe adversarul tau. Aminteste-ti ca va veti intalni si maine si ca, oricand, situatia se poate schimba.

Reguli de baza pentru evitarea conflictelor

  • Fii politicoasa cu toti colegii, indiferent de statutul profesional, varsta sau sex.
  • Fii sincera cu cei din jur.
  • Comunica autentic, nu transmite mai departe zvonurile sau barfele pe care le auzi.
  • Incearca sa intretii o atmosfera pozitiva, incurajandu-i pe ceilalti si zambind.
  • Daca ti se fac reprosuri, chiar si nefondate, mai intai scuza-te, apoi intreaba care e problema.

Psiholog Laura Stefan; ilustratii: Alina Miron

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4 5

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera