Ce trebuie să știi despre suplimentele alimentare. Ce efecte secundare pot avea

suplimentele alimentare

Sănătatea este un bun de preț la care toți ținem mult. Și pentru care am face aproape orice. Iar acest „orice' poate îmbrăca cele mai variate forme. Unele păguboase ori inutile. „Terapii' recomandate de prieteni la care cică au funcționat sau luate după capul nostru, cum se zice.

Este adevărat că și reclamele – la suplimente alimentare, în special – ne încurajează să devenim consumatori, promițând efecte uimitoare. Chiar avem nevoie de ele?

Aș fi curioasă să aflu câți bani se cheltuiesc anual pe suplimente alimentare și vitamine. Și dacă au meritat banii. Eu una m-am cam lecuit. Dar asta după ce am contribuit suficient de mult.

Am cumpărat protectoare hepatice, diuretice, calciu, vitaminele C și D, suplimente care să mă ajute să adorm, concentrez, relaxez sau slăbesc. Și multe altele de care nici nu îmi mai amintesc. Chit că și suplimente pentru memorie am luat… Cum nu îmi amintesc nici să fi constatat vreun efect. Cel puțin la cele trei din urmă. Și-atunci nu am cum să nu mă întreb: am aruncat banii degeaba?!

Sigur ai nevoie de suplimentele alimentare?

În ceea ce privește vitaminele și mineralele, o alimentație sănătoasă și echilibrată ar trebui să furnizeze organismului toate substanțele nutritive de care are nevoie pentru o bună funcționare. Dar pentru asta trebuie să știi exact și ce înseamnă echilibrat. Și chiar așa să te hrănești. Ceea ce nu este tocmai simplu.

Când această condiție nu este îndeplinită, poate apărea un deficit. Iar pentru ca administrarea de suplimente să aibă o justificare, sunt necesare analize care să confirme deficiența. Că dacă facem presupuneri numai după simptome, consultându-l pe Dr. Google, avem la carențeee…

Nu ți s-a întâmplat să ai câteodată o amețeală sau o stare de leșin și cel puțin două persoane să te diagnosticheze cu tradiționala lipsă de calciu?

Simptomele celor mai comune deficiențe de vitamine și minerale și surse naturale din care le poți procura

Dieta fiecăruia dintre noi poate avea unele… lipsuri. De exemplu, unei persoane care nu consumă fructe și legume crude este foarte probabil să îi lipsească vitamina C din organism. Nu total, dar suficient de multă. La fel și una care nu se dă în vânt după lactate, nu are suficiente depozite de calciu. Ne vom referi la cele mai comune și la modul în care se manifestă ele.

• Lipsă de calciu: senzație de amorțeală și furnicături în mâini și picioare, contracturi musculare (cârcei), palpitații, dureri intense de cap, insomnii, dereglări de ciclu menstrual, fragilitate osoasă, tulburări de dinamică sexuală, depresie.

• Surse de calciu: lactate, sardine, broccoli, varză, ceapă verde, mazăre, tofu, migdale, portocale.

• Lipsă de magneziu: crampe musculare, insomnie, irascibilitate, anxietate, atacuri de panică, depresie.

• Surse de magneziu: migdale, semințe de susan, floarea-soarelui și de dovleac, banane, tofu.

• Lipsă de fier: rezistență scăzută la efort, dureri de cap, amețeli, dificultăți de concentrare, stare de agitație, ritm cardiac crescut, lipsa poftei de mâncare, respirație greoaie, insomnie, modificări ale aspectului pielii, părului și unghiilor.

• Surse de fier: carne de vită, pui, curcan, stridii, fasole, linte, tofu, caju, legume cu frunze verzi, grâu integral.

• Lipsă de zinc: păr și unghii subțiri și fragile, vedere slabă la întuneric, dermatite în zona buzelor și a nasului,
percepție gustativă redusă.

• Surse de zinc: pește (sardele), fasole, nuci, alune, semințe de dovleac și de floarea-soarelui.

• Lipsă de vitamina A: afectarea vederii nocturne, atrofia glandelor perioculare și hiperkeratoza conjunctivei, afectarea corneei (până la orbire), piele uscată.

• Surse de vitamina A: gălbenuș de ou, ficat de porc și vită, legume verzi (spanac, broccoli, salată), legume și fructe
portocalii, roșii și galbene (morcov, cartof dulce, roșie, dovleac, caise, pepene galben, papaya).

• Lipsă de vitamina C: oboseală, astenie, dureri articulare și musculare, dificultăți de respirație, manifestări la nivelul pielii, hemoragii gingivale.

• Surse de vitamina C: coacăze negre, kiwi, portocale, căpșuni, ananas, ardei gras roșu și verde, broccoli, conopidă,
roșii, pătrunjel verde.

• Lipsă de vitamina D: scăderea densității osoase cu pseudofracturi de coloană, tibie, slăbiciune musculară, scăderea
densității osoase la vârstnici (osteoporoză).

• Surse de vitamina D: expunerea la soare, laptele îmbogățit cu vitamina D.

• Lipsă de vitamina E: lipsă de coordonare a mișcărilor, scăderea sensibilității cutanate, creșterea nivelurilor de prolactină implicată în simptomele sindromului premenstrual.

• Surse de vitamina E: lapte, ouă, nuci, alune de pădure, uleiuri vegetale (floarea-soarelui, rapiță, măsline).

Și revenind la suplimentele alimentare…

Specialiștii susțin că oricât ne-am strădui să furnizăm organismului toate mineralele și vitaminele, în dozele optime,
nu vom reuși. Ei spun că este aproape imposibil și că sunt prea puțini cei care reușesc acest lucru.

Pe de altă parte mă gândesc la cei de cu două-trei generații înaintea mea și mă întreb dacă or fi luat vreun supliment sau doar alimentele „curate' și variate i-au ținut în putere până peste 75 de ani… S-or fi străduit îndeajuns ori le-a venit, așa, natural? Mai că îmi vine să cred a doua variantă.

Ce efecte secundare pot avea suplimentele alimentare

Dacă ele pot fi eliberate fără prescripție medicală înseamnă că nu există niciun risc în administrarea lor? Sensibilă temă… Chiar și un supliment alimentar pe bază de plante, despre care ai spune că „nu are ce rău să facă', poate
oferi surprize. Și neplăcute, și nedorite. Să zicem suplimentele pe bază de ghimbir.

Recomandate pentru reducerea colesterolului, tratarea răcelilor sau scăderea ponderală. Minunate, așa-i? Dar și scad tensiunea arterială, să știi… Iar dacă deja ești hipotensivă, administrarea lor se pare că nu e tocmai oportună.

Din aceeași convingere că sunt (aproape) naturale, nu ai nicio temere vizavi de interacțiunea dintre suplimentele
alimentare și unele tratamente pe care le urmezi. Și ai impresia că adăugându-le vei grăbi vindecarea. Te înșeli. De două ori. Suplimentele alimentare nu vindecă nicio boală. Și, ba da, unele pot interacționa cu animite tratamente
medicamentoase.

Concluzie

Cere sfatul medicului inclusiv pentru administrarea de suplimente alimentare. Oricare ar fi acelea.

Citeste si

Suplimente naturale periculoase pentru sănătatea ta

Avantajele şi dezavantajele suplimentelor alimentare

Dimi Butilcă, master trainer, ne spune totul despre suplimentele pentru slăbit. În ce măsură ne ajută acestea să scăpăm de povara kilogramelor în plus

Autor: Laura Bogaciu

Sursa foto: shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate