Ce stii despre osteoporoza?

  • Ne-am obisnuit sa consideram durerile de spate si fracturile (frecvente sau nu) drept semne inerente ale batranetii, iar medicii iau drept "discopatie" sau "spondiloza cervicala" tasarile vertebrale osteoporotice, pe care le trateaza cu Indometacin, Diclofenac sau alte antiinflamatorii.
  • Osteoporoza – scaderea masei osoase si deteriorarea tesutului osos – este supranumita "boala tacuta", pentru ca rarefierea structurii osoase nu este insotita de dureri.
  • Aparitia unei fracturi la traumatisme minime, scaderea in inaltime, deformarile coloanei vertebrale, deficitul de calciu pot semnala prezenta osteoporozei.
  • Osteoporoza este cea mai raspandita boala metabolica si afecteaza cu precadere femeile, in mod special pe cele aflate la varsta menopauzei.
  • Desi Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a declarat osteoporoza drept problema de sanatate publica, – a treia ca importanta dupa bolile cardiovasculare si cancer -, nu se fac prea multe pentru depistarea acesteia in stadii incipiente.
  • Totusi, osteoporoza poate fi diagnosticata simplu, cu o osteodensitometrie (o radiografie cu raze X sau ultrasunete). Un indice de 1 sau mai mic este considerat bun, un indice intre 1 si 2,5 poate arata riscul de a face boala, iar un indice peste 2,5 corespunde unei scaderi a densitatii osoase mai mari de 25% si indica un caz clar de osteoporoza.

Cine ar trebui sa faca o osteodensitometrie?

  • toate femeile in varsta de peste 65 de ani
  • femeile aflate la menopauza care au avut fracturi
  • femeile care au amenoree (incetarea menstruatiei)
  • cele care iau glucocorticosteroizi
  • femeile care au probleme cu tiroida
  • cele care au avut cazuri de osteoporoza in familie
  • femeile care sunt foarte slabe
  • cele care consuma alcool si fumeaza
  • cele care au avut ani de zile deficit de calciu

Cum poate fi prevenita osteoporoza?

Se incepe cu exercitiu fizic.

  1. Orice forma de exercitiu fizic este buna – jogging, sarit coarda, mers, inot etc. -, conditia fiind s-o practici cate 30 de minute, de trei-patru ori pe saptamana, tractiunea muschilor pe oase mentinand scheletul in buna stare. Deci, trebuie retinut ca sedentarismul este un factor major de risc in osteoporoza. Afectiunile care presupun o sedere indelungata la pat conduc la scaderea masei osoase. Trebuie continuat cu o dieta bogata in calciu
  2. Oasele inmagazineaza 99% din calciul prezent in organism, restul fiind folosit de aproape toate celelalte organe. In cazul unei diete insuficiente in calciu, aceste organe isi vor completa necesarul de calciu preluindu-l din oase. Pentru a evita acest transfer, ar trebui sa luam zilnic o doza de 1 g de calciu. Adica aproape patru cani de iaurt sau lapte sau 170 g de branza ori trei conserve de sardele sau trei cani de boabe de soia. La care ar fi bine sa se adauge o pastila de vitamina D, care ajuta la fixarea calciului.

Depistarea precoce a bolii este esentiala, intrucat, astazi, exista tratamente care ii pot opri evolutia si pot scuti bolnava de multa suferinta. Chiar daca nu "condamna" la moarte (precum SIDA sau cancerul), osteoporoza poate produce complicatii: fracturi la traumatisme minime, comprima maduva prin tasarea vertebrelor, ajungandu-se chiar la paralizii.

Calciul – leac universal

Foarte multe femei au deficit de calciu, ele pierzand pretiosul mineral prin menstruatie, sarcina, menopauza. Calciul este deosebit de important, deoarece:

  • compune si sustine structura osoasa
  • mentine buna functionare a celulei nervoase si a celei musculare
  • ajuta la digestie
  • contribuie la vindecarea ranilor, avand un rol important in coagularea sangelui
  • amelioreaza sindromul premenstrual
  • previne aparitia cancerului de colon
  • scade ritmul cardiac (in cazurile de tahicardie)
  • se pare ca reduce tensiunea arteriala.

Un stil sanatos de viata

  • Schimba-ti obiceiurile alimentare. Ai grija ce, cum si cat mananci, astfel incat sa nu te ingrasi. Consuma alimente bogate in fitoestrogeni (soia, lapte de soia, naut, fasole, mazare, linte, cereale pe baza de ovaz, vin rosu). Acestea au rolul de echilibrare hormonala.
  • Din alimentatie nu trebuie sa lipseasca ingredientele bogate in calciu (produse lactate, masline si legume verzi (ardei, salata verde, broccoli, spanac etc). Iarna si primavara, poti compensa lipsa fructelor si legumelor cu suplimente de vitamine (A, C, D, B6, E) si minerale (calciu, magneziu, seleniu, zinc).
  • Evita cafeaua, zaharul, dulciurile si sarea in exces, mancarurile grase si condimentate. Bauturile acidulate, apa minerala carbogazoasa si bauturile pe baza de cofeina diminueaza absorbtia calciului, asadar consuma-le cu zgarcenie.
  • Renunta la fumat. Si plamanii, si inima, si oasele se resimt in urma fumatului. Daca la tinerete nu-ti dai seama de acest lucru, la menopauza organismul se va razbuna.
  • Fa gimnastica. Ideale in prevenirea osteoporozei sunt exercitiile fizice – macar patru ore de aerobic si una de forta saptamanal. Daca programul si resursele financiare nu-ti permit, opteaza pentru alergari, plimbari lungi, urcat pe scari, mers pe bicicleta. Exercitiile fizice sunt esentiale in mentinerea siluetei, a musculaturii si a sistemului osos, ca sa nu mai vorbim de rolul pe care il au in pastrarea unui tonus bun.

Cu ce se trateaza osteoporoza?

  • Exista mai multe optiuni farmaceutice (tratament hormonal de substitutie, raloxifen, bifosfonati etc.), unele dintre acestea asigurand reducerea la jumatate a riscului de fracturi, dar ele au totodata numeroase contraindicatii si efecte secundare serioase, ca atare, aceste medicamente trebuie luate numai la indicatia medicului.
  • Chiar si in cazul administrarii de ALPHA D3 – pastile care nu au efecte adverse si pot fi utilizate si de catre femeia in varsta -, tratamentul trebuie desfasurat sub control medical. Desi este "revendicat" de mai multe specialitati precum endocrinologie, reumatologie, ortopedie, balneofizioterapie, geriatrie etc., tratamentul poate fi urmarit si de catre medicul de familie.

Totusi, cea mai buna solutie ramane prevenirea bolii.
Si nu uita: nu esti prea tanara ca sa-ti pui problema prevenirii bolii, nici prea in varsta ca sa incepi un tratament impotriva osteoporozei.

Dr. Nicoleta Dimitriu Centrul Medical Medsana, Bucuresti

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Sport si sanatate