Ce este si ce facem cu soia?

Ce este si ce facem cu soia?

soia

Planta de soia isi are originile in estul Asiei. Primii care i-au recunoscut valoarea nutritiva au fost chinezii, ea fiind de peste 4 000 de ani un aliment de baza pentru ei. In China antica, soia era considerata una dintre cele cinci culturi sacre (alaturi de orez, grau, orz si mei).

Totusi, in Europa si America soia a fost adoptata pe scara larga de-abia din 1960. Lipsita de colesterol si cu un continut foarte scazut de grasimi saturate, dar extrem de bogata in proteine, soia este indicata in primul rand pentru sanatatea inimii (scade considerabil riscul aparitiei bolilor cardiovasculare). Riscul aparitiei cancerului de san este mai scazut la femeile care consuma soia.

Are un efect de stabilizare a insulinei, iar datorita continutului bogat in fibre, are un rol important in reglarea functiilor intestinale. In plus, produsele din soia reduc nivelul colesterolului din sange, de aceea se recomanda ca persoanele cu colesterolul marit sa consume zilnic 25 – 30 g de proteine din soia. De asemenea, s-a constatat ca un consum regulat al produselor din soia protejeaza organismul impotriva bolilor canceroase.

Continutul bogat in proteine – 40% – face ca produsele din soia sa fie foarte apreciate de catre vegetarieni, putandu-le inlocui cu succes pe cele de origine animala. Totodata, soia este bogata in elemente indispensabile bunei functionari a organismului, cum sunt: calciul, fosforul, magneziul, sodiul si, nu in cele din urma, vitaminele B, D, E. Cercetarile au aratat ca boabele de soia contin fitoestrogeni, care au rol esential in sanatatea femeilor si ajuta la fixarea calciului in oase, prevenind aparitia osteoporozei.

De asemenea, soia este benefica in tulburarile de menopauza, iar in cazul barbatilor reduce evolutia adenomului de prostata. S-a confirmat ca proteinele din soia reduc riscul atacurilor coronariene, avand rol important in activarea circulatiei sanguine si reducerea colesterolului.

Produsele din soia sunt recomandate ca regim alimentar ajutator in o serie de boli cronice, cum ar fi cele legate de sistemul circulator: hipertensiune, hipercolesteronemie, cardiopatie ischemica, sau cele legate de nutritie, cum ar fi obezitatea sau constipatia cronica.

Soia este indicata in perioade scurte, cum ar fi Postul Craciunului. Nu este recomandat sa inlocuiasca pentru totdeauna carnea, deoarece priveaza organismul de o sursa importanta de fier si de proteine de buna calitate. In post, poti consuma zilnic aproape 200 de grame de soia.

Pe piata, exista doua sortimente de soia: modificata genetic si bio (nemodificata). De regula, cea modificata genetic contine si un numar mai mare de aditivi alimentari. Daca pe eticheta produselor modificate genetic nu se mentioneaza acest lucru, soia bio se poate recunoaste dupa sigla.

Cele mai cunoscute produse din soia aflate in magazinele noatre sunt: carnea, laptele, branza tofu, uleiul, sosul si faina de soia. Carnea de soia se gaseste sub forma de granule, cuburi sau felii, iar laptele de soia se poate cumpara in trei variante: simplu, aromatizat cu vanilie sau cu scortisoara.

Faina de soia este fabricata din boabe si turte rezultate dupa extragerea uleiului. Are o valoare alimentara foarte ridicata, de doua ori cat faina de grau.

Faina de soia nu contine gluten, fiind recomandata persoanelor alergice. De asemenea, este bogata in proteine si saraca in amidon. In afara de sos, care este important, celelalte produse sunt fabricate la noi in tara, ceea ce denota un interes din ce in ce mai mare pentru introducerea lor in alimentatia zilnica.

Cresterea popularitatii produselor din soia se datoreaza beneficiilor pe care acestea le aduc sanatatii, pentru ca rolul de preventie al bolilor a ajuns in topul prioritatilor mondiale.

Soia in forma bruta, ca si fasolea, poate fi toxica, daca nu este preparata corespunzator. Drept urmare, specialistul te sfatuieste sa cumperi soia semipreparata (snitele sau cuburi). Evita salamul, parizerul sau carnaciorii pe baza de soia, care contin si o mare cantitate de aditivi alimentari.

Poti opta pentru astfel de produse doar daca ai citit bine eticheta si ai vazut ca sunt produse bio, cu un numar mic de E-uri. De regula, aditivii adaugati in soia de tip bio sunt conservanti admisi, fara riscuri. Cele mai indicate produse pe baza de soia gata preparate sunt laptele si branza tofu.

Produsele din soia pot oferi consumatorilor o bogata varietate de preparate alimentare, fiind la fel de gustoase ca preparatele obisnuite din carne, dar cu mult mai sanatoase si cu mult mai putine contraindicatii. In magazinele cu produse naturiste si chiar in supermarketuri se pot gasi si preparate din soia, cum sunt cremvursti, pateu sau parizer, salam si maioneza.

Pentru reusita preparatelor din soia, trebuie sa se tina seama de cateva reguli:

  • boabele din soia sa se inmoaie cu 10 – 20 de ore inainte de a fi puse la fiert
  • fierberea se face in multa apa, pentru ca dureaza 1 – 2 ore
  • daca boabele inmuiate se fierb in oala cu presiune, fierberea dureaza 30 de minute
  • boabele fierte nu sunt moi, ca boabele de fasole, ci sunt destul de tari la apasare
  • atat feliile, cat si granulele de soia se pun sa se inmoaie 30 de minute, se scurg si se storc bine, apoi se fierb 10 minute in apa impreuna cu condimentele. Acest lucru este necesar pentru ca produsele de soia nu sunt prea gustoase in stare naturala. Condimentele pot fi: cimbru, boia de ardei, piper, enibahar, nucsoara sau diverse concentrate din plicuri.
  • Faina de soia se pune sa se inmoaie in de 4 ori mai multa apa decat cantotatea de faina (de exemplu, la 100 g de faina se folosesc 400 ml de apa).
  • Laptele din soia, in stare naturala, nu este prea gustos, de aceea se recomanda sa se aromatizeze cu vanilie si scortisoara.
  • Se recomanda ca pasta de soia sa fie impartita in pungute de plastic, care sa fie pastrate la congelator pana in momentul folosirii.

Text: Oana Racheleanu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Alimente