Care e profilul tau metabolic?

Care e profilul tau metabolic?

Sistemul hormonal este considerat forta principala a mecanismelor puse in miscare in dietele de slabire si cele de intretinere a siluetei.

Cercetarile dieteticienilor au dus de curand la identificarea in organism a unor asa-numite „amprente metabolice“ distincte, care le-au permis ordonarea comportamentului alimentar in trei tipuri caracteristice bazate pe proprietatile a doi hormoni: insulina si leptina.

Astfel, au concluzionat oamenii de stiinta, pentru a scapa de kilogramele in plus, dar si pentru a-ti mentine starea de sanatate, trebuie sa tii seama de tipul de metabolism al organismului tau.

Hormonii „digestivi“. Mecanismul este destul de simplu: procesul digestiv incepe de fapt inainte de a manca efectiv, caci aspectul sau mirosul anumitor mancaruri pregateste corpul pentru asimilarea alimentelor si stimuleaza secretia de sucuri digestive si hormoni.

Este vorba de insulina si leptina. Insulina, secretata de pancreas, raspunde de metabolismul zaharului si permite glucozei sa ajunga la celule.

Disfunctionalitatile in secretia insulinei duc la probleme ca diabetul sau obezitatea. Cel de-al doilea hormon, leptina, semnaleaza creierului senzatia de satietate. Daca secretia sa este blocata, creierul percepe „informatia“ ca te-ai saturat abia dupa ce ai consumat cantitati mari de alimente.

Ce tip metabolic esti?
Pe baza acestor constatari, medicii nutritionisti au putut stabili trei „amprente“ hormonale orientative, pentru a sti ce conduita alimentara e necesara ca sa iti poti pastra silueta sau ca sa scapi de kilogramele in plus.

Aceste profile tipice de metabolizare alimentara sunt strans legate de comportamentul tau alimentar, dar si de echilibrul psihologic si somatic.

Astfel, poti fi pofticioasa sau gurmanda, pretentioasa ori, pur si simplu, stresata sau colerica. Te poti incadra strict intr-unul dintre aceste „tipare”, dar vei constata de fapt ca, cel mai adesea, este vorba de o combinatie a doua dintre cele 3 profiluri.

Folosite la maximum
Studiile clinice ale specialistilor nutritionisti de peste Ocean au dus la concluzia ca motivul pentru care orga-nismul anumitor persoane accepta doar unele alimente si le foloseste sau nu la potentialul caloric maxim este legat si coordonat strict de prezenta si de nivelul de concentratie al insulinei si leptinei in activitatea metabolica.
Alegeri dificile – „pretentioasa“.

Profil:  

  • Nu iti place carnea si nu consumi alimente grase.
  • Renunti adeseori, fara probleme, la una sau mai multe mese.
  • Mesele tale sunt intotdeauna lejere.
  • Preferi oricand o masa cu peste sau carne de pui.
  • Nu reusesti sa slabesti, desi faci eforturi.
  • Rareori ai senzatia de foame.
  • Suferi des de constipatie.

Pare ca greutatea ta corporala s-a „blocat“, caci oricate eforturi faci nu reusesti sa scapi de cele cateva kilograme in plus. Nu iti este greu sa sari peste o masa si pot trece zile fara sa mananci carne.

Dar ceea ce nu trebuie sa uiti este ca mesele neregulate scad mult productia de leptina a organismului. Astfel, desi exista rezerve pe care organismul le-ar putea consuma (kilogramele in plus), acest mesaj nu ajunge la creier din cauza leptinei, iar creierul va comanda, la viitoarea masa, stocarea oricarei calorii.

Ce poti face?
Schimba stilul de alimentatie si ritmul metabolic si mananca regulat, caci numai asa vei reusi sa-ti „modelezi“ silueta. Incearca doar diete echilibrate: carne, lactate, legume si fructe. Iti sunt permise aproape toate alimentele, cu exceptia grasimilor de orice fel (carne grasa, mezeluri, prajeli, sosuri etc.).

Poti manca si dulciuri, dar numai in cantitati moderate. Fa miscare usoara sustinuta, zilnic daca se poate (plimbari, mers pe bicicleta, inot), in loc sa mergi bilunar la sala. 

Ca sarea-n bucate – „stresata“
Profil:

  • Te enervezi repede, esti iritabila.
  • Adaugi un plus de sare in mancare, cel mai adesea fara sa gusti in prealabil.
  • Nu esti pretentioasa la mancare – poti manca aproape orice.
  • Te calmezi mancand.
  • Greutatea ta variaza destul de mult, fara un motiv aparent.
  • Te simti deseori balonata.
  • Preferi mai degraba alimentele sarate decat pe cele dulci.
  • Nu dormi prea bine si ai deseori dureri de cap.

E clar, problema ta este stresul. Trebuie sa gasesti o modalitate de a lupta impotriva lui, dar si de a-ti modifica stilul alimentar. Ai tendinta sa mananci des, deoarece ai impresia ca acest lucru te calmeaza. Probabil consumi multa cafea si fumezi din acelasi motiv – sa te calmezi.

Esti adesea balonata, iar acest lucru iti creeaza nu doar disconfort, ci uneori chiar dureri la nivelul abdomenului. Poti slabi sau te poti ingrasa chiar si cu cate un kilogram-doua de la o zi la alta, fara un motiv clar.

Ce poti face?
Alcatuieste-ti meniul doar pe baza alimentelor simple si sanatoase, usor digerabile. Asadar, atunci cand este posibil, evita sa prepari alimentele. Intotdeauna un cartof copt va fi mai usor de digerat decat un piure cu mult unt.

Ar fi bine sa elimini cat de mult posibil alimentele bogate in fibre din dieta (fasole boabe, fasole alba, mazare, linte, cereale, orez, fructe uscate), deoarece sunt in general iritante pentru tipul tau metabolic.

Redu consumul de sare si de bauturi carbogazoase de orice tip, renunta la fumat sau redu numarul tigarilor fumate intr-o zi (toate acestea blocheaza secretiile digestive), nu te aseza la masa cand esti iritata si ia cate o pauza scurta dupa fiecare fel de mancare.

Dulce, dulce, dulce – „gurmanda“
Profil:

  • Preferi mesele complete, cu trei feluri de mancare, `n locul gustarilor.
  • Nu exista masa fara desert.
  • Dupa ce man]nci, te cuprinde adesea o stare de somnolenta.
  • Masa de seara este de obicei cea mai bogata masa din zi.
  • Senzatia de foame e mai acuta dupa ora 11 si ti s-a intamplat chiar sa iti fie rau (tremuraturi, slabiciune, transpiratii), daca nu man]nci imediat.
  • Ai pofta de mancare buna si iti face mare placere sa mananci.
  • Intre mese rontai de regula cate ceva dulce.
  • Aproape intotdeauna, cand te trezesti noaptea, iti este foame.

Daca te incadrezi in acest profil, e bine sa ai grija ce man]nci, pentru ca nu sunt excluse afectiunile „tacute“ precum hipertensiunea sau diabetul. In plus, te afli in fata unui dublu pericol pentru silueta: de cate ori mananci dulciuri, pancreasul secreta insulina, iar acest hormon stocheaza grasimile si impiedica arderea celor acumulate deja.

Mai multe dulciuri egal mai multe depozite de grasime, iar daca ai si tendinta sa rontai intre mese, pancreasul munceste permanent si acumularea are loc continuu.

Ce poti face?
Redu continutul de zahar, miere si grasimi din dieta. Nu exagera cu bauturile racoritoare, strugurii, cartofii sau painea alba, iar atunci cand iti vine pofta sa rontai ceva alege un aliment cu continut redus de zahar: iaurt, un fruct, o felie de paine integrala.

Include, treptat, in alimentatie ciuperci, legume verzi, fructe, cereale, ciocolata amaruie, iaurt, mere, portocale. Gandeste-te la o activitate fizica, cel mai bine la un sport ca inotul, ciclismul sau jogging-ul. Acestea amelioreaza actiunea insulinei si permit pancreasului sa secrete mai putina insulina.

Un pericol – hormonii de stres
Specialistii endocrinologi atrag atentia ca in activitatea metabolica a organismului mai intervine un factor caruia poate ca nu i-ai dat asa mare importanta: stresul. Acesta poate bloca sau stimula apetitul, favorizand secretia anumitor hormoni.

Astfel, cand esti stresata, se deregleaza secretia de serotonina (hormonul care regleaza somnul, diminueaza durerea si te binedispune) si, in consecinta, se declanseaza dorinta de a consuma alimente dulci.

In acelasi timp, un alt hormon „comanda“ ca surplusul de calorii sa fie depozitat. Aceasta este explicatia pentru care kilogramele in plus acumulate din cauza stresului sunt atat de greu de eliminat.

Text: Adela Constantinescu; foto: Dreamstime.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate