Balkanik Festival – Home of World Music, un muzeu viu al reinterpretării, diversității și descoperirilor, între 6 și 8 septembrie la Grădina Uranus din București
Balkanik Festival – Home of World Music, cunoscut pentru atmosfera sa inconfundabilă și spiritul de fuziune culturală, se întoarce la Grădina Uranus între 6 și 8 septembrie. Evenimentul rămâne un punct central de întâlnire pentru comunitățile din București și pentru turiștii care vin în capitala României special pentru a participa la acest festival. Cea de-a XI-a ediție a Balkanik Festival, fueled by OSCAR Downstream, creează un adevărat muzeu viu în aer liber unde, timp de trei zile și trei nopți, grădina istorică din centrul Bucureștiului devine gazda unor concerte live, târguri artizanale, demonstrații de meșteșuguri, dezbateri, seturi DJ, jam sessions, expoziții, video mapping pe turnul de apă, ateliere și activități dedicate copiilor, tinerilor și adulților.
Iată spotul video al acestei ediții: https://www.youtube.com/watch?v=UNw1DHeb0fw
Balkanik Festival – Home of World Music #11 este organizat de Asociația Culturală Metropolis, fueled by OSCAR Downstream; proiect co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional*; Balkanik Festival este proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului „București 565. Conexiuni urbane' 2024.**; sponsorizat de BRD Groupe Société Générale , Pop Cola, cu sprijinul Uniunii Armenilor din România, al Centrului Cultural Armean din București, Epson, co-finanțat de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național din Polonia, cu sprijinul Institutului Francez Român.
La această ediție a festivalului, Grădina Uranus devine un spațiu al descoperirilor, în care vechiul și noul, tradiția și inovația se întâlnesc într-un peisaj armonios. Ca de fiecare dată, meșteșugarii ce vor putea fi întâlniți la festival, cu demonstrații, ateliere și produse artizanale de luat acasă, oferă publicului o experiență autentică și inspirată din rădăcinile culturii noastre diverse.
Asociația Vatra Meșterilor și Creatorilor de Patrimoniu (Vatra MCP) continuă să-și îndeplinească misiunea de a susține creativitatea și de a conserva patrimoniul cultural, oferind o platformă de exprimare meșteșugarilor din toate colțurile țării și din străinătate.
Printre acești maeștri ai tradiției, se numără Dumitru Muruzuc din Republica Moldova care, alături de soția sa, păstrează vii secretele cioplirii lemnului, broderiei și împletitului. Centrul de meșteșuguri de la Răuțel, fondat datorită succesului lor, este o dovadă vie a angajamentului lor de a instrui tânăra generație și de a asigura continuitatea artei strămoșești.
De asemenea, tânărul Miron Cosmin Georgian, din Vrancea, demonstrează cum pasiunea pentru țesut poate renaște în fiecare generație. Învățat de bunica sa, Cosmin păstrează și duce mai departe meșteșugul cu o dedicare rar întâlnită la vârsta sa. Tot în această linie a tradiției se află și Nicoleta Uță, din Argeș, care și-a dedicat viața păstrării și transmiterii mai departe a cusăturilor tradiționale, inspirată fiind de costumul popular primit de la bunica sa.
Nu lipsesc din peisaj nici olăritul, reprezentat cu măiestrie de Mihaela Plesea, o tânără din Braniștea care, de la vârsta de 7 ani, a ales să continue tradiția olăritului, găsindu-și inspirația în roata de olărit și în meșterii care i-au ghidat primii pași.
Un alt meșteșug rar întâlnit este cel al prelucrării metalelor, reprezentat de Victor Clopotar, din Sibiu, care transformă cuprul, alama și argintul în obiecte de uz casnic și decorativ, respectând tehnici tradiționale transmise din generație în generație.
Într-un atelier unic de bijuterii, Monica Iacovenco și Icruș Florea explorează granițele artei tradiționale, combinând pasiunea pentru argint cu dorința de a crea piese inovatoare, care spun o poveste dincolo de valoarea materialelor din care sunt făcute. Icruș, provenit dintr-o familie cu o lungă tradiție în bijuterie, aduce precizia și măiestria străveche într-o formă modernă, reușind să captiveze publicul cu fiecare detaliu perfect realizat.
Cosmin Ciobanu, absolvent al Universității Naționale de Arte din București, aduce la Balkanik Festival lucruri mărunte de mare finețe – bijuterii cu motive de inspirație antică și etnică și accesorii din piele realizate cu multă migală și meșteșug.
Balkanik Festival devine astfel nu doar o celebrare a muzicii și culturii locale și regionale, ci și un muzeu viu, unde tradițiile meșteșugărești trăiesc și evoluează, conectând trecutul cu viitorul prin mâinile și creativitatea acestor artizani remarcabili.
Grădina Uranus se deschide o dată pe an pentru public, cu prilejul Balkanik Festival, ocazie cu care participanții pot vedea de aproape vestitul castel de apă, monument istoric proiectat de Anghel Saligny, unul dintre primele din București, construit la finalul sec. XIX, în anul 1899. Turnul va fi însuflețit și pus în valoare la această ediție de video mapping, cu animații realizate de artistul Adistu, cu sprijinul Epson, lider mondial în domeniul videoproiectoarelor. Animațiile proiectate pe turn pornesc de la elemente ale naturii, floră, elemente cerești. Adistu este un artist digital ce activează în diferite medii: animație și grafică AI/3D/procedurală/fractală pentru video-mapping, performance video, VFX, videoclipuri, video art, instalații multimedia și artă digitală printată. A prezentat și performat în peste 20 de țări la evenimente precum Berlin Festival of Lights, Anim’est sau Boom Portugalia. Stilul său se deosebește prin mixul unic și vast de tehnici, ce manifestă universuri suprarealiste, elegante, dar și jucăușe. Adistu, de asemenea, a predat arta digitală, printre altele, la Centrul Cinetic, Bucharest Experimental Film Festival și platforma Future Media Academy. Adistu a fost curator și director al festivalului itinerant Tripoteca, ce a ajuns în 15 țări și 30 de spații.
Festivalul își deschide porțile vineri, 6 septembrie, de la ora 16:00. Sâmbătă și duminică, Grădina Uranus își primește publicul începând cu ora 12:00.
Artiștii care vor urca pe scena festivalului în acest an sunt:
- Vineri, 6 septembrie:
- Rumeliko (Grecia-România)
- Dikanda (Polonia)
- Fanfare Ciocârlia (România)
- Sâmbătă, 7 septembrie:
- Phuripe (ex-Ternipe, Ungarias
- Kermesz A L’Est (Belgia)
- Shantel & Bucovina Club Soundsystem (Germania)
- Duminică, 8 septembrie:
- Mădălina Pavăl Orchestra (România)
- Collectif Medz Bazar (Armenia-Franța)
- BaBa ZuLa (Turcia)
Abonamentele și biletele pe zile pot fi achiziționate de aici:
www.balkanikfestival.ro/tickets2024 Abonamentele early bird se găsesc acum la prețul de 170 lei, iar biletele early bird pe zile sunt disponibile la prețul de 85 de lei, în rețelele LiveTickets, Iabilet, Bilete.ro și Eventbook. La intrarea în festival, abonamentele vor costa 210 lei. Copiii cu vârsta de până la 9 ani se bucură de intrare liberă la festival, însoțiți de adulți.
Eveniment Facebook: https://fb.me/e/6K3sAflP5
Balkanik Festival este un eveniment care și-a propus, încă de la prima ediție, să aducă împreună comunitățile, să promoveze incluziunea, înțelegerea și acceptarea altor culturi, prin muzică și alte arte.
În prim plan pe afișul ediției XI se află fotografia lui Renée Perle, românca născută la Iași, care a ajuns la Paris în urmă cu o sută de ani, unde l-a cunoscut pe celebrul fotograf Jacques-Henri Lartigue (autorul fotografiei). A devenit primul fotomodel profesionist din istoria omenirii, artistul imortalizând-o în 341 de imagini în numai doi ani! A fost lăudată de marele John Galliano, iar portretele sale au ajuns să fie licitate la casa Sothebyʼs. Între amicii ei parizieni, s-au numărat vedete ca Roland Garros, Pablo Picasso și Jean Cocteau. (din „Români și românce care au schimbat lumea', autor Dan-Silviu Boerescu)
Parteneri media: Radio Guerrilla, Pro TV, Cărturești, Aici a stat, Happ, Haute Culture, Infomusic, IQads, Scena9, Nine OClock, Observator Cultural, Revista Golan, spotmedia.ro, Trăiește muzica, Utopia Balcanică, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți, Munteanu Recomandă.
*„Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.'