Adopta o alimentatie echilibrata

Adopta o alimentatie echilibrata
Uncategorized

Afirmatia "prevenirea bolilor incepe din farfurie" este foarte adevarata. Starea de sanatate, pe termen scurt si pe termen lung, depinde in mare masura de ceea ce mancam.

Sanatatea ta si a celor dragi este cel mai de pret lucru, insa atunci cand suntem intrebati ce facem zilnic pentru a ne pastra aceasta sanatate nu putem raspunde. Adesea, consideram ca sanatatea e ceva care se obtine cu tratamente si pastile, dar adevarul este ca orice gest al nostru are influente asupra starii noastre fizice si psihice.

In primul rand, este important sa constientizam ca nu s-a inventat inca pastila-minune, care sa ne fereasca de boli sau sa ne vindece cand ne imbolnavim. Dar depinde de noi sa adoptam un mod de viata sanatos, lipsit de excese, cu activitate fizica zilnica si mai ales o alimentatie care sa asigure toate principiile nutritive in cantitati optime.

Prevenirea bolilor incepe din farfurie
Alimentele ne ofera "caramizile" din care este construit organismul (proteinele) si "combustibilul" cu care acesta functioneaza (glucidele, lipidele).

Exista situatii, insa, in care excesul sau deficitul in anumiti nutrienti poate sa duca la aparitia unor afectiuni grave:
– Alimentatia dezechilibrata este considerata a fi factorul determinant pentru 30% din cazurile de cancer. Persoanele obeze prezinta un risc crescut de aparitie a cancerului de colon. Un consum adecvat de legume, fructe si cereale integrale poate preveni aparitia acestei afectiuni.

– Dulciurile si grasimile animale in exces pot duce la aparitia diabetului zaharat de tip 2. Este de preferat ca in alimentatie glucidele sa provina in mare parte din cereale, cartofi, orez si mai putin din produsele dulci (ciocolata, zahar), iar in cazul grasimilor, accentul trebuie pus pe grasimile nesaturate, in defavoarea celor saturate.

– Aportul insuficient de calciu si de vitamina D in perioada de crestere duce la aparitia rahitismului, iar la femei, dupa 45 de ani, favorizeaza aparitia osteoporozei. Vitamina D este produsa in organism prin expunere la soare, dar in cantitati insuficiente. Se gaseste in schimb in diferite alimente: produse lactate, margarina, ficat de vita, galbenus de ou, carne de peste.

– O alimentatie echilibrata, fara excese, corelata cu tipul de activitate desfasurata zilnic ne fereste de o gama larga de afectiuni si ne asigura vitalitatea si energia necesara pentru a face fata activitatilor de zi cu zi.

Grasimile din farfurie
Consumul in exces de lipide de origine animala (adica de grasimi saturate) duce la cresterea colesterolului din sange si implicit la cresterea riscului de aparitie a o multime de boli cardiovasculare. Pentru prevenirea acestor afectiuni se recomanda limitarea consumului de grasimi saturate (carne grasa, produse lactate grase) la maxim 10% din aportul caloric zilnic si cresterea consumului de grasimi nesaturate (uleiuri vegetale, margarine tartinabile, peste).

Pericolul obezitatii la copii
Orice parinte isi doreste un copil sanatos. Din pacate, in zilele noastre tot mai multi copii si adolescenti sunt supraponderali sau chiar obezi. Cauzele, daca excludem diferitele patologii (boli genetice, dereglari hormonale), sunt determinate de cele mai multe ori de supraalimentare si sedentarism.

In ultima vreme se observa o grija exagerata a parintilor care maresc numarul sau marimea portiilor zilnice ale copiilor, ceea ce poate conduce la hiperplazie (cresterea) tesutului adipos si la marirea depozitelor de grasime. In plus, in comert exista o oferta bogata si foarte tentanta de snacksuri, chipsuri, dulciuri, sucuri sintetice – produse hipercalorice (cu densitate energetica mare intr-un volum mic, fara valoare nutritiva).

Copiii le consuma necontrolat si exagerat, uneori chiar in locul meselor, in detrimentul alimentelor ce contin substante nutritive. Mai mult, copiii petrec tot mai mult timp in fata televizorului si a calculatorului, sunt scutiti de la orele de sport, circula cu autobuzul sau sunt dusi de catre parinti la scoala cu masina.

Lipsa de miscare in perioada de crestere, cand structura osoasa si musculara trebuie solicitate pentru formare si definitivare, are repercusiuni asupra dezvoltarii armonioase si favorizeaza aparitia unor boli (diabet, obezitate). Iata doar cateva din greselile ce se pot face. Tot aici, gasim insa si raspunsurile: pentru evitarea pericolului aparitiei obezitatii la copii, e necesar, in primul rand, ca parintii sa beneficieze de o anumita educatie.

Acestia trebuie sa puna pe primul plan sanatatea lor si a copiilor, care gasesc primele modele de comportament in familie, unde exemplul personal al parintilor conteaza enorm. Copiii trebuie obisnuiti sa consume alimente nutritive: cereale integrale, legume, fructe, lapte si produse lactate, margarina, carne, oua, care sa le asigure necesarul caloric pentru acoperirea ratei de crestere, a activitatii fizice si intelectuale.

Chiar in conditiile in care incercam sa prevenim obezitatea, grasimile (in special cele nesaturate) nu trebuie sa lipseasca din alimentatia copiilor, deoarece ele potenteaza asimilarea vitaminei D, vitamina foarte importanta pentru prevenirea rahitismului, si contin acizi grasi esentiali absolut necesari dezvoltarii organismului.

Principiile unei gustari sanatoase
Gustarea ideala nu este ciocolata (care induce o stare de agitatie si spoliaza organismul de calciu), ci un fruct sau un iaurt. Foarte important pentru o alimentatie echilibrata este micul dejun. Un sandvis cu paine integrala, margarina, o felie de sunca sau carne slaba si o leguma de sezon, servite impreuna, dimineata, ofera toate categoriile de nutrienti pentru o masa, dar si energia necesara pentru activitatile de peste zi.

Cele 5 secrete ale unei alimentatii echilibrate
– Proteinele, esentiale in dezvoltarea si refacerea tesuturilor, sunt continute in special in carne, lapte si produse lactate, oua, leguminoase uscate, cereale, si sunt necesare in procent de 10 – 15% din aportul caloric zilnic.

– Principala sursa de energie, care asigura 50 – 65% din necesarul caloric sunt glucidele (carbohidratii). Sursele ideale de carbohidrati complecsi sunt cerealele integrale, legumele (cartofi), orezul, fructele uscate, care in acelasi timp contin si fibre vegetale, cu rol in preventia constipatiei si a cancerului de colon.

– Grasimile nu trebuie eliminate din dieta, avand rol structural, energetic, in asimilarea vitaminelor liposolubile (A, D, E, K). Nutritionistii recomanda limitarea consumului de grasimi de origine animala (predominant grasimi saturate) in favoarea celor de origine vegetala (ce contin predominant grasimi mono si polinesaturate, ulei de masline, avocado, oleaginoase, margarine tartinabile), pentru reducerea riscului de aparitie a bolilor cardiovasculare si a obezitatii. Necesarul de grasimi intr-o alimentatie echilibrata este de 30 – 35% din aportul caloric zilnic.

– O dieta echilibrata si variata (bogata in legume si fructe proaspete) furnizeaza intreaga gama de vitamine, minerale si oligoelemente necesare pentru un status nutritional optim.

– Un element foarte important este apa, necesara in cantitate de cel putin doi litri/zi, pentru o buna hidratare. Partial poate fi inlocuita cu ceaiuri neindulcite, sucuri naturale de legume sau fructe.

Material realizat cu sprijinul Fundatiei pentru o Alimentatie Sanatoasa.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din