Adevarat si fals despre paine

Adevarat si fals despre paine
Uncategorized

"Paine? Nu, mersi, ca ingrasa." Nu asa spun toate femeile care se straduiesc sa-si mentina silueta? Incercand sa demonteze ideile preconcepute despre "painea noastra cea de toate zilele", nutritionistii afirma ca este indispensabila unei alimentatii echilibrate.

Ingrasa
Fals. Asa crede toata lumea: ca painea este principalul responsabil de kilogramele in plus. De fapt, consumata in cantitati rezonabile, painea nu ingrasa.

Ea devine un "pericol" doar daca o consumi in cantitati mari sau daca o asociezi sistematic cu unt, branza, dulceata, mezeluri sau feculente (cartofi, cereale, paste fainoase etc.)

Altfel, painea poate fi chiar un aliat al siluetei tale. O felie de paine alba are 75 de calorii, deci mai putin decat cerealele cu lapte sau biscuitii de la micul dejun, iar o felie de paine neagra, completa sau cu cereale, nu depaseste 60 – 65 de calorii.

Painea proaspata baloneaza
Adevarat. Desi preferam la masa o paine proaspata, chiar calda, specialistii ne avertizeaza ca aceasta este mai greu digerabila decat painea prajita sau cea "veche" de o zi.

Explicatia nu este complicata: miezul unei paini calde este mai lipicios si, deci, mai greu de transformat de catre sucurile gastrice. In plus, painea "calda" contine mai mult amidon, un element care favorizeaza balonarea si fermentatiile la nivelul colonului.

E doar faina si apa, nu are valoare nutritionala
Fals. Alaturi de oua si carne, painea este o sursa importanta de proteine. Totusi, pentru ca ii lipseste lizina, un aminoacid indispensabil omului, se recomanda ca painea sa fie consumata la aceeasi masa cu lapte/produse lactate.

Valoarea nutritionala a painii nu se limiteaza la continutul acesteia in proteine, glucide si lipide. Ea ne furnizeaza, in plus, cantitati deloc neglijabile de calciu, potasiu (350 mg), fosfor (330 mg) si magneziu (120 mg), precum si vitaminele B1, B2, B6, E si PP.

Combate constipatia
Adevarat. Fiind bogata in fibre, painea se numara printre alimentele recomandate a fi consumate pentru prevenirea si combaterea constipatiei. Se stie ca fibrele alimentare sunt bune nu doar din motivul ca "taie" senzatia de foame, ci si pentru ca favorizeaza buna functionare a tranzitului intestinal.

Miezul painii contine mai putine calorii decat coaja
Fals. Cu alte cuvinte, 100 g de miez nu contin mai multe calorii decat 100 g de coaja. Dimpotriva, miezul are mai putine calorii, deoarece contine mai multa apa decat crusta painii, "deshidratata" din cauza caldurii.

Are efect anti-insomnie
Adevarat. Desi afirmatia iti poate parea incredibila, cercetatorii americani de la Universitatea Tufts au dovedit-o. Explicatia este prea complicata si stiintifica, insa ideea de baza este ca painea contine triptofan, un aminoacid din care creierul "produce" serotonina (hormonul care induce relaxarea si ajuta la instalarea somnului).

Atentie, insa! Date fiind aceste lucruri, evita sa consumi prea multa paine la micul dejun daca te asteapta o zi solicitanta – iti produce somnolenta si randamentul tau intelectual scade.

Painea din faina integrala e mai sanatoasa
Adevarat. Stim despre paine ca este un amestec de faina, apa, sare si drojdie. Ei bine, nu e chiar asa. Undeva acolo, nevazute, se ascund elemente importante pentru sanatatea ta: vitamine, fier si calciu. Este de inteles, asadar, de ce painea a reintrat in gratiile nutritionistilor.

Desi toate felurile de paine iti ofera ceva bun, nutritionistii te sfatuiesc sa alegi painea completa (cea produsa din faina integrala).

De ce? Este mai bogata in fibre alimentare, vitamine (B si E), magneziu, fosfor si fibre. Cu doar 200 g de paine integrala acoperi 40% din necesarul zilnic de vitamine B1, B3, B6 si 40% din necesarul de fier.

Renunti la paine daca tii cura?
Specialistii spun ca nu. Este suficient sa reduci cantitatea la 100 g pe zi, adica sa nu mananci mai mult de 2 felii la o masa.

Si este de preferat sa alegi painea cu cereale. Si sa nu o asociezi cu unt, sosuri, branzeturi cu continut mare de grasimi.

De altfel, medicii au demonstrat ca o reducere severa a cantitatii sau excluderea totala a painii din alimentatie (indiferent daca renuntarea la paine este o "cerinta" a unei cure de slabire sau nu) poate duce la o hipoglicemie accentuata, o hipoinsulinemie mai pronuntata si chiar la modificari ale cetoacidozei (cresterea aciditatii stomacale).

Ce recomanda nutritionistii?

  • Nutritionistii estimeaza ca poti manca linistita 150 – 250 g de paine pe zi, pentru a-ti asigura o buna parte din necesarul de glucide. Aceasta cantitate nu te impiedica sa consumi in plus orez, cartofi fierti, paste (dar nu impreuna cu paine).
  • Copiii si adolescentii, fiind in perioada de crestere, au nevoie de un plus de energie, care le poate fi furnizat usor de paine. Astfel, copiii cu varsta intre 2 – 6 ani trebuie sa manance 60 – 90 g de paine pe zi (o jumatate de bagheta), in timp ce portia zilnica a copiilor de 7 – 12 ani se ridica la 100 – 130 g.
  • Mult mai recent, nutritionistii americani au demonstrat si ca femeile insarcinate care nu consuma paine la cel putin una din trei mese principale si macar la una din cele doua gustari luate pe zi, prezinta un risc cu 30% mai mare de a naste inainte de termen.
  • Este intotdeauna de preferat ca, in cursul unor diete, decat sa micsorezi drastic cantitatea de paine din alimentatie, mai bine sa eviti ceaiul negru, cafeaua, nicotina, alcoolul si bauturile foarte reci caci ele sensibilizeaza stomacul si pot produce iritatii ale mucoasei gastrice.
  • Alcatuieste-ti meniul pe baza alimentelor simple si sanatoase, usor digerabile. De exemplu, un cartof copt este mult mai usor de digerat decat trei sau patru felii de paine.
  • De cate ori este posibil, evita sa prepari alimentele pe care le asociezi cu felia de paine.
  • Ca sa reduci riscul de "stres metabolic" al organismului, diminueaza cantitatea de alimente bogate in fibre (fasole boabe, fasole alba, mazare, linte, smochine, cereale, orez, fructe uscate) caci ele pot fi iritante si pot produce balonari.
  • Incearca sa reduci consumul de sare si de bauturi carbogazoase, renunta sau macar redu fumatul, caci toate acestea blocheaza secretiile digestive.
  • Fa cate o pauza dupa fiecare masa.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
Libertatea
Retete
Baby
ELLE
VIVA!
Shtiu.ro
Diva Hair
Huff
Sfatul parintilor
TV Mania
Mai multe din