Will Kemp – un James Dean al dansului

Este frumos – asta se vede cu ochiul liber – danseaza dumnezeieste, a inceput sa joace si in filme, este imaginea unei prestigioase companii si ne-am dori sa-l putem vedea in spectacole si in Romania.

In Romania, baletul e considerat elitist, iar interesul maselor pentru aceasta arta este relativ scazut.

In conditiile in care montarile clasice au devenit o formula destul de depasita – monotone si previzibile -, ineditele puneri in scena ale coregrafului britanic Matthew Bourne pot fi solutia captarii interesului si celor care au un apetit minim pentru arta baletului.

Orice spectacol de dans si de balet produs de Matthew Bourne poate face, peste noapte, dintr-un semi-ignorant in ale dansului un adevarat fan.

Cine esti tu, Will Kemp? Cum ai reusit sa patrunzi in compania lui Matthew Bourne?
Cine sunt eu? Doamne, mi-as dori sa stiu si eu raspunsul la aceasta intrebare. Am intrat in companie direct dupa ce am terminat Royal Ballet School. Si am inceput direct cu a crea un rol in Swan Lake (Lacul lebedelor) in 1995.

Asta da experienta, cu o asemenea companie si un asemenea coregraf! Am descoperit aici o adevarata idee de grup, o colaborare autentica. Matthew Bourne e un tip cu o viziune extrem de puternica, un tip care se bazeaza pe oameni.

Pentru mine, sa vin intr-o asemenea companie – dupa strictetea de la Royal Ballet School – e asemenea experientei pe care o traieste un copil care intra intr-o pravalie cu dulciuri intrebandu-se: "Doamne, chiar exista asa ceva, chiar putem manca asa ceva?".

Cat din performanta e talent si cat antrenament si munca sustinuta?
Talentul e greu de cuantificat, nu poti pune degetul pe el sa-l numesti, dar eu am stiut inca de mic ca de asta sunt pe aceasta lume. Asta e menirea mea. Stiam ca va trebui sa muncesc incredibil de mult. De fapt, dintotdeauna am muncit mult.

Chipul tau angelic te predispune la roluri la fel de angelice, dar ai depasit de mult aceasta conditie, interpretand si personaje malefice – Wolfman/Velkan din filmul Van Helsing. Interpretezi cu usurinta personaje din toate registrele – de care te simti mai apropiat?
Daca interpretezi roluri malefice, un personaj malefic anume, e interesant sa vezi ce motivatii are acel personaj sa fie asa, vrei sa-i cunosti si latura umana. E mult mai putin interesant daca acel personaj e 100% malefic si-atat.

E total nerealist atunci, pentru ca exista intotdeauna o motivatie care il conduce sa faca ceea ce face, de obicei un fel de slabiciune interioara a lui. Asa ca, intotdeauna, din acea putere a personajului malefic rasare o latura umana, o slabiciune tipic umana… De aceea, fiecare tip de personaj trebuie tratat complex.

Cum se impaca notorietatea din film si publicitate cu baletul?
E o treaba ciudata, asa e. Imi place enorm sa fac film, sa joc teatru si in anumite momente sa ma reintorc intr-o asemenea companie ca a lui Matthew Bourne, in care regasesc cate un pic din toate, plus baletul. Categoric, notorietatea si baletul se cam completeaza in cazul meu.

E acelasi lucru cu filmul, teatrul etc. Sunt complementare, as spune. In cazul filmului, pentru un fragment extrem de mic te concentrezi ore intregi si ai serios de muncit. Cu filmul Van Helsing am avut nevoie de jumatate de an ca sa filmez partile in care dansam. A trebuit sa lucrez foarte atent la detalii. In schimb, in spectacole, fiecare moment este irepetabil, fiecare experienta este unica. Asa ca fac si filme, ceea ce mi-a permis sa invat multe lucruri pe care sa le folosesc in alte domenii.

Film sau balet? Ce preferi?
Alegerea nu imi mai apartine, pentru ca exista si o latura practica a acestui tip de munca. Cu cat inaintezi in varsta, cu atat devine mai greu. Cand nu mai esti la apogeul conditiei tale fizice, nu mai poti ridica piciorul la fel de sus, nu mai poti dansa intr-un ritm pe care ti l-ai dori.

Cand se intampla asta, trebuie sa incepi sa tragi concluzii, conform cu experienta ta de viata, cu ceea ce ai invatat pana in acel moment, cu gradul de maturitate la care ai ajuns. Acesta e momentul in care poti continua serios cu actoria. Pentru ca poti fi actor si imobilizat intr-un scaun cu rotile, chiar si foarte batran. Asa imi voi continua cariera, cat de mult voi putea. 

O noua viziune asupra dansului
Matthew Bourne e coregraful care a schimbat complet imaginea baletului, propunand o viziune inovatoare asupra clasicelor montari, cu gratioase balerine costumate in tutuuri vaporoase, sclipitoare si poantele obisnuite. Matthew Bourne pastreaza gratia specifica balerinilor, dar ii imbraca in haine obisnuite, recreand povestile care au stat la baza operei clasice.

Marele merit al lui Bourne este ca a reusit sa faca din balet o arta accesibila, moderna, usor de inteles. Multe persoane care cu greu se lasau urnite la vreun spectacol de balet ii datoreaza acum pasiunea pe care le-a trezit-o pentru arta dansului.

Oameni care nu calcasera vreodata intr-un astfel de loc au devenit cei mai infocati fani. Remake-urile lui dupa piese clasice de balet au reusit performanta de a deveni, ele insele, un punct de referinta – atat de puternic s-au imprimat in constiinta publicului.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Vedete-Personalitati