Vitaminele bunei creșteri

În timpul creșterii, sistemele din organismul unui copil se află într-o perioada de acumulări intense, dar și de structurare. Vitaminele sunt catalizatorii proceselor constitutive fundamentale.

vitaminele bunei cresteri

Vitaminele și grăsimile

Unele dintre vitamine sunt liposolubile (se dizolvă în grăsimi). Din acest motiv, în cazul copiilor nu sunt recomandate dietele hipolipidice. Vitaminele A, D, E și K formează grupa vitaminelor liposolubile.

Vitamina A este importantă pentru constituirea unei retine rezistente, pentru o piele elastică și sănătoasă, pentru rezistența generală la infecții.

Vitamina D reglează circuitul calciului și fosforului, deci pentru formarea oaselor.

Vitamina E are un rol antioxidant, acționând la nivelul membranelor celulare.

Vitamina K este consacrată pentru rolul ei în coagularea sângelui, dar studii recente au arătat că participă și la fixarea calciului în oase. Asimilarea acestor vitamine este înlesnită de prezența grăsimilor sănătoase în alimentație.

Vitaminele B: un clan foarte influent

vitaminele bunei cresteri2

Notate cu cifre de la 1 la 6 (fără 4) și sărind apoi direct la 12, vitaminele B au fiecare câte un nume alternativ, descriptiv: B1 – tiamină; B2 –riboflavină; B3 – vitamina PP sau niacina; B5 – acidul pantoteic; B6 – piridoxină; B12 – ciancobalamină.

Procese majore, de mare întindere și complexitate, sunt controlate de una sau alta dintre vitaminele din grupul B. Circulația informației prin fibra nervoasă, procesarea proteinelor, a glucidelor, creșterea și reproducerea celulară – toate depind de cantitatea corectă de B-uri.

C de la citrice

Dacă e acru, e vitamina C, sau acidul ascorbic. Este valabil cel puțin în privința fructelor. Știm că apără organismul de infecții. Este esențială în capacitatea de asimilare a fierului în organism.

În perioada de creștere este deosebit de important rolul vitaminei C în sinteza colagenului, substanța care dă elasticitate țesuturilor. Rezistența la rupere a osului este dată de colagen, care dă osului un coeficient de elasticitate. Deficitul înseamnă oase casante.

Mâncare sănătoasă

Organismul nu produce vitamine. Acestea trebuie introduse din afară. Cele liposolubile se găsesc în special în pește, lactate și ficat, în nuci și semințe. Vitamina C se ascunde în fructe, dar și în verdeață: pătrunjelul are un asemenea conținut bogat.

Cât despre conținutul de B-uri, cerealele și drojdia de bere sunt campioane. Dar se găsesc și în carne sau produse lactate. Regula pentru vitamine este că rezistă la refrigerare și congelare, dar toate, cu excepția vitaminei B12, se distrug în mare măsură sau total la prepararea termică.

Mihaela Serea
Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate