Vegetariana – pro si contra

Fără categorie

Specialistii spun ca o alimentatie sanatoasa exclude carnea. Sunt insa vegetarienii mai sanatosi decat restul oamenilor?

Daca renunti la carne, nu inseamna automat ca te hranesti mai bine. De fapt, nu te poti lipsi chiar de unele substante nutritive esentiale precum fierul si proteinele, absolut necesare pentru cresterea si regenerarea celulelor. Ca atare, lipsa carnii din alimentatie poate avea efecte negative asupra organismului tau daca nu o suplinesti cu proteine vegetale adecvate.

Pe de alta parte, un regim vegetarian echilibrat are si numeroase avantaje – studiile demonstreaza ca adeptii "hranei verzi" se imbolnavesc mai greu de boli de inima sau de cancer.

"Nu mi-a placut ideea de a omori animale"
Andreea, 29 de ani, secretara la o companie internationala. "Am devenit vegetariana inca din liceu. Atunci, intreaga familie a incercat timp de o luna sa consume mancaruri numai pe baza de legume. Fratele si tatal meu au renuntat destul de repede. Eu insa am ramas vegetariana, mai ales pentru ca imi displace ideea de a omori animale pentru a le manca.

Dimineata nu prea am timp pentru micul dejun si, eventual, beau un pahar cu suc natural de portocale. La pranz, daca sunt la serviciu, mananc fie un ou, fie salata verde, cu branza si rosii. Felul doi este compus dintr-un un cartof copt la cuptor sau cartofi pai, cu branza rasa. Ca desert, mananc un mar.

Daca sunt intr-un local, comand doar o portie de supa. Seara, cand ajung acasa, imi prepar paste cu sos de ciuperci. Uneori gatesc orez prajit cu legume (praz, ceapa sau ardei gras). Pentru ocazii deosebite pregatesc placinta vegetariana cu soia si sos alb cu branza. In mod normal, ziua, beau apa sau suc natural de portocale, iar uneori, ciocolata calda cu lapte. Alcool nu beau aproape niciodata."

Sfatul medicului…
"Regimul Andreei este cam restrictiv si ea nu acumuleaza cantitatea necesara de proteine vegetale. De asemenea, este posibil sa aiba lipsa de fier si vitamine. Ar trebui sa manance micul dejun in mod regulat si sa renunte la bucata de branza, in favoarea unei paini integrale – care contine mai mult fier, zinc si vitamina B. Si-ar putea imbunatati si nivelul proteinelor daca, la cina, ar manca fasole, linte, nuci, oua sau carne de soia, iar cateva fructe pe zi sunt extrem de importante."

Hraneste-te sanatos

Daca vrei sa devii vegetariana, pregateste-ti mai intai strategia, pentru a te hrani sanatos. Iata cateva informatii utile:

PROTEINE: Cu totii avem nevoie de proteine ca sa producem aminoacizii esentiali organismului nostru – acestia ajuta la regenerarea celulelor. Vegetarienii trebuie sa-si asigure proteinele din cereale, plante leguminoase, nuci si seminte.

FIER SI ZINC: Carnea este sursa cea mai bogata in aceste doua minerale, insa ele pot fi obtinute si din legume. Verdeturile, plantele leguminoase, fructele uscate si painea integrala sunt surse foarte bune de fier. Zincul se gaseste in arpacas, leguminoase, branza, oua si morcovi.

VITAMINA B12 SI VITAMINA D se gasesc mai ales in produsele animale, dar nici vegetarienii care consuma multe lactate (lapte, unt, branza) nu duc lipsa de ele. S-ar putea totusi ca ei sa fie nevoiti sa-si suplimenteze ratia de astfel de produse, pentru a fi siguri ca retin suficiente vitamine.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din