Un stomac sanatos, un abdomen plat

  • A A A
  • E-mail

    Exista momente in care te simti plina peste masura, ai dureri abdominale si esti balonata? Stresul, alimentatia haotica si lipsa de miscare caractersitice epocii moderne au facut ca majoritatea dintre noi sa suferim de afectiuni gastrointestinale intr-o anumita perioada a vietii.

    Sindromul colonului iritabil inseamna un cortegiu de simptome care nu te omoara, dar iti pot transforma momente frumoase din viata intr-unele penibile, in cel mai bun caz. Intre aceste simptome se numara diareea cronica, constipatia, durerile constante in zona abdominala, balonarea si flatulenta – greu de controlat si greu de diagnosticat.

    Cauze
    Nimeni nu cunoaste exact cauzele aparitiei acestei afectiuni, dar se pare ca stresul este unul dintre vinovati. Circa 20% dintre cazuri apar dupa un atac gastrointestinal, urmat de disparitia din intestin a florei bacteriene, necesara unei bune digestii.

    Suferinzii au un colon mai sensibil decat de obicei si un raspuns mai puternic la stimuli, altfel inofensivi. Tensiunile emotionale, stresul de fiecare zi si anu-mite alimente iritante pentru intestin duc la spasmul colonului.

     
    Acesta, la randul lui, intarzie trecerea alimentelor, producand durere, balonare si constipatie. Specialistii spun ca femeile cu colon iritabil au mai multe simptome in timpul perioadei menstruale, din cauza sensibilitatii la fluctuatiile hormonale.
     
    De la creier, la stomac
    Atunci cand esti nervoasa, primul loc in care simti tensiunea este stomacul. Peretii intestinali sunt sustinuti de muschi netezi, controlati la randul lor de sistemul nervos vegetativ – emotiile negative (anxietate, nervozitate) produc spasme abdominale, dureri si scaune anormale.

    Problemele ramase nerezolvate ori stresul pe termen lung pot duce la afectarea cronica a intestinului. Prin hipnoza se poate obtine relaxarea subconstientului – deci, a muschilor intestinali, cu atenuarea sau disparitia simptomelor.

    In multe cazuri, sindromul colonului iritabil este de natura psihosomatica (totul este normal fizic). Cu alte cuvinte, este dificil de diagnosticat si de tratat medical. Studii recente arata ca hipnoterapia poate vindeca 80% dintre cazuri.
     

    Vizita la medic
    Sindromul colonului iritabil nu e o afectiune pe care o poti diagnostica singura, intrucat poate fi confundata cu boala lui Crohn, colita si chiar cancerul de colon. Inainte de a merge la doctor, e bine sa tii un jurnal al simptomelor si al legaturii dintre acestea si modul in care te hranesti: numarul meselor, tipul alimentelor si momentul aparitiei problemelor gastrointestinale.
     
    Ce trebuie sa stii

    • Daca simptomele se manifesta constant sau au tendinta de agravare. Apar din cand in cand?
    • Se inrautatesc cand esti stresata? Sau apar la o schimbare in rutina zilnica (de exemplu, plecarea in vacanta)?
    • Ai o durere abdominala puternica, care te trezeste uneori noaptea din somn?
    • Ai scaune cu sange? Daca "da", sangele e de culoare rosu-deschis sau inchis?
    • Ai slabit in ultima vreme din cauza problemelor intestinale?
    • Ai mai mult de patru scaune pe zi? Diareea poate duce la pierderea de substante nutritive importante, chiar daca nu scazi in greutate.
    • Ai avut cazuri de cancer de colon in familie, la persoane sub 50 de ani?
    • Ai menstruatii dureroase, neregulate sau abundente? Ai dureri in abdomenul inferior ori secretii vaginale suparatoare? Exista afectiuni ginecologice care pot mima sindromul colonului iritabil.

    1. Bea cat mai multe lichide. Chiar daca ti se pare ca lichidele te umfla mai mult, in realitate se intampla exact pe dos – daca nu bei suficient, iti incarci rinichii, iar acestia nu mai pot sa filtreze corect fluidele din organism. Avem nevoie de apa ca sa putem elimina toxinele. Altfel, acestea raman in corp si duc la probleme digestive si balonare. Bea in jur de doi litri de apa pe zi (in afara de cafea si ceai negru, care te deshidrateaza) si vei scapa de toxine – definitiv!

    2. Mananca mai putini hidrocarbonati. Mesele bogate in hidrati de carbon (pastele fainoase) te pot balona. Cu cat te simti mai balonata, cu atat simti nevoia sa bei mai mult – lichidele in amestec cu hidratii de carbon te umfla. Daca iti plac pastele si vrei sa iei cina in oras, alege pranzul pentru aceasta ocazie, astfel incat sa existe suficient timp pentru digerare; altfel, risti sa nu te mai incapa rochia.

    Impachetarile cu alge si namol reduc stratul adipos, refac echilibrul apei si favorizeaza drenajul limfatic. La fel, preso-masajul si masajul anticelulitic; programeaza-te la un salon de frumusete.

    3. Incearca sa te destinzi. Orice tip de stres sau furtuna emotionala poate ajunge direct la stomac. Dincolo de senzatia de disconfort, toata agitatia sistemului digestiv inseamna in cele din urma gaze si balonare nedorite. Cand te mai simti stresata, inspira profund si expira toata tensiunea nervoasa, in loc sa o tii in tine.

    4. Evita dulciurile si bauturile carbonatate. Pe langa faptul ca iti strica dintii (si, mai ales, ingrasa), toate dulciurile (inclusiv drajeurile fructate sau mentolate, guma de mestecat si bauturile carbogazoase indulcite) te baloneaza. Ele te fac sa inghiti aer, care intra direct in sistemul digestiv, trec in stomac si apoi in intestin, provocand flatulenta si disconfort.

    5. Evita substantele iritante pentru intestin. Cafeaua, alcoolul si zaharul pot exacerba simptomele unui colon iritabil. Atentie la substantele ascunse in alimente (aditivi si coloranti alimentari, de exemplu), la cele folosite ca agent de ingrosare a inghetatei si laptelui de soia, despre care se crede ca ar contribui la inflamarea intestinului.

    6. Protejeaza-ti stomacul in mod natural. Morcovii calmeaza intestinul – asadar, mananca piure de morcovi sau supa de morcovi. De asemenea, o jumatate lingurita bicarbonat de sodiu dizolvat intr-un pahar cu apa amelioreaza iritatia stomacala si protejeaza mucoasa de substantele iritante, astfel incat toxinele se pot elimina fara probleme.

    Remedii fara reteta

    Ceaiuri – Ceaiul si capsulele cu ulei de menta constituie un antispastic natural; acesta ajuta la relaxarea muschilor abdominali, prin blocarea canalelor de calciu. Ceaiul de ghimbir indeparteaza starea de voma si ajuta la eliminarea gazelor. Ceaiul de fenicul (anason) reduce eficient balonarea.

    Produse farmaceutice – Finocarbo Plus, de la Aboca (pliculete cu praf din plante), ajuta la eliminarea fiziologica a gazelor din intestin. Antiacidele neutralizeaza excesul de acid din stomac, care duce la indigestii si balonari. Anghirolul (extract de anghinare) ajuta ficatul si usureaza digestia, reducand balonarea.

    Cura detoxifianta – Daca vrei sa scapi pentru mult timp de balonare, incearca urmatoarea "reteta": dimineata, la trezire, bea incet un pahar mare cu apa plata, in care ai stors putina zeama de lamaie; mananca toata ziua doar fructe (diverse); la fiecare ora, bea o cana cu apa plata si ceai de plante (la discretie).

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    ARTICOLE SIMILARE

    Comentariile sunt închise.