Un somn odihnitor

Durata
O treime din viata noastra este dedicata somnului. "Cantitatea" de somn necesara fiecaruia este variabila. Cei mai multi oameni au nevoie de un somn de sapte-opt ore pe noapte, unii se simt foarte bine cu mai putin, iar altii au nevoie de mai mult.

Calitatea
La fel de importanta este si calitatea somnului. Perioadele in care dormim sunt alcatuite din patru-sase cicluri de somn succesive, fiecare cu o durata de aproximativ 90 de minute. Fiecare ciclu cuprinde cateva stadii succesive: primele doua de somn superficial, urmatoarele de somn profund si, in final, cele cu vise; de aceea, cand suna ceasul, suntem in mijlocul unui vis. Acest stadiu reprezinta perioada activa a unui ciclu de somn, in care experienta de peste zi este "inmagazinata" la nivel cerebral. Toata lumea viseaza, chiar si cei care nu isi amintesc de asta.

Suferi de insomnie daca:
– Adormi cu dificultate.
– Te trezesti de mai multe ori pe noapte si nu mai poti sa adormi.
– Te trezesti prea devreme dimineata.
– Ai un somn neodihnitor.

Lipsa odihnei pe timpul noptii iti creeaza probleme ziua: somnolenta, oboseala, dificultate in concentrare, iritabilitate.

Insomnia poate fi acuta (respectiv, pe termen scurt: dureaza intre o noapte si cateva saptamani) sau cronica, atunci cand se intinde pe perioade mai lungi.
Insomnia acuta este insotita de disconfort fizic sau psihic si poate fi declansata de un anumit eveniment. Cauzele insomniei acute pot fi diverse:
– O perioada de stres deosebit (pierderea sau schimbarea serviciului, pierderea unei persoane iubite, schimbarea locuintei etc.)
– Boala
– Factori perturbatori de mediu: zgomot, lumina, temperaturi extreme (caldura sau frig)
– Evenimente care sparg rutina somnului: ture de noapte, calatorii lungi, schimbarea fusului orar etc.

Insomnia este cronica daca apare in cel putin trei nopti din saptamana, timp de o luna sau mai mult, si este cauzata de o stare de deprimare, stres cronic, dureri sau stari de disconfort, care se acutizeaza in timpul noptii.
Consecintele insomniei cronice sunt de natura:
– medicala – boli cardiace, migrene, dependenta de alcool sau droguri, anxietate
– profesionala – scaderea capacitatii de concentrare si memorare, accidente la locul de munca, iritabilitate, scaderea performantelor psiho-motorii si psihologice
– socio-economica – accidente rutiere, probleme in viata personala.

Adopta stilul de viata sanatos

Daca ai dormit prost o noapte, nu trebuie sa intri in panica. Simpla eliminare a cauzei care ti-a provocat insomnia si un somn bun sunt suficiente pentru refacerea organismului. Dar daca acest lucru se repeta, ar fi bine sa iei masuri. Inainte sa apelezi la medicamente contra insomniei, incearca sa adopti o buna igiena a somnului.

  • Acorda o mare grija dormitorului! Alege pentru somn un spatiu sigur, confortabil, in care sa te poti relaxa cu usurinta. Asigura-te ca este intunecat, linistit, racoros, ca dormitorul este bine aerisit, aerul sa nu fie uscat, iar temperatura sa fie de 16-20 grd.C. La nevoie, pune un prosop ud pe calorifer, ca sa pastrezi umiditatea aerului.
  • Daca te deranjeaza lumina, incearca sa porti o "masca" in dreptul ochilor. Daca exista un zgomot deranjant, incearca dopurile speciale pentru urechi.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate