Un alt mod de a invata

Aparute in urma noilor schimbari petrecute in societate si a valorilor aduse din Vest dupa ’90, alternativele educationale sunt o optiune viabila pentru instructia scolara a copilului tau.

Privite la inceput cu reticenta, alternativele educationale – care, intai, au fost initiative private – au ajuns sa fie apreciate astazi de tot mai multi dintre cei implicati in actul educational. Daca pana mai ieri, societatea romaneasca se ferea sa aminteasca de alternativele educationale care existau in Vest, astazi observam o preferinta pentru aceste sisteme – lucru deloc neglijabil pentru cei interesati sa introduca reforma in invatamant. Cele mai cunoscute forme de invatamant alternativ din tara noastra sunt: sistemul Waldorf si Step by Step.

Sistemul Waldorf
Alternativa educationala Waldorf are la baza lucrarile filozofului austriac Rudolf Steiner (1861-1925) si incearca sa dezvolte in fiecare copil talentele si abilitatile proprii. In Romania, invatamantul Waldorf este recunoscut inca din 1991 ca invatamant alternativ, iar din 1996 devine inva-tamant de stat, organizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, pe baza unui acord cu Federatia Waldorf din Romania si asociatia germana Freunde der Erziehungs-kunst.

Programele diferitelor discipline sunt asemanatoare cu cele din sistemul national, iar nivelul cunostintelor este echivalent cu cel din scoala traditionala. Elevii nu au manuale, fapt ce incurajeaza documentarea din mai multe surse. In scoala Waldorf nu se dau note. La sfarsitul fiecarui an scolar, elevul primeste un certificat, in care profesorul descrie activitatea sa, pentru ca in registrul matricol acesta sa fie transformat intr-o nota sau intr-un calificativ. Muzica se invata fara note, prin imitare.

La geometrie nu se folosesc instrumente geometrice, ci simturile, iar la botanica plantele sunt personificate, studiindu-se in natura. La zoologie se scot in evidenta trasaturile temperamentale si fizice ale animalelor, prin pictarea lor in culori specifice.

Principalele caracteristici ale pedagogiei Waldorf:

  • esenta pedagogiei Waldorf este copilul privit ca o entelehia – "fiinta care-si poate purta telul in sine, fiind alcatuita din trup, suflet si spirit, si nu e doar rezultat al ereditatii, dupa cum precizeaza insusi autorul;
  • baza pedagogiei Waldorf este cunoasterea omului si mai ales a copilului in cele doua momente dificile: respectiv, 9 ani si perioada 9-13 ani;
  • exploatarea fortelor spirituale si creative din fiecare copil;
  • planul de invatamant elaborat in concordanta cu aceste particularitati;
  • respectarea ritmului individual al fiecarui copil;
  • spiritul de initiativa, creativitatea;
  • mobilitatea in gandire.

In cazul acestei metode de educatie se pune accent pe autoritatea dascalului in fata elevilor.

Importanta ritmului in Scoala Waldorf

Ritmul are un rol important in educarea vointei, urmarindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii si al anului.

Ritmul orei de clasa este reliefat de impartirea cursului principal in trei parti:

  • o parte ritmica, prin care e solicitata vointa copilului;
  • o parte cognitiva, care se adreseaza intelectului;
  • o parte de povestire, care se adreseaza simtirii.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Copii