Tu cum îți exprimi furia

Cei mai mulți dintre noi își pierd răbdarea măcar o dată într-o săptămână obișnuită – haine murdare aruncate pe fotoliu, teme nefăcute la ora de culcare, sfaturi nesolicitate de la mama ta, colegi care se trezesc în ultima clipă și te presează pe tine să te grăbești. Îți sună cunoscut? Puțini dintre noi își pot păstra calmul tot timpul, dar dacă lupți să-i înghiți furia, asta poate fi dăunător sănătății – mai ales inimii.

tu cum iti exprimi furia

Zona periculoasă

Un studiu recent efectuat de Dr. Thomas Buckley, specialist în boli cardiovasculare la Universitatea din Sydney, arată că, în primele două ore de după o izbucnire de furie, șansele de a face un atac de inimă cresc de opt ori.

Și nu este vorba neapărat despre furia oarbă cu spart și trântit, ci chiar de frecușurile zilnice de acasă, de la serviciu sau din trafic, care pot avea consecințe nebănuite asupra sănătății. Partea proastă este că enervarea te lovește dintr-odată și că nu ai un buton on-off pentru ea. Dr. Buckley spune: „Sigur, avem capacitatea de a înțelege ce o declanșează.“ Dar înainte de a reuși asta, trebuie să definim diferitele tipuri de enervare cu care ne confruntăm.

Când pasivitatea e agresivitate

Mulți dintre noi au dificultăți în exprimarea emoțiilor – în special a celor relevante – și de aceea poate părea mai ușor să ni le exprimăm prin comportament negativ, defensiv, adica pasiv-agresiv. Când îți e greu să vorbești, ai tendința să apelezi la un răspuns nonverbal.

Partenerul, familia sau colegii vor simți frustrarea și enervarea ta, dar pentru că situația nu este discutată între voi, tensiunea nu va face decât să se intensifice și să se acumuleze. Mai devreme sau mai târziu, asta va duce, pe tăcute, la o ruptură ireparabilă în relație.

Puncte fierbinți

Dacă ai fost crescută în spiritul reducerii sistematice la tăcere, vei percepe orice încercare a celor din jur de a te face să vorbești deschis ca pe o provocare. Asta te va face sa te închizi și mai mult în tine.

În felul acesta, acumulezi frustrări care se transformă în puncte nevralgice. Când cineva, în necunoștință de cauză, le atinge, reacția ta va fi, mai mult ca sigur, una disproporționată.

Când furia este irațională

Te-ai simțit vreodata penibil pentru că ai stârnit o ceartă dintr-un motiv lipsit de importanță? Secretul este că, de fapt, ești nervoasă dintr-un motiv care n-are nicio legătură, dar, indiferent de motiv, o discuție deschisă și cinstită nu pare să fie o opțiune pentru tine. Rezultatul? Nedumerirea și disconfortul pe care le creezi în jur. Abordarea deschisă a problemei reale este mult mai productivă decât o izbucnire furioasă.

Izbucnirile

Furia dezvăluie incapacitatea cuiva de a-și controla emoțiile. În loc să discute calm și rațional situația apărută, cu scopul de a o rezolva, izbucnește în scopul de a intimida și de a prelua controlul. Victoria obținută pe această cale într-o dispută este doar una temporară și păguboasă, pentru că oponentul a fost redus la tăcere doar de șocul resimțit fața de ieșirea violentă.

Stresul din fiecare zi

Suferi de stres cronic dacă simți că nu mai poți gestiona situațiile dificile de zi cu zi – de la agitația copiilor, la blocajele din trafic și la dificultățile de la serviciu. Femeile sunt mai predispuse la el din motive biochimice, dar  și din obișnuința de a ținti perfecțiunea în ceea ce fac – o cerință pe care și-o
impun ca să-șă recâștge în fiecare zi locul în schemă.

Transferul

Transferul furiei are de-a face cu teama noastra de a pierde – fie o relație, fie controlul situației, fie atingerea unui scop. În asemenea situații, decizia de a-ți vărsa nervii pe cine îți este mai aproape, în loc să ai o confruntare cu persoana care te enervează de fapt, poate părea mai puțin riscantă. Dar nu este așa: pierderea poate fi mult mai gravă!

Gestionarea furiei

Să înveți cum să-ți gestionezi emoțiile negative nu este doar util pentru sănătate, este și o datorie față de ceilalți. Fiecare are anumite reacții psihice de tipul furiei – important este cum o gestionează. Totul începe cu eliberarea hormonului numit adrenalină, care accelerează ritmul cardiac și respirația și ne face să transpirăm.

Suntem pregătiți să facem față amenințării percepute și să reacționăm rapid. Starea de excitație nervoasă ne poate împiedica să gândim limpede și ne poate face să avem reacții pe care să le regretam mai târziu.

Recunoaște semnele

Cât ești de încordată?
Ți-ai încleștat maxilarele?
Strângi pumnii?
Inima îți bate mai rapid?
Dacă ai vreunul dintre aceste semne, ieși din situație – mai ales dacă știi că tinzi să-ți pierzi controlul.

Cu fiecare respirație

Respiră adânc, pe măsura tensiunii. Închide ochii și vizualizează aerul intrând și ieșind din plămâni. Inspiră mai lung decât e necesar – furia te face
să expiri mai mult decât inspiri.

Combate prin exercițiu

Activitatea fizică tratează furia legată de stres. Înotul, mersul pe jos, alergatul, exercițiile și meditația yoga sunt mijloace verificate de a ține sub control nivelul de stres. Fă din ele o rutină zilnică.

Discută

Ai fi surprinsă câți îți înghit furiile – nu e deloc sănătos. Să vezi situația prin ochii altcuiva te ajuta să înțelegi că adevărul are mai multe perspective.

Depășește gândul

Faci parte din clubul „De ce mi se întâmplă numai mie?“ și „Nu e drept!“? Conștientizează aceste întrebări, apoi lasă-le să se ducă. Scenariile pe care le creezi și care au menirea de a da amploare și dramatism fiecărei împrejurări din viața ta te vor acapara în cele din urmă și va începe să-ți placă suferința. Cine o să te mai scoată din ea?

 

20% dintre oameni admit că au rupt o relație sau o prietenie ca rezultat direct al felului lor de a se comporta la nervi.

 

Autor: Mihaela Serea

Foto: 123rf.com

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie