Trucuri pentru un zbor sigur

O calatorie de peste patru ore cu avionul poate reprezenta un risc de declansare a trombozei atunci cand te confrunti cu anumite probleme de sanatate. Exista insa sanse ca pericolul sa dispara daca vei face cateva exercitii fizice extrem de simple in timpul zborului.

Ce este tromboza?
Afectiunea provocata de astuparea unui vas sangvin (in cazul nostru o vena adanca din picior) cu un trombus (cheag de sange). In cazul in care o parte din trombus se desprinde si ajunge la inima, creier sau plamani, pot aparea complicatii – grave.

Riscul e cu atat mai mare intr-una din urmatoarele situatii: ai peste 40 de ani, folosesti pilula contraceptiva, esti gravida sau obeza, ti s-au mai format cheaguri de sange, suferi de cancer sau de inima, ai o afectiune a sangelui sau ai fost operata de curand.

6 miscari pentru tine
Zboara dupa reguli
Miscarile (aproape imperceptibile pentru cei din jur) si ideile pe care ti le recomandam iti vor asigura o buna circulatie sangvina in conditiile incomode din avion.

– Apleaca-te cat mai mult pe spate, in fotoliu. Nu sta picior peste picior.
– La fiecare ora, plimba-te, in ambele directii, pe culoarul dintre scaunele pasagerilor.
– Ca sa-ti pui sangele in miscare, "mergi" pe loc, pe o pernuta gonflabila din plastic, pregatita inca de acasa (cea folosita de copii vara la mare e potrivita).
– Poarta ciorapi sau sosete medicinale.
– Profita de escalele pentru realimentarea avionului – coboara si plimba-te cat iti permite timpul.
– Bea foarte multa apa si evita alcoolul – acesta duce la deshidratare si imobilism, evident! – Nu lua somnifere.

1. Calcaiele sus Stand pe scaun, ridica-ti calcaiele cat mai sus, talpa ramanand lipita de podea. Pe masura ce le ridici, vei simti cum ti se incordeaza muschii. Concomitent, incearca sa ridici si genunchii, si coapsele.

2. Degetele sus De data asta, tine calcaiele pe sol si ridica degetele picioarelor cat mai sus posibil, scopul fiind sa incordezi muschii tibiei. Repeta miscarea de zece ori, urmata de zece ridicari ale calcaielor – ideal ar fi sa reiei la fiecare doua minute.

3. Indoiri in sus si in jos Cu talpile lipite de podea, incearca sa aduci cat mai mult degetele spre genunchi. Apoi indoaie-le spre podea, ca si cum ai vrea sa ridici ceva de jos. Repeta fiecare miscare de cate zece ori.

4. Intoarce capul Relaxeaza umerii si roteste capul mult spre dreapta, sprijinin-du-ti barbia pe umarul drept timp de cateva secunde. Apoi revino la pozitia initiala si stai cateva secunde. Dupa aceasta mica pauza, repeta miscarea foarte lent spre stanga.

5. Ridica barbia Cu umerii si bratele relaxate, priveste drept inainte. Ridica incet barbia pana cand privirea iti ajunge in tavan; stai asa cateva secunde. Repeta lent miscarea pana revii in pozitia initiala; dupa o mica pauza, apleaca barbia incet pana o lipesti de piept. Mentine pozitia cateva secunde.

6. Misca umerii Ridica fiecare umar, pe rand, cat mai sus posibil si cat mai lipit de ureche, dar tinand capul drept. Metine pozitia cateva secunde.

Inainte si dupa zbor
– Daca te incadrezi in categoria de risc mentionata anterior si daca bugetul iti permite, achita, in tara, costul unei asigurari de sanatate optime.
– Dupa ce ai ajuns la destinatie, fa o mica plimbare pe jos, ca sa-ti dezmortesti picioarele.

– Majoritatea celor care zboara cu avionul se plang indeosebi de glezne umflate; in cazul trombozei insa e vorba de mai mult: poate sa apara umflatura, durere, sensibilitate mare si roseata mai ales la spatele piciorului, in zona de sub genunchi (rotula). Durerea se acutizeaza la indoirea piciorului.

Daca ambele picioare s-au umflat si te dor – unul, in mod deosebit – sau daca ai dificultati de respiratie, mergi de urgenta la cel mai apropiat cabinet medical ori la spital.

Cumparaturi utile
– Ciorapii ori sosetele medicinale (Scholl, Wolford) sunt obligatorii la drum, daca ai varice.
– Varixinal, de la Walmark, este ideal atunci cand stai prea mult timp pe scaun, el prevenind umflarea si amortirea picioarelor. Datorita compozitiei sale, tonifica peretii vaselor de sange si imbunatateste oxigenarea si vascularizarea tesuturilor.

Text: Viorica Leu

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate