Trebuie sa-mi scad nivelul de colesterol

Elena

INAINTE
Colesterol: 250 mg/dl.
Greutate: 85 kg.
Varsta: 50 de ani.
Sportul preferat: privitul la TV si navigarea pe Internet.
Meniul zilei: Semipreparate, croissante si inghetata.

Cum a inceput totul…
Elena e asistenta medicala si stie ca un nivel ridicat de colesterol este asociat cu un risc mare de boli de inima. „Stiam pericolul: colesterolul se depune pe artere si poate duce la infarct.  Medicii considera 200 mg/dl un nivel dezirabil de colesterol, la care riscul bolilor de inima e relativ scazut. Intre 200 si 239 mg/dl, te afli la granita dintre normal si patologic. La 240 mg/dl si peste, riscul de boli cardiace e dublu fata de cel cu 200 mg/dl. Eu l-am avut intotdeauna sub aceasta cifra, de aceea m-am speriat cand a crescut brusc intr-un an. Bunicul si matusa din partea mamei au murit de inima si nu vreau sa mi se intample acelasi lucru. Am cautat pe net date despre subiect si am luat masuri drastice…"

 

Vremea schimbarii!
Medicii ii sfatuiesc pe cei cu niveluri ridicate de colesterol sa-si schimbe dieta, sa devina mai activi si sa evite stresul – trei domenii asupra carora am inceput un program concentrat de masuri radicale. Pentru mine, pana atunci, cu mancarea mergea orice, rapid sa fie! Fetele (Irina, 23 ani si Oana, 11 ani) mancau la mama, iar sotul meu era obisnuit cu semipreparate. Cat priveste miscarea, singura pe care o faceam era sa merg cu masina la si de la serviciu, urmata de odihna pe canapea, in fata televizorului. Stres? Cat cuprinde! Munca unei asistente medicale e plina de responsabilitati, carora trebuie sa le faci fata, zilnic.

Elena
Primul lucru pe care am decis sa-l schimb a fost alimentatia.
Pana atunci, la micul dejun mancam un pachet de saratele sau biscuiti, la pranz merdenele cu iaurt si o budinca la cutie sau prajituri, seara comandam pizza sau legume congelate la cuptor, cu branza si sunca sau o conserva de ton. Am gasit pe net retete noi: supa de dovleac (habar n-aveam ca din dovleac se mai face si altceva in afara de placinta!) sau miel la cuptor cu cuscus. Familia nu era obisnuita sa ma vada in bucatarie, dar toti au fost placut surprinsi de meniurile mele. Am inlocuit prajiturile cu salate de fructe si untul cu ulei de masline (bogat in grasime buna). Am luat doar paine integrala si am inlocuit lasagna gata preparata cu orezul brun.

A doua saptamana: Max intra in scena! Apoi a venit timpul sa fac miscare – orice era bun in locul statului pe canapea. Dar ce sa aleg? Mai incercasem odata sa merg la sala, dar esuasem lamentabil dupa o luna de chin. Imi trebuia un exercitiu pe care sa-l pot face acasa, care sa-mi permita eventual sa ma uit si la tv in acelasi timp! O banda de alergare iesea din discutie – prea dificil pentru mine sa alerg si in acelasi timp sa ma uit la serialul meu preferat. O bicicleta fixa parea solutia perfecta, asa ca am cumparat una pliabila, pe care o montam la timp sa prind „In deriva“ pe HBO.

La inceput mi-am dat seama cu groaza ca dupa trei minute de „bici- clat“ raman fara suflu si imi simt picioarele ca de gelatina; era clar ca stau foarte prost la capitolul forma fizica. La fel de lenes si neantrenat era si cainele nostru, Max, care avea rareori prilejul sa se bucure de o plimbare. De obicei il scoteam 5-10 minute in fata blocului, spunandu-mi ca e batran si n-are nevoie de alergare. Dar era vremea sa ne punem in miscare, amandoi. Ne-a luat ceva timp sa ne obisnuim cu asta (la inceput nici el nu voia sa mearga si tot privea inapoi sa se asigure ca il urmez). Plimbarile au devenit din ce in ce mai lungi si mai reconfor-tante, in weekend am inceput sa iesim cu totii si sa ne bucuram de vreme si aerul liber.

A treia saptamana: Din ce in ce mai usor. Pedalam jumatate de episod de „In deriva“, era deci clar ca forma mea fizica era din ce in ce mai buna, lucru care ma bucura si ma motiva sa merg in continuare. Şi Max parea mai vesel si mai sanatos… Ieseam in fiecare zi cate 30 de minute in parc, lucru care ne energiza si relaxa, in acelasi timp. Mi se parea ca gandesc mai limpede si nu mai sunt atat de stresata, rezolvand si cea de-a treia problema: stresul.

Ca asistenta medicala aveam parte de multa tensiune la serviciu si sufeream de ani de zile de o colita rebela, sindrom de colon iritabil si migrene. Am decis sa iau tau rul de coarne si sa vorbesc cu un psiholog, recomandat de o colega medic. Acesta m-a invatat, printre altele, un exercitiu de respiratie pe care sa-l aplic ori de cate ori simt ca nivelul meu de stres e prea ridicat. Vorbind cu el, mi-am dat seama ca trebuie sa am mai multa grija de mine, inainte de a fi prea tarziu. Copiii sunt mari acum si am suficient timp sa incep un curs de Pilates, de exemplu.

Elena
A patra saptamana: Sunt o persoana noua .
Acum reusesc sa pedalez aproape tot episodul, fara sa ma opresc fara suflu. Şi chiar gatesc cu placere niste feluri de mancare delicioase, pline de mirodenii. In fiecare vineri imi fac o lista cu ce vreau sa fac de mancare in weekend si toata saptamana, iar sambata cumpar toate ingredientele.

E o mare schimbare pentru noi si fetele ma ajuta, sunt incantate ca nu mai merg la masa la bunica… Sotul meu chiar mi-a spus ca noile mele meniuri ii dau impresia ca mananca zilnic la restaurant! Felul meu preferat este „legume coapte in stil mediteraneean“. Nu-mi lipsesc din casa uleiul de masline, mai multe tipuri de piper, curry si alte mirodenii.

La sfarsitul lunii, a venit timpul sa-mi fac din nou analizele de sange si am fost pur si simplu incantata sa constat ca nivelul de colesterol scazuse la 220! Ştiam ca sunt pe drumul cel bun, puteam sa fiu mandra de mine. La fel familia mea si mai ales mama, care la 75 de ani, are colesterolul si tensiunea mai bune decat mine! A recunoscut ca isi facuse griji pentru mine din cauza rezulta-telor anterioare si a istoriei bolilor in familie, dar mai ales ca nu a crezut nici in ruptul capului ca depinde de mine sa ma echilibrez! E un sentiment extraordinar sa fii stapan din nou pe propria viata.

E atat de simplu si posibil, la orice varsta! Acum merg si la sala macar o data pe saptamana si vad ca din ce in ce mai multi oameni fac sport!…

Recomandarile Elenei
Fii organizata. Fa o lista cu tot ce iti trebuie si cumpara ingredientele in weekend, astfel nu vei avea nici o scuza sa nu mananci sanatos.
Fii organizata.Incepe cu retete simple, in care nu trebuie sa pui prea multe si la care nu trebuie sa te straduiesti prea mult… ca sa nu-ti pierzi entuziasmul!
Fii organizata.Alege un tip de miscare pe care stii ca poti sa-l faci. Daca nu esti in forma, nu da banii pe un abonament la sala, pe care n-o sa-l folosesti.
Fii organizata.Invata sa te relaxezi. Fie ca e vorba de un curs de yoghilates, exercitii de respiratie sau pur si simplu o carte buna sau o revista care iti face placere s-o citesti… rezerva-le minim 20 de minute pe zi.
Fii organizata.Verifica-ti colesterolul de doua ori pe an. Si nu intarzia sa iei masuri, daca rezultatul te ingrijoreaza…

DUPA
Colesterol: 220 mg/dl.
Greutate: 79 kg.
Exercitii: 30 minute plimbare si 1 ora la bicicleta fixa sau pe banda de alergare, zilnic.
Hrana: Salate si meniuri medi- teraneene, preparate in casa.

Mihaela Doina Radulescu
Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate