Totul despre…zahar

Fără categorie

Despre zahar…

Nu incerca cu orice pret sa consumi doar produse sarace in grasimi. Acesti falsi prieteni ascund un ingredient nu mai putin nociv: zaharul.

Limbajul etichetelor

Cand cumperi un produs cu continut redus de grasimi, iti spui ca ai facut o alegere inteleapta. Insa, pentru a fi gustoase, produsele cu continut redus de grasimi includ adesea o cantitate suplimentara de zahar.

Prin rafinare, zaharul pierde proteinele si, de aceea, se considera ca furnizeaza "calorii goale".
Problema este ca nu luam in considerare decat 30% din zaharul pe care il consumam, in conditiile in care cea mai mare cantitate de zahar provine din alimente industrializate, precum biscuiti, checuri, prajituri, bauturi racoritoare carbogazoase, dulci.

Pentru a sti mai bine ce consumam, ar trebui sa invatam a descifra limbajul etichetelor.

Zaharul poate aparea pe o eticheta sub multiple denumiri: zaharoza, maltoza, sirop inversat, melasa, lactoza, glucoza, fructoza. Toate se refera insa la materia dulce in cauza.

Protejati-va dintii!

Zaharul deterioreaza dintii: cariile apar atunci cand bacteriile din gura descompun zaharurile si le transforma in acizi care ataca smaltul.

Cu cat consumam mai des dulciuri, cu atat creste pericolul degradarii danturii, intrucat acidul ramane un timp mai indelungat in contact cu dintii. Specialistii apreciaza ca zaharurile cele mai daunatoare pentru dinti sunt cele care se gasesc in sucurile de fructe, miere si alimentele prelucrate, mai putin in produsele lactate. Solutia ideala pentru a avea o dantura sanatoasa, dar si pentru prevenirea unor boli ar fi de a renunta aproape complet la produsele zaharoase.

Cat zahar ar trebui sa consumam?

Zaharul se gaseste sub forma naturala de: fructoza – in fructe si miere; glucoza – in fructe, legume si miere; maltoza – in cereale; lactoza – in lapte. Toate acestea sunt bune daca sunt consumate cu moderatie.

Pentru majoritatea oamenilor, zaharul inseamna zaharoza – substanta rafinata, obtinuta din sfecla de zahar sau trestie de zahar. Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda eliminarea completa a zaharului rafinat din alimentatie sau, cel mult, acesta sa constituie pana la 10% din aportul energetic zilnic.

In realitate, nu putem renunta la zahar pentru ca:

  • Este un energizant rapid, fiind aproape imediat absorbit in sange; cele mai bune sunt zaharurile naturale, deoarece nu conduc ulterior la o cadere brusca de energie. Zaharurile naturale se gasesc mai ales in fructe si legume.
  • La aceeasi cantitate, contine doar jumatate din numarul de calorii fata de grasimi: zaharul are 4 calorii/gram, grasimile au 9 calorii/gram.
  • Este bun conservant: in concentratie mare (in gemuri, dulceturi) impiedica dezvoltarea microorganismelor.
  • Da repede senzatia de satietate: produsele zaharoase sunt preferabile celor cu continut in grasimi sau in indulcitori artificiali, caci declanseaza mecanismul natural de satietate a organismului.
  • Are un gust placut: oamenii sunt genetic programati sa le placa dulcele. In plus, natura ne ofera numeroase surse de zahar comestibil.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din