Tine hormonii sub control!

hormoni, sanatate

In cazul femeilor, hormonii sexuali (estrogen si progesteron) au efectul cel mai important, intrucat ei sunt cei care ne regleaza ciclul menstrual lunar. Incepand cu perioada puber-tatii, estrogenul incepe sa ne schimbe formele – ne cresc sanii, parul pubian si incepem sa avem menstruatii, pe masura ce sistemul reproductiv se dezvolta.

Pare incredibil, dar hormonii ne afecteaza si starea de spirit. Simtim din plin fluctuatiile hor- monale in zilele dina- intea menstruatei, atunci cand simtim pe propria piele prezenta sindromului premenstrual (SPM): balonare, modificari bruste de dispozitie, dureri de cap si anxietate.

„Ma simt oribil si uneori ma si comport ca atare“, spune Cristina M., 36 de ani. „Partenerul meu spune ca poate sti cu precizie care sunt zilele in care trebuie sa am menstruatie, chiar daca eu nu-i spun nimic despre asta. Atunci am o pofta nebuna de dulciuri, dar faptul ca le mananc nu ma ajuta cu nimic.“ Ti se pare o poveste familiara? Ni se intampla tuturor… Si nu doar dezechilibrul dintre estrogen si progesteron sunt de vina. Hormonii glicemici (insulina) si de stres (la care barbatii par imuni) au un efect direct asupra balantei hormonilor sexuali, iar acest lucru poate declansa simptomele cunoscute.

Fara SPM
Majoritatea femeilor care sufera de SPM (simptome persistente si recurente ce apar inaintea menstruatiei si dureaza pana la 5-10 zile) au niveluri de estrogen foarte ridicate pana in preajma menstruatiei. Altele, desi mai putine, au prea mult progesteron. Unele femei au ghinionul de a suferi de manifestari extreme ale SPM. Acestea, cunoscute in lumea medicala sub denumirea de tulburare disforica premenstruala, afecteaza 5-8% dintre femeile aflate in perioada fertila.

Desi nu se stie de ce unele femei sufera mai mult decat altele, se crede ca exista o tendinta mostenita pe linie materna, care poate avea un impact im- portant asupra vietii de fiecare zi. SPM da adesea femeilor o sensibilitate aparte in anumite aspecte ale vietii lor, inclusiv in- crederea in sine si in ceilalti, relatiile, viata profesionala si sociala. Asadar, ce ai putea face sa scapi de acest sindrom care iti controleaza viata, aproape doua saptamani pe luna? Medicul ar putea sa-ti recomande o multime de remedii, de la diuretice impotriva balonarii, durerilor de sani sau abdominale, pana la antidepresive sau pilule anticoncep-tionale. In functie de gravitatea simptomelor, tratamentul poate include si impiedicarea ovulatiei cu ajutorul contraceptiei hormonale sau prin sterilet (Mirena).

Exista si o abordare holistica a tratamentului impotriva SPM, in care se considera ca alimentatia si stilul de viata joaca un rol important in controlarea simptomelor. Dezechilibrul hormonal apare adesea din cauza stresului din viata noastra si a unei alimentatii improprii, asadar o schimbare in aceste doua domenii ar putea aduce cu sine si disparitia simptomelor SPM. De exemplu, femeile care au in aceasta perioada dureri de cap, schimbari de dispozitie si pofta de dulciuri, ar trebui sa-si tina sub control nivelul de zahar din sange, iar un supliment cu crom ar putea sa le ajute. Chiar si in cazurile de simptome severe, natura ne poate fi de folos. Agnus Castus este o planta care pare sa echilibreze nivelul hormonal si sa amelioreze simptomele.

La menopauza
In timpul menopauzei, cantitatea de estrogen si progesteron produsa de ovare scade, lucru ce duce la simptome precum transpiratiile (bufeurile) sau uscaciunea vaginala. Terapia de substitutie hormonala (TSH) este deja un tratament frecvent utilizat, desi exista si unele rezerve privind folosirea ei pe termen lung, din cauza ris- curilor pentru sanatate. Medicii spun ca TSH poate fi aplicata atata vreme cat femeia considera ca beneficiile sunt mai numeroase decat riscurile.

Medicina alternativa recomanda o abordare „naturala” pentru tratamentul menopauzei instalate intre 45 si 55 de ani. Un supliment cu multivitamine si minerale si unul cu Omega -3 poate rezolva multe probleme de sanatate, de la uscaciu-nea pielii pana la dureri articulare, oboseala sau depresie, iar o planta cunoscuta sub denumirea de Black cohosh (Actaea/Cimicifuga Racemosa) amelioreaza bufeurile si se pare ca incetineste chiar ritmul pierderii osoase ce poate duce la osteoporoza.

Dar de ce unele femei sufera mai mult decat altele? Aparent, in tarile occidentale marea majoritate a femeilor la menopauza (85%) sufera de bufeuri, fata de cele din tarile asiatice, care au aceste simptome doar in proportie de 14%. Cercetatorii cred ca exista o legatura intre beneficiile consumului de plante bogate in fitoestrogeni (soia, naut, linte) si alimentatia popoarelor asiatice, bogata in aceste legume.

Oricum, „terapia naturala” nu este o solutie pentru menopauza instalata prematur, caz in care terapia de substitutie hormonala (TSH) ar trebui folosita pana la varsta instalarii naturale a menopauzei, daca nu are alte contraindicatii. Beneficiile acesteia sunt evidente, printre care si riscul redus de os- teoporoza sau ameliorarea pana la disparitie a simptomelor menopauzei.

Asadar, putem tine hormonii sub control?
Da, intr-o anumita masura. Simptomele urmatoare pot fi legate de un dezechilibru hormonal; daca ele persista, mergi la medic. Dar mai intai incearca solutiile noastre:

Carne

Apetit sexual scazut
S-ar putea datora nivelului scazut de testosteron.
Incearca: Mananca alimente bogate in vitamina B, care cresc productia de testosteron: banane, cartofi, ton, linte. In timpul sexului, organismul produce oxitocina, un hormon care te determina sa iti doresti si mai mult!

pantofi sport
Menstruatii neregulate

Acestea s-ar putea datora nivelurilor scazute de estrogeni.
Incearca: O plimbare de 20 de minute la lumina soarelui incurajeaza organismul sa produca hormoni care stimuleaza ovarele sa secrete mai mult estrogen.
Lapte
SPM

Ar putea fi determinat de schimbarile hormonale din partea a doua a ciclului.
Incearca: Creste-ti consumul de soia. Aceasta este bogata in estrogeni vegetali, care ajuta organismul sa-si echilibreze balanta hormonala. Si renunta la cafea!
Banana
Pofta de dulciuri

S-ar putea sa ai un nivel scazut de serotonina.
Incearca: Fructele dulci (bananele) si cerealele integrale (pastele integrale) te ajuta sa-ti mentii un nivel constant al glicemiei. Incearca si un supliment de crom.

Laura Cristea

Perimenopauza la 36 de ani
Laura Cristea, 38 de ani, din Ploiesti, sufera de dezechilibre hormonale, care s-au agravat cu varsta.

„Prima data am avut schimbari bruste de dispozitie si ceva asema-nator bufeurilor la varsta de 16 ani. Pe-atunci nu stiam ce sunt, dar ma simteam rau fara explicatie, iar mai tarziu le-am identificat ca atare. Intre 20 si 30 de ani simptomele s-au inrautatit, aveam menstruatii neregulate si dureroase, eram anxioasa si deprimata, sufeream de dureri de cap.

In timp ce prietenele si fetele de varsta mea isi traiau viata la maxim, eu ajunsesem sa stau singura in casa zile in sir. Medicul ginecolog m-a trimis la psihiatru, in lipsa unui diagnostic.

La 27 de ani l-am cunoscut pe actualul meu sot si am decis sa avem un copil. Graba mea se datora si sperantei ca ma voi echilibra hormonal, asa cum imi spusese toata lumea. Nu reuseam sa raman insarcinata si, la un consult de specialitate, am aflat ca una din trompe este infundata si ca sansele de a avea un copil ne scad la jumatate.

Am apelat la fertilizare in vitro si astfel am avut un copil, iar 6 ani mai tarziu, pe al doilea. Dupa cea de-a doua nastere, simptomele s-au agravat: transpiratii nocturne abundente, anxietate.

Ginecologul mi-a spus ca sunt in perimenopauza, faza care duce la menopauza, la doar 36 de ani. Mi-a recomandat terapie de substitutie hormonala si imediat m-am simtit mai bine, dar nu vreau sa o folosesc pe termen lung, din cauza riscurilor. In schimb, am inceput un program de antrenament fizic, apelez la masajul de relaxare si reflexoterapie de trei ori pe saptamana si astfel am reusit sa scap de stres, care este un factor important in declansarea simptomelor. “

Mihaela Doina Radulescu
Foto: ©shutterstock, IPC Media/Essentials

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate